$
בורסת ת"א

בזק: "בעיתוי הזה היתרונות שלנו בולטים במיוחד"

חברת התקשורת סיימה את 2019 עם הפסד של 1.08 מיליארד שקל, בעקבות הפסדי yes, וירידות ערך בפלאפון ובזק בינלאומי; הכנסות הקבוצה ירדו ב-4.2% ל-8.9 מיליארד שקל; היו"ר שלמה רודב: "התושבים והעסקים תלויים באופן כמעט מוחלט בתשתיות ובשירותי התקשורת"

אביאור אבו 11:1919.03.20

קבוצת בזק בניהולו של דודו מזרחי סיימה את שנת 2019 עם מעבר לרווח תפעולי אך בשורה התחתונה העמיק ההפסד ל-1.08 מיליארד שקל, לעומת הפסד של 1.06 מיליארד שקל ב-2018 (אז נבע ההפסד מירידת ערך ב-yes). הכנסות הקבוצה הסתכמו בשנה החולפת ב-2019 ב-8.9 מיליארד שקל, לעומת 9.32 מיליארד שקל ב-2018 - קיטון של 4.2%.

 

חברת התקשורת ניצלה את פרסום הדוחות הבוקר (ה') לעדכון בנוגע להשפעת מגפת הקורונה על פעילותה. "לנוכח התפרצות מחלת הקורונה בעולם ובישראל ואי הוודאות הרבה הקיימת במשק כתוצאה מכך, בשלב זה, אין באפשרות החברה לפרסם תחזית מבוססת ביחס לתוצאות הקבוצה לשנת 2020. החברה רואה חשיבות בהמשך מתן תחזית, ולפיכך היא תמשיך לעקוב במהלך החודשים הקרובים אחר ההתפתחויות בעניין, ותשקול, בהתאם למצב, אפשרות לפרסם תחזית לשנת 2020, ביחד עם פרסום התוצאות לרבעון הראשון של שנת 2020, אם הדבר יתאפשר ויהיה בר ביצוע".

 

מנכ"ל בזק דודו מזרחי מנכ"ל בזק דודו מזרחי צילום: עמית שעל

 

 

ההפסד שאיתו סיימה בזק את השנה הגיע בעקבות הפסד עצום של 1.57 מיליארד שקל ברבעון השלישי. עיקר ההפסד נרשם בעקבות מחיקת נכס המס על סך 1.16 מיליארד שקל בגין הפסדי yes, וירידת ערך בשווי פלאפון שהביאה למחיקה נוספת של כ-951 מיליון שקל. כמו כן, מחקה בזק ברבעון הרביעי 102 מיליון שקל נוספים עקב ירידת ערך בבזק בינלאומי.

 

החברה סיימה את השנה עם רווח תפעולי של 989 מיליון שקל, אל מול הפסד תפעולי של 548 מיליון שקל בשנה המקבילה.  ה-EBITDA הסתכם ב-2019 ב-2.9 מיליארד שקל, לעומת 1.64 מיליארד שקל ב-2018 – קפיצה של כ-77%.  

 

ההשקעות לשנת 2019 הסתכמו בכ-1.55 מיליארד שקל בהשוואה לכ-1.73 מיליארד שקל בשנת 2018 - ירידה של כ-10.2%. בזק מסיימת את השנה עם גירעון בהון של 685 מיליון שקל, לעומת הון של 434 מיליון שקל ב-2018. החוב הפיננסי נטו של הקבוצה הסתכם בכ-7.96 מיליארד שקל נכון לסוף השנה, בהשוואה לכ-8.89 מיליארד שקל נכון לסוף 2018.

 

ברבעון הרביעי של 2019 הסתכמו הכנסות הקבוצה ב-2.2 מיליארד שקל, בהשוואה ל-2.33 מיליארד שקל ברבעון הרביעי של השנה הקודמת - ירידה של כ-5.3%. ההפסד הנקי ברבעון הרביעי של שנת 2019 עמד על 5 מיליון שקל, בהשוואה להפסד של 1.76 מיליארד שקל ברבעון המקביל ב-2018.

