$
בורסת ת"א

דו"חות שלמה החזקות הם בשורה חיובית גם לאלדן ואלבר

הכנסות חברת הליסינג והשכרת הרכב התכווצו ב־9.7% ברבעון השני, אבל הרווח הנקי עלה ב־1.5%. גם מחירי ההשכרה נותרו ללא שינוי מהותי

יניב רחימי 08:0725.08.20

הדו"חות הכספיים שפרסמה אתמול חברת הליסינג והשכרת הרכב שלמה החזקות מצביעים על יציבות בשורת הרווח הנקי ומספקים מקור לאופטימיות ליתר החברות בענף, ובראשן אלבר ואלדן.

 

משבר הקורונה כיווץ את הכנסות החברה ברבעון השני ב־9.7% ל־841 מיליון שקל בהשוואה להכנסות של 931 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. למרות זאת, בשורה התחתונה שלמה החזקות מצליחה לשמור על יציבות ולהציג ברבעון רווח נקי של 68 מיליון שקל לעומת 67 מיליון שקל ברבעון המקביל. שלמה החזקות הצליחה לקזז את השחיקה בהכנסות הודות לסעיף המימון, שבו נרשמו ברבעון הכנסות של 10 מיליון שקל, בעוד ברבעון המקביל אשתקד שלמה החזקות רשמה הוצאות מימון של 12 מיליון שקל.

 

 

מגרש רכבים של שלמה סיקסט מגרש רכבים של שלמה סיקסט צילום: יריב כץ

 

השיפור בסעיף המימון נובע משילוב של שני גורמים: ירידה בהוצאות המימון של חטיבת הרכב ועלייה בהכנסות המימון של חטיבת הביטוח, הודות לרווחים מהשקעות. רווחי חברת הביטוח של שלמה החזקות מהשקעות והכנסות מימון ברבעון השני הסתכמו ב־30 מיליון שקל. הרווח התפעולי ברבעון השני הסתכם ב־81 מיליון שקל, ירידה של 15.6% ביחס לרווח התפעולי ברבעון המקביל, שהסתכם ב־96 מיליון שקל.

 

ניתוח הרווח התפעולי לפי מגזרי הפעילות חושף תופעה מעניינת. בתחום ההשכרה התפעולית הרווח הסתכם ב־53 מיליון שקל בהשוואה ל־50 מיליון שקל אשתקד. מכאן שלמרות משבר הקורונה שלמה החזקות הצליחה להציג בתחום הפעילות המרכזי שלה שיפור קל של 6% ברווח המגזרי. מהדו"חות עולה שמחירי השכירות של עסקאות הליסינג עלו ביחס לתקופה המקבילה, ושכמות המקרים של סיום עסקאות ובקשות לדחיית תשלומים בקרב לקוחות החברה היתה זניחה והתבצעה בהיקפים דומים לתקופה המקבילה.

 

ביחס לפעילות מכירת כלי הרכב המשומשים, שמהווה מרכיב חשוב בתחום ההשכרה התפעולית, שלמה החזקות מציינת שהחל ממועד חזרתה לפעילות מכירת רכבים משומשים, במאי 2020 ועד למועד פרסום הדו"ח חלה עלייה משמעותית בכמות כלי הרכב המשומשים שנמכרו על ידי הקבוצה ובתמורות ששולמו עבורם, הן ביחס לתקופה המקבילה אשתקד והן ביחס לתקופה טרום משבר הקורונה.

 

 

 

תחום השכרת כלי הרכב הציג ברבעון השני של 2020 הפסד תפעולי של 6 מיליון שקל לעומת רווח תפעולי של 7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בשיא משבר הקורונה צי הרכבים להשכרה של שלמה החזקות קטן ב־3,200 כלי רכב, שמהווים כ־30% מהצי לפני הקורונה. על מנת למנוע החזרת רכבים בהיקפים משמעותיים יותר, שלמה החזקות הפחיתה את תעריפי השכירות בצורה משמעותית. גורם נוסף שפגע בפעילות בתחום הוא סגירת שמי מדינת ישראל, שפגעה בפעילות חברת ההשכרה בתחום התיירות הנכנסת והיוצאת. בשלמה החזקות נקטו פעולות לצמצום ההוצאות השוטפות, לרבות שכר עובדים, תשלומי שכירות והוצאות שוטפות.

 

שלמה החזקות מספקת נקודת אור גם בפעילות ההשכרה ומשתפת את קוראי הדו"ח בהתאוששות שנרשמה בתחום. צי הרכבים המניבים הממוצע בחודש אוגוסט השנה גדל מאז השפל שנרשם במהלך הרבעון השני, ונכון להיום, הוא נמוך רק ב־900 רכבים ביחס לצי של החברה באוגוסט אשתקד. כמו כן, שלמה החזקות מדווחת שמחירי ההשכרה שהועלו בהדרגה נותרו ללא שינוי מהותי ביחס לתעריפים אשתקד. כפועל יוצא מכך, בשלמה החזקות מצפים שברבעון השלישי לא ייווצר לחברה הפסד מתחום פעילות ההשכרה.

 

התוצאות העסקיות החיוביות של שלמה החזקות ברבעון השני ובפרט הסקירה של החברה ביחס לפעילות בחודשים שלאחר תקופת הדו"ח (יולי־אוגוסט) מספקות מקור לאופטימיות גם ביחס ליתר החברות בענף.

 

החרדה ביחס לעמידותו של ענף הליסינג בעיצומו של משבר הקורונה שככה והדבר ניכר בתשואות איגרות החוב של החברות בענף. איגרות החוב של אלבר, שנסחרו באמצע מרץ, שיא משבר הקורונה, בתשואות של 24%, נסחרות היום ברמה של 7%. אלו של אלדן שהגיעו לרמה של 45%, נסחרות כיום בתשואה של 10%.

x