$
בורסת ת"א

בלעדי לכלכליסט

בן־משה הגיש את ההצעה הגבוהה ביותר: 100 מיליון שקל על ישראייר

אריה פרידנזון והיזם אמנון סלע הגישו הצעה לרכישת ישראייר תמורת 80 מיליון שקל, משפחת בורוביץ' הציעה 60 מיליון שקל ומשפחת נקש הגישה הצעה למזג את ישראייר עם ארקיע לפי שווי של 130 מיליון שקל לישראייר

גולן חזני 07:1109.11.20

מוטי בן־משה מציע את ההצעה הגבוהה ביותר עבור חברת התעופה ישראייר. ל"כלכליסט" נודע כי בן־משה הגיש אתמול את ההצעה - 100 מיליון שקל, מרביתה במזומן - באמצעות אלון רבוע כחול. המציעים האחרים לרכישת חברת התעופה הם אריה פרידנזון הבעלים של חברת שלדות מחיפה, שנמחקה מהמסחר בעשור הקודם, יחד עם היזם אמנון סלע, חברת כנפיים גלובל שבשליטת משפחת בורוביץ', חברת ארקיע שבשליטת האחים נקש, וביג'יאיי של רמי לוי וחיים שלום. בן־משה, שההתעניינות שלו בישראייר נחשפה ב"כלכליסט", הוא המועמד הפיקנטי ביותר משום שכבר שלט בחברה דרך אי.די.בי שאותה רכש יחד עם בעל השליטה יוצא אדוארדו אלשטיין ב־2014, כששנתיים לאחר מכן פרש בן־משה מההשקעה.

 

 

מוטי בן משה מוטי בן משה צילום: עמית שעל

 

פרידנזון וסלע מציעים עבור ישראייר 80 מיליון שקל. כנפיים גלובל ליסינג הציעה 60 מיליון שקל, מחציתם במזומן ומחציתם בסדרה חדשה של אג"ח שתגובה במניות ישראייר שתנפיק גלובל ליסינג. בנוסף מציעה גלובל להחכיר לישראייר שני מטוסי איירבאס 3 רחבי גוף שברשותה, על בסיס שעתי. ארקיע, שהאחים נקש מחזיקים ב־70% ממניותיה מציעה למזג את ישראייר וארקיע לתוך חברה ציבורית קיימת או לתוך חברה פרטית חדשה שתוקם לשם המיזוג, כך שבתום המיזוג יקבלו בעלי המניות של ישראייר, שהם בעלי אג"ח ט' של אי.די.בי פתוח, מניות בחברה החדשה שתקום ותירשם למסחר בבורסה. שווי ישראייר במיזוג יהיה 130 מיליון שקל, ושווי ארקיע 90 מיליון שקל. הכונס אופיר נאור יעלה 2 או 3 הצעות לשלב הבא.

 

ובאי.די.בי פתוח נמשך המהלך למכירת השליטה בדסק"ש. אדוארדו אלשטיין נפגש אתמול עם הכונס רענן קליר ועם אופיר נאור המפרק של אי.די.בי. אלשטיין ביקש לשמוע מה מצופה ממנו כדי לקבל את תמיכתם של בעלי האג"ח. בנוסף שוחח אלשטיין עם כמה מוסדיים לפנות ערב לקראת אסיפות המחזיקים בשלוש הסדרות היום. אלשטיין ביקש מנאור וקליר זמן לחשוב, כשהכוונה היא לשיפור הצעתו הכספית והביטחונות למחזיקים זאת בעוד צחי נחמיאס, שמתמודד על הרכחישה באמצעות מגה אור ושותפים, הודיע כי לא ישדרג את ההצעה שלו.

 

מצבו של אלשטיין איננו מזהיר זאת אף שהשופט חגי ברנר קבע כי ההצעה שלו גבוהה יותר ושלח מסר למחזיקים כי גם ההגינות כלפי אלשטיין מהווה שיקול.

 

החוב של אי.די.בי פתוח מתחלק בין שלוש סדרות. סדרה יד' המובטחת תקבל את מלוא חובה, 890 מיליון שקל, הן בהצעה של נחמיאס והן בהצעה של אלשטיין, שניהם מציעים 950 מיליון שקל עבור 70% מניות השליטה בדסק"ש. העודף מההזרמה אמור לעבור לבעלי אג"ח ט' הלא מובטחת, שלה חוב של 900 מיליון שקל, ולסדרה ט"ו עם חוב של 237 מיליון שקל שמובטחות במניות כלל ביטוח, כשחלק מחובות אלה ישולמו באמצעות הנכסים האחרים של אי.די.בי. סדרה י"ד, שנשלטת בידי הראל, ברוש, פסגות ומוסדיים נוספים, אדישה לסכום ההזרמה כאמור, ומעוניינת ביבטחון לכך שהכסף אכן יוזרם. מהבחינה הזו מגה אור נתפסת בעיני רוב המוסדיים בסדרה כ"בטוחה" יותר. ולכן ספק אם אלשטיין ינצח בה.

 

בסדרה ט', הלא מובטחת זוכה אלשטיין לחוסר אמון מסוים לאחר שלא עמד בהזרמת 70 מיליון השקלים שאירסה התחייבה לחברה בספטמבר. כאן האירוע שונה. נכון לעכשיו, התמורה שאמורים המחזיקים בסדרה זו לקבל משני המציעים די דומה, ולכן גם בה מעדיפות שתי הקרנות, ברוש ואלפא, את ההצעה של נחמיאס. הכונסים דורשים שאלשטיין יגדיל את הביטחונות שהעמיד מ־154 מיליון שקל ל־300 מיליון שקל.

 

בקרן אלפא המנוהלת על ידי גבי דישי ומחזיקה, כמו ברוש, ב־10% מסדרה ט', טוענים שכל הנסיונות לאורך החודשים האחרונים להגיע להסכמות עם אלשטיין לא צלחו. לדברי גורמים בקרן, כבר באוגוסט 2019 הציעה אלפא הצעת פשרה ראשונה שכללה החלפה של כל מניות כלל ביטוח כנגד מחיקת חוב, וחרף הסכמות שהושגו, לטענתם, אלשטיין לא ביצע את חלקו בהסכם. לכן, אלפא ככל הנראה תתמוך בהצעה של נחמיאס, אלא אם תעלה הצעה טובה יותר בעלת היתכנות אמיתית.

 

להצעה של נחמיאס יתרון נוסף בהיותה מאפשרת למחזיקים באי.די.בי ליהנות מהתאוששות דסק"ש, תוך המרה של חלק מהחוב למניות. היום ייערכו אסיפות מחזיקים ומחר יחלו ההצבעות. באסיפות צפוי אלשטיין להופיע עם שיפור מסוים להצעה ולביטחונות.

 

נחמיאס, שמשקיף על הדברים מהצד, הודיע אתמול כי לא ישפר את הצעתו. מצבו של הנכס שעליו רכישתו הוא מתמודד איננו משתפר, אלא להפך. אהרון פרנקל הגיע כבר לאחזקה של 35% בגב־ים, הנכס המהותי של דסק"ש, והוא ביתרון על נכסים ובניין, החברה־הבת של דסק"ש, שמחזיקה ב־30% מהמניות. עם זאת, נחמיאס נמצא בהבנות עם כלל ביטוח שמחזיקה ב־9% מגב־ים, ועשויה לממן לו את הרכישה בהלוואת ענק, כך שכחלק מהעסקה היא תיצור עמו בלוק נגד פרנקל בגב־ים.

x