 

הרווח התפעולי ברבעון הרביעי הסתכם בכ-113 מיליון שקל, בהשוואה להפסד תפעולי של כ-1.81 מיליארד שקל ברבעון הרביעי אשתקד. ה-EBITDA ברבעון הרביעי הסתכם בכ-600 מיליון שקל בהשוואה להפסד של כ-1.23 מיליארד שקל ברבעון הרביעי אשתקד.

 

   צילום: רויטרס

 

 

הכנסות yes נשחקו ב-2019 ב-9%, איבדה 19 אלף לקוחות

 

חברת הלוויין yes שבשליטת בזק סיימה את השנה עם ירידה של 8.7% בהכנסות ל-1.34 מיליארד שקל. ההפסד הנקי עמד על 69 מיליארד שקל, לעומת הפסד של 1.14 מיליארד שקל ב-2018 (בגין ירידת ערך של 1.1 מיליארד שקל). ההפסד הנקי, בנטרול הפרשה חד פעמית של 45 מיליון שקל לתהליכי התייעלות, עמד בשנה החולפת על 24 מיליון שקל.

 

ההפסד התפעולי הצטמצם ל-55 מיליון שקל לעומת 1.15 מיליארד שקל בשנה הקודמת. בנטרול ההוצאה החד פעמית עמד ההפסד התפעולי על 10 מיליון שקל. ה-EBITDA עמד על 164 מיליון שקל ב-2019, לעומת EBITDA שלילי של 833 מיליון שקל ב-2018. ה-EBITDA בנטרול ההוצאה החד פעמית הסתכם ב-2019 ב-209 מיליון שקל.

 

שירותי הטלוויזיה האינטרנטית של החברה, STINGTV ו-yes פלוס, לא מכפרים על נטישת המנויים בלוויין -  החברה איבדה 19 אלף לקוחות כך שמספרם עמד בסוף השנה על 555 אלף, לעומת 574 אלף בסוף 2018. בכך עומד נתח השוק של החברה על 32%. לפי הערכת שווי שביצעה חברת פרומתאוס, שווי הפעילות של yes נכון לסוף 2019 הוא שלילי ועומד על כ-581 מיליון שקל. השווי הפנקסני של החברה שלילי ועומד על כ-28 מיליון שקל.

 

ההכנסות ברבעון הרביעי ירדו ל-331 מיליון שקל לעומת 356 מיליון שקל ברבעון המקביל, ההפסד ברבעון עמד על 7 מיליון שקל, אל מול הפסד של 1.13 מיליארד שקל ברבעון המקביל. החברה איבדה ברבעון הרביעי 3,000 לקוחות. ההכנסה החודשית הממוצעת למנוי (ARPU) עמדה בסוף הרבעון הרביעי על 198 שקל, לעומת 206 שקל ברבעון המקביל אשתקד.

 

מצבת המנויים של פלאפון גדלה ב-2019 ב-133 אלף מנויים אך קצב הגיוס הואט

 

חברת הסלולר פלאפון הציגה ירידה שנתית של 3.3% בהכנסות שהסתכמו ב-3.6 מיליארד שקל, ומעבר להפסד נקי של 47 מיליון שקל לעומת רווח של 24 מיליון שקל ב-2018.

 

ההפסד התפעולי העמיק ל-99 מיליון שקל לעומת 2 מיליון שקל ב-2018, כשמתוכם 77 מיליון שקל הם הפרשה חד פעמית לתהליכי התייעלות. בנטרול ההוצאה החד פעמית עמד הרווח הנרי על 12 מיליון שקל.

 

ה-EBITDA עמד על 534 מיליון שקל ב-2019, לעומת 653 מיליון שקל ב-2018 – קיטון של 18.2%.

 

 

מספר מנויי הסלולר עלה ברבעון הרביעי ב-26 אלף מנויים ועמד בסוף השנה על 2.33 מיליון מנויים לעומת 2.2 מיליון בסוף 2018 – גיוס שנתי של 133 אלף לקוחות. מספר המנויים מציב את החברה עם נתח השוק השלישי בגודלו עם כ-21.2% מכלל לקוחות הסלולר. שיעור נטישת המנויים עמד ברבעון הרביעי על 7.3% לעומת 9% ברבעון הרביעי של 2018. ה-ARPU ברבעון הרביעי עמד על 60 שקל לעומת 66 שקל ברבעון המקביל ו-65 שקל ברבעון השלישי של 2019. השחיקה נובעת מירידה בהכנסות משירותי הנדידה (חבילות חו"ל) ביחס לחודשי הקיץ.

