• תפריט
עסקים קטנים ובינוניים

מתחת לגרף: מהפיכת העסקים הקטנים של פייסבוק

אם עד כה ניתן היה לאתר באמצעות פייסבוק קהילות ונישות, הרי שפלטפורמת החיפוש החדשה צפויה לאפשר איתור של גולשים פרטיים בעלי העדפות שונות

צחר רותם 13:0206.02.13
אוטוטו, אם התחזיות של פייסבוק נכונות, אנו לא רק נשתף סטאטוסים ותמונות ברשת החברתית של צוקרברג, אלא נתחיל גם לבצע בה חיפושים. השירות החדש - כלי חיפוש פנימי בשם Graph Search, שנמצא כעת בשלבי בטא, עשוי להיות נקודת מפנה של ממש ביכולתם של עסקים קטנים לשווק את עצמם באמצעות זירת הפייסבוק.

 

בפועל, כלי החיפוש החדש יביא לשיאים חדשים את רמת החשיפה שלנו, כגולשים, כלפי כל. זה אולי בעייתי מבחינת הפרטיות שלנו ברשת, השחוקה ממילא עד דק, אבל עבור בעלי עסקים קטנים מדובר בחדשות מצוינות: אם עד כה ניתן היה לאתר באמצעות פייסבוק קהילות ונישות, הרי שהפלטפורמה החדשה צפויה לאפשר איתור של גולשים פרטיים בעלי העדפות שונות.

 

מארק צוקרברג מציג את מערכת החיפוש הפנימית של פייסבוק מארק צוקרברג מציג את מערכת החיפוש הפנימית של פייסבוק צילום: איי פי

 

על פי המתוכנן, כלי החיפוש יהיה מנגנון פנימי שיאפשר לכל גולש בפייסבוק לבצע חיפוש על פי חיתוכים שונים. ברגע שתוגש למנוע של פייסבוק בקשה לחיפוש מסוים, הוא יסרוק את כל האלמנטים החשופים ברשת החברתית ויציג את התוצאות. לדוגמה, נוכל לבקש מכלי החיפוש לברר עבורנו מי מתגורר בתל אביב, חובב אופנה וביקר באחרונה ברשת קסטרו. אפשר רק לדמיין איזה כוח שיווקי-מכירתי יש לאינפורמציה שיציג לנו כלי החיפוש. אם במקביל תאפשר פייסבוק לבצע קמפיינים פרסומיים באמצעות הכלי, הרי שמדובר יהיה בעידן חדש במלוא מובן המלה בעולם השיווק במדיה החברתית.

 

פייסבוק מבקשת כמובן לייצר כלי שייתן תחרות אמיתית לאחות הוותיקה, גוגל. לבעלי העסקים הקטנים התחרות הזו צפויה לעשות רק טוב. ככל שהרשתות החברתיות יאפשרו לעסקים אלו רמת פירוט גבוהה יותר בפרסום – כך יתאפשר להם בעלויות נמוכות יחסית להגיע לקהלים רלוונטיים רחבים יותר.

 

כדי ליהנות מכלי החיפוש, בעלי עסקים קטנים יהיו כמובן חייבים להיות בפייסבוק, כשזה קורה. כבר כיום, על פי הנתונים, פעילים בפייסבוק כ-13 מיליון עסקים שהגדירו עצמם בהרשמה כ"עסקים מקומיים". אמנם חלק מן העסקים רדומים יחסית ברשת החברתית – כלומר נמצאים, אך לא ממש פעילים – אך יש גם לא מעטים שעושים חייל. למשל, האתר B2C הביא באחרונה כמודל להצלחה רשת לממכר מאפים קטנה בדרום קרוליינה העונה לשם "הפאי של פולי".

 

החברים של פולי יודעים לייצר כנראה מאפים טובים, אבל ניחנים גם במה שאפשר לכנות "פשטות יצירתית". ללא אפליקציות וללא קמפיינים גדולים, הייתה זירת הפייסבוק של "הפאי של פולי" לסיפור הצלחה עם קרוב ל-5,000 מעריצים מושבעים. איך הם עשו זאת? כאמור, הכי פשוט שאפשר: מאחר שמדובר בעסק עם ותק של כ-40 שנה, שזכה גם בחיים האמיתיים לקהל מעריצים גדול, כל שנדרש היה לחבר את המעריצים לזירה החברתית.

 

החיבור נעשה באמצעות הקמה וניהול של זירה "טיזרית" כלפי חובבי המאפים: מעבר לעיצוב בהתאמה לקו הכללי של הרשת, הפוסטים שבה כוללים מבצעים מיוחדים, שיווק במועדים רלוונטיים ומוזרים לעתים (הידעתם ש-4 בדצמבר הוא יום העוגיה הלאומי האמריקאי?) ושיחות עם הגולשים, תוך מתן מענה בזמן אמת.

 

בקרוב, כשיושק גרף החיפוש החדש של פייסבוק לכלל הגולשים, עשויים מפעילי "הפאי של פולי" לא רק לשווק את הרשת כלפי חברי הדף, אלא לשווק מוצרים בהתאמה אישית: עוגות עתירות קצפת ושוקולד לחובבי המתוק, פשטידות לחובבי המלוחים ועוגיות לרבבות החוגגים את יום העוגיה הלאומי.

 

הכותב הינו מנכ"ל 3points – חברת תוכן ושיווק באינטרנט 

 

קבלו ניוזלטר יומי המסכם את חדשות היום ישירות למייל שלכם. לחצו להרשמה

בטל שלח
    לכל התגובות
    x