$
עסקים קטנים ובינוניים ישן

לצאת מהקופסה - לפרוץ את גבולות האקסל

כדי לגלות ולממש את הפוטנציאל העסקי האמיתי הטמון במידע - אנחנו צריכים להיות מקוריים ביחס אליו, או במילה אחרת: יצירתיים

יפתח קצור 11:3015.08.13

התמכרנו לנתונים. אנחנו מודדים כמות הקלקות, בודקים זמני חשיפה לפרסומת, לומדים את משך הזמן שהלקוח שוהה בחנות, סופרים הזדמנויות קנייה, מתעדים פעולות קופה, אוספים, אוגרים ומנתחים נתונים. הפכנו להיות חסידים של דת האקסל, כאשר מידע שולט כיום בכל היבטי העסק שלנו.

בעולם שבו יכולות חדשות מתפתחות מדי יום, גם קצב התחרות מתקדם בהתאם ועל מנת להגיב לשינויים, אנחנו נאלצים לעבד מידע במהירות ולייצר ממנו תובנות עסקיות. הטכנולוגיה מאפשרת לנו לצבור כמויות מידע עצומות ולנתח אותו באופן אנליטי ברמות משוכללות. אבל אם אתם חושבים שלנהל עסק זה רק לדעת לאסוף נתוני אקסל ולנתח פעולות קופה, אתם בהחלט טועים. כדי לגלות ולממש את הפוטנציאל העסקי האמיתי הטמון במידע - אנחנו צריכים להיות מקוריים ביחס אליו, או במילה אחרת: יצירתיים.

 

עידן היצירתיות

עסקים שמבקשים להגביר את התפוקה שלהם, עושים את זה בדרך כלל על ידי התייעלות ממוחשבת. יחד עם זאת, ברור שלא כל תהליך של עבודה ניתן לתכנת או למחשב. תכנת מחשב לא תוכל, לדוגמא, להחליף את עבודתו של מנהל השיווק, מפתח התוכנה, או עורך הדין. גבול היכולת לפתור בעיות באמצעות מחשב, מסתיים במקום שבו מתחילה היצירתיות האנושית. ולמחשב, מתקדם ככל שיהיה יש את הגבול שלו.

 

חשיבה יצירתית, אילוסטרציה חשיבה יצירתית, אילוסטרציה צילום: שאטרסטוק

 

חשיבה המצאתית ויצירתיות כדרך להתמודד עם אתגרים ובעיות עסקיות חיונית כיום לניהול כל עסק. אכן, בעשורים האחרונים, חדשנות ויצירתיות הפכו להיות המנוע העיקרי של צמיחה עסקית ומקור עיקרי ומכריע של יצירת ערך כלכלי ויתרון תחרותי. אם בעבר הלא רחוק חשבנו שאנחנו חיים ב"עידן המידע" הגיע הזמן לעדכן את הרעיון ולהגיד שאנחנו חיים ב"עידן היצירתיות".

 

יצירת אומנות או יצירת ערך?

כשאנשים שומעים את המילה יצירתיות, הם בדרך כלל חושבים על אמנות. אך זוהי הגדרה צרה מידי. יצירתיות הולכת יד ביד עם סקרנות, עם רעיונות חדשים, עם חקירת הלא נודע.

 

סיעור מוחות, חשיבה מחוץ לקופסה, חשיבה יצירתית - תקראו לזה איך שאתם רוצים. בכל מקרה שאתם מחפשים דרך חדשה לשווק את העסק שלכם, או מנסים להמציא מוצר או שרות, או חושבים איך לאתר פלח לקוחות נוסף, אתם מבצעים תהליך יצירתי כלשהו. הבעיה היא שניהול עסק מבוסס על חשיבה אנליטית לוגית ולמעשה כל החינוך וההכשרה שלנו סובב סביב איך לחשוב באופן הגיוני ואילו חשיבה יצירתית מצריכה את היכולת להשתחרר מדרך המחשבה השגרתית ולאתגר אותה. להיות יצירתי בעסק שלך משמעו להעז לחשוב אחרת.

 

יצירתיות היא לא תמיד השראה שנולדת בתוך רגע. פיתוח של חשיבה עסקית מקורית הוא תהליך. וכדי להתניע תהליך יצירתי בעסק שלכם אתם צריכים לשנות את הדרך בה אתם מתבוננים על מה שקורה בו. כתרגיל בחשיבה המצאתית, נסו למשל להטיל ספק בדפוסי העבודה השגרתיים המקובלים בעסק שלכם ונסו להגדיר אותם מחדש או בצורה שונה. קחו אלמנטים או יכולות עסקיות קיימות ונסו לשלב אותם יחד, רק באופן שונה - זה יכול להפתיע ולהוביל אתכם ליצירת רעיון עסקי חדש ונועז. שנו אפילו את הדרך בה אתם מדברים על העסק שלכם. יזמים ומנהלי עסקים הנמנעים מיצירת שינוי מעדיפים להתמקד בבעיות או במחשבות שליליות לגבי כל מהלך של שינוי בעסק "זה לא ילך", "אין סיכוי" "אף אחד לא ירצה את זה". למה שלא תנסו לעבוד עם ניגודים ועם גישות סותרות? אולי דווקא העלאת מחיר של מוצר, כדי לתת לו מיצוב גבוה, יכולה להביא לקוחות יותר מאשר הוזלה או מלחמת מחירים?

 

המורכבות של ניהול עסק פירושה עיסוק באתגרים. עסק מושתת על ביצועים ומקוריות. חדשנות היא המפתח, ורעננות מחשבתית היא הפרקטיקה. כושר יצירתיות וחדשנות יכולים להיות מושגים על ידי כל עסק, בין אם גדול או קטן. הנרי רויס, יצרן הרכב, אמר פעם: "קח את הטוב ביותר שקיים, והפוך אותו לטוב יותר. אם הוא לא קיים, צור אותו."

 

הכותב הינו מומחה לפיתוח עסקי אסטרטגי

בטל שלח
    לכל התגובות
    x