$
שווקי חו"ל

בלעדי לכלכליסט

בואינג וטקטיקל רובוטיקס הישראלית יציעו יחד לפנטגון כלי טיס לא מאויש לחילוץ ואספקה

ענקית המטוסים האמריקאית חתמה עם חברת הרובוטיקה הישראלית על הסכם לפיתוח משותף של כלי טיס שממריא ונוחת באופן אנכי; בואינג תציע את הכלי - הקורמורן - לחיל האוויר האמריקאי

אודי עציון 12:2822.01.20

מיבנה לארה"ב: בואינג האמריקאית וחברת טקטיקל רובוטיקס (Tactical Robotics) הישראלית חתמו על הסכם לפיתוח משותף של כלי טיס מבוסס טכנולוגיית מדחפי עילוי (Ducted Fan) לשימושים מאוישים ואוטונומיים.

 

לכלכליסט נודע כי שתי החברות יציעו יחד את הכלי של החברה הישראלית לחיל האוויר האמריקאי, שפירסם לאחרונה בקשה לקבלת מידע (RFI) לכלי טיס לא מאויש למשימות חילוץ ואספקה. שיתוף הפעולה עם בואינג, אחת הספקיות הגדולות של משרד ההגנה האמריקאי, יגביר מאוד את סיכויי הכטמ"ם (כלי טיס מאויש מרחוק), שנקרא קורמורן. 

 

 טקטיקל רובוטיקס היא חברה בת של אורבן אירונאוטיקס, שבראשה עומד היזם רפי יואלי. כבר יותר משני עשורים מקדם יואלי כלי טיס הממריא ונוחת אנכית, שמצויד בעין רוטור פנימי, כזה שאינו חשוף להתנגשויות בעצים וחוטי חשמל, ומסוגל לתמרן בקלות רבה יותר ממסוקים באזורים עירוניים צפופים. 

 

לשם המחשה: כלי טיס בלתי מאויש לריסוס אוויר של חברת אדמה וטקטיקל רובוטיקס לשם המחשה: כלי טיס בלתי מאויש לריסוס אוויר של חברת אדמה וטקטיקל רובוטיקס צילו: יחצ

 

מדחפי העילוי בקורמורן מותקנים בתוך מבנה פנימי גלילי. מבנה זה משפר את לחץ ומהירות זרימת האוויר בהשוואה למדחף חיצוני. כמו כן, לטכנולוגיה זו יתרונות בטיחותיים מובהקים בהשוואה לכלי טייס מסורתיים או חדשניים בעלי להבים חיצוניים חשופים.

 

לקורמורן ממדים של רכב שטח כמו האמר, הוא מסוגל לשאת משקל של 500 ק"ג לטווח של כ-70 ק"מ, במשימות חירום כמו משלוח אספקת מזון ומים בזמן אסונות טבע או בסביבת לחימה.

 

בין היתר, הקורמורן מסוגל לשאת עד ארