$
מדריכים

טלפון קווי - איך לבחור מסלול מתאים

הטלפונים הצהובים של בזק כבר מזמן יצאו מהבתים, ועכשיו גם המונופול שלה בתחום הטלפוניה הקווית מתפרק. כלכליסט בדק מי החברה הזולה מבין כל המתחרות החדשות בשוק, ומהם המסלולים המומלצים לכל לקוח

אמיר טייג 08:2215.07.08

פעם החיים של משתמשי הטלפון הקווי היו הרבה יותר קלים. בזק היתה האופציה היחידה שלהם, כך שהבחירה הצרכנית היתה בין הקו בבית לטלפון הציבורי ברחוב - גם הוא של בזק.

 

מאז התקופה ההיא, שוק התקשורת הישראלי עבר כברת דרך, ולעולם הגיע הטלפון הסלולרי, שלקח את הבכורה מהטלפון הקווי המצהיב. עכשיו, כאשר הקו הביתי הפך לכמעט לא רלבנטי, פתאום בזק כבר לא לבד. HOT, 012 סמייל תקשורת, והחל מהשבוע שעבר גם חברת אקספון 018 הקטנה - כולן מספקות אלטרנטיבה לבזק. למבחר הגדול יש חיסרון אחד: עכשיו צריך לבדוק מי מספקת את האופציה המשתלמת ביותר ללקוח.

 

טלפון קווי טלפון קווי צילום: סי די בנק

 

איך ערכנו את הבדיקה

בדיקת "כלכליסט" התבססה על שלושה פרופילים של משתמשים: המשתמש "הקל", שמדבר בטלפון הקווי שלו כמחצית מהממוצע הכלל־ארצי - רק 230 דקות בחודש - ואינו מתקשר לחו"ל; הפרופיל הנפוץ יותר, של המשתמש "הממוצע", המדבר כ־460 דקות בחודש מקווי וכ־20 דקות נוספות מקיים שיחות לחו"ל; והמשתמש "הכבד", המדבר כפול מהממוצע הארצי - כאלף דקות בחודש, ומשוחח עם חו"ל כ־150 דקות בחודש. כל המשתמשים מבצעים כשני שלישים מהשיחות המקומיות ליעדים סלולריים.

 

מאחר שהשירות של 012 סמייל ואקספון 018 מתבסס על חיבור לאינטרנט, הנחת הבסיס בבדיקה היא שכבר קיים בבית אינטרנט מהיר. הנחה זו תקפה לגבי כ־80% ממשקי הבית בישראל, שכן בישראל כ־1.6 מיליון משקי בית המחוברים לאינטרנט מהיר. משקי בית אלו יכולים להתנתק מהטלפון של בזק, אך יחויבו לשלם 25 שקלים נוספים בגין תשתית ה־ADSL שלהם, כך שהדבר מעלה את המחיר החודשי של שירותי הטלפון של 012 סמייל ואקספון בסכום זה. HOT ו־012 סמייל גובות במסלולים הבסיסיים שלהן תשלום עבור המודם, הנדרש כדי לקבל את השירות. מחיר זה מתחלק על פני 36 חודשים, והובא בחשבון בבדיקה.

 

מהבדיקה שלנו עלה כי לקוחות HOT מקבלים ברוב המקרים את האלטרנטיבה הטובה ביותר. לקוחות HOT בעלי פרופיל משתמש קל או ממוצע יכולים להרחיב את סל השירותים שלהם ולקנות מ־HOT גם טלפון. מבחינתם, זו תהיה האלטרנטיבה הטובה ביותר. המשתמש הקל יעדיף את חבילת "HOT נטו" שבה אין דמי מנוי חודשיים, והמשתמש הממוצע יעדיף את מסלול "HOT לייט", שבו דמי השימוש החודשיים הם 19.9 שקל. המחיר שלקוחות HOT ישלמו עבור שירותי הטלפון שלהם יהיה הנמוך בשוק.

 

לבעלי פרופיל שימוש קל וממוצע שאינם לקוחות HOT, 012 סמייל מציעה את האלטרנטיבה הזולה ביותר. עבורם, המסלול "לא דיברת - לא שילמת" הוא המשתלם ביותר. במסלול זה אין תשלום חודשי קבוע, מלבד 9.9 שקלים בחודש עבור המודם.

 

אקספון 018 נכנסת לתמונה רק כאשר מדובר בלקוחות הכבדים, שגם מדברים הרבה יחסית עם חו"ל. החבילה בשם "018 Extra" של אקספון היא הזולה ביותר, אך בפער קטן בלבד מהמסלול המקביל של 012 סמייל. ככל שהמנוי הכבד מתקשר יותר לחו"ל, כך החבילה של אקספון נהפכת למשתלמת יותר.

 

לא רק מחירים

בחינת המחירים שביצע "כלכליסט" מצביעה על דבר אחד מובהק: הטלפון של בזק הוא לא הבחירה הצרכנית הנכונה. הטלפון שמספק המונופול לשעבר הוא לא היקר ביותר, אך תמיד יש אלטרנטיבה זולה ממנו.

 

מנגד, HOT, 012 סמייל ואקספון מציעות כל אחת לפחות שלושה מסלולים שונים. הצטרפות למסלול שאינו מתאים לדפוסי השימוש של הלקוח עשויה להוביל לחשבון חודשי הגבוה בהרבה מזה של בזק. גם רמת השירות אינה דומה בכל החברות. השירות הטוב של בזק הוא אחד היתרונות הגדולים שלה. אם HOT מתקשה לעמוד בסטנדרט השירות של בזק, קל וחומר אקספון.

 

בצד האסטרטגי ניתן לומר כי אקספון 018 לא הביאה בשורה דרמטית, וזאת בניגוד לבשורה שהביאה עמה כאשר נכנסה ב־2005 לשוק השיחות לחו"ל. 012 סמייל תפסה את הנישה של החברה הזולה. היא מתמקדת בלקוחות הטלפון של בזק שלא רוכשים שום שירות מ־HOT. יש לא מעט משקי בית כאלו, ומרביתם (כ־550 אלף) הם לקוחות הטלוויזיה בלוויין של yes. בימים אלו מנסה 012 סמייל להגיע להסכם שיווקי עם yes. לא פלא שבזק, שהיא בעלת המניות הגדולה ב־yes, מנסה לטרפד מהלך זה, אשר צפוי לפגוע מהותית בעסק הליבה שלה - הטלפון הקווי.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x