 

ברבעון הרביעי לבדו עמדו ההכנסות על 602 מיליון שקל לעומת 618 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2018, ההפסד הנקי עמד על 69 מיליון שקל לעומת רווח של 2 מיליון שקל ברבעון הרביעי של השנה הקודמת.

 

 

בזק איבדה 99 אלף לקוחות טלפוניה ו-81 אלף לקוחות אינטרנט ב-2019

 

המגזר הקווי הציג ב-2019 רווח של 1.19 מיליארד שקל, לעומת 567 מיליון שקל ב-2018 – עלייה של 110%. הרווח התפעולי עמד ב-2019 על 2.14 מיליארד שקל, לעומת 1.22 מיליארד שקל ב-2018 – עלייה של 75%. ה-EBITDA עמד על 3 מיליארד שקל ב-2019, לעומת 2.07 מיליארד שקל ב-2018 – עלייה של 44.8%.  הרווח ברבעון הרביעי עמד על 134 מיליון שקל, אל מול הפסד של 155 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2018.

 

מגזר זה ממשיך להוות את ההכנסה העיקרית של בזק, והכנסותיו עמדו ב-2019 על 4.07 מיליארד שקל, לעומת 4.2 מיליארד שקל ב-2018 – קיטון של 2.9%. ההכנסות ברבעון הרביעי עמדו על 985 מיליון שקל, אל מול הכנסות של 1.02 מיליארד שקל ברבעון הרביעי 2018.

 

ההכנסות מטלפוניה המשיכו להישחק והסתכמו בשנת 2019 ב-1.04 מיליארד שקל, אל מול 1.15 מיליארד שקל ב-2018. בהתאם למגמה העולמית, החברה איבדה 25 אלף מנויי טלפוניה ברבעון הרביעי ומספרם עמד בסוף השנה על 1.71 מיליון לעומת 1.81 בסוף 2018 – אובדן שנתי של 99 אלף לקוחות. ה-ARPU ברבעון הרביעי עמד על 48 שקל, לעומת 51 שקל ברבעון המקביל.

 

ההכנסות מאינטרנט הסתכמו ב-1.58 מיליארד שקל ב-2019, לעומת 2018 אז עמדו על 1.59 מיליארד שקל. מספר מנויי האינטרנט הציג ברבעון הרביעי ירידה של 14 אלף מנויים ועמד בסוף השנה על 1.58 מיליון, 592 אלף מנויים מתוכם בסיטונות. זאת לעומת 1.65 מיליון מנויים בסוף 2018 – אבדן שנתי של 81 אלף לקוחות. מדובר על האטה בקצב אבדן המנויים, שכן רבעון קודם איבדה החברה 24 אלף מנויים ורבעון לפניו 22 אלף מנויים. בכך עומד נתח השוק של החברה בשוק תשתית האינטרנט על כ-63%. ה-ARPU הקמעונאי עמד ברבעון הרביעי על 98 שקל, לעומת 96 שקל ברבעון מקביל.

 

הכנסותיה של בזק בינלאומי קטנו ב-3.7%, שיעור נטישת המוניים ירד ל-6.3%

 

חברת בזק בינלאומי, המשמשת כספקית אינטרנט ושיחות בינלאומיות, הציגה הפסד נקי שנתי של 55 מיליון שקל, אל מול רווח של 77 מיליון שקל ב-2018. הרווח הושפע מהוצאות חד פעמיות כתוצאה מרישום הוצאה לירידת ערך בגובה של 80 מיליון שקל (לאחר השפעת מס) ורישום הוצאה של 45 מיליון שקל בעקבות חתימה על הסכם התייעלות וסינרגיה לשנים 2019-2021. הרווח בנטרול ההוצאות החד פעמיות הסתכם ב-2019 בכ-65 מיליון שקל. ההפסד ברבעון הרביעי עמד על 67 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 13 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

 

החברה סיימה את השנה עם הפסד תפעולי של 57 מיליון שקל, אל מול רווח תפעולי של 116 מיליון שקל בשנת 2018. הרווח התפעולי בנטרול ההוצאות החד פעמיות הסתכם ב-2019 בכ-90 מיליון שקל. ה-EBITDA עמד על 133 מיליון שקל ב-2019, לעומת 310 מיליון שקל ב-2018 – קיטון של 56.4%. ה-EBITDA בנטרול ההוצאות החד פעמיות הסתכם ב-2019 בכ-280 מיליון שקל.

 

הכנסות החברה הסתכמו ב-2019 ב-1.33 מיליארד שקל, לעומת 1.39 מיליארד שקל ב-2018 – קיטון של 3.7%. ההכנסות ברבעון הרביעי עמדו על 330 מיליון שקל לעומת 370 מיליון שקל ברבעון הרביעי ב-2018. שיעור נטישת המנויים עמד ברבעון הרביעי על 6.3% לעומת 7.7% ברבעון מקביל. להערכת החברה נתח השוק שלה בתחום שירותי האינטרנט עומד על כ-30%, ובתחום השיחות הבינלאומיות על כ-27%.

 

"אנחנו נמצאים בעיצומה של תקופה מאתגרת"

 

שלמה רודב, יו"ר בזק, מסר: "אנחנו נמצאים בעיצומה של תקופה מאתגרת מאין כמוה עבור מדינת ישראל, כאשר, בין היתר, התושבים והעסקים מסתמכים ותלויים באופן כמעט מוחלט בתשתיות ובשירותי התקשורת הניתנים להם. כל החברות בקבוצת בזק ממוקדות מאז ומעולם במתן שירות איכותי ואמין, ובעיתוי הזה היתרונות שלנו בתשתיות ובשירותים ובמחויבות שאנו מעניקים ללקוחות שלנו בולטים במיוחד. אנו נעמוד לצד התושבים והעסקים העוברים תקופה לא פשוטה".

 

עוד אמר רודב: "ב-2019 כל החברות בקבוצת בזק פעלו בהתאמת מבנה הפעילות לשינויים המתרחשים בשוק התקשורת הישראלי. ביצענו מהלכי התייעלות שהביאו לירידה של 3% בהוצאות השכר בקבוצה ושל 3.4% בהוצאות ההפעלה. במהלך 2019 נחתמו הסכמים בשלוש החברות הבנות, המאפשרים להן להתייעל במעל אלף עובדים בשנתיים הקרובות ואנו מתקדמים עם תהליכי הסינרגיה ושיתופי הפעולה בין החברות הבנות, על מנת למצות את הפוטנציאל העסקי הקיים בהן".

 

שלמה רודב, יו"ר בזק שלמה רודב, יו"ר בזק

 

 

רן גוראון, מנכ"ל החברות הבנות בבזק, מסר: "ב-2019 הונחו היסודות לפעילות ארוכת טווח וסינרגטית בין שלוש החברות, כגוף תקשורת משמעותי ומוביל המעניק ערך מוסף ללקוחותיו. בחברת yes התחלנו בפרויקט משמעותי וארוך טווח של העברת השידור לתשתית IP עם השקת שירות yes+. בחברת פלאפון אנחנו נערכים להשקעה משמעותית במכרז דור 5. בבזק בינלאומי השקנו את חוות השרתים החמישית וזכינו במספר מכרזי IT מרכזיים".

 

עוד הוסיף גוראון: "אנו מצויים כעת בתקופה מורכבת ודינמית עם התפשטות נגיף הקורונה. אנחנו מגיעים לאירוע זה מוכנים בצורה הטובה ביותר עם היערכות מקדימה נרחבת ומקיפה. כבר עתה למעלה מ-50% מנציגי השירות נותנים מענה ללקוחותינו מהבית, וכ-70% מעובדי המטה עובדים מרחוק. שוק התקשורת הוא מפעל חיוני במשק ואנו עושים לילות כימים כדי להבטיח רציפות תפקודית ושירותית לכלל לקוחותינו".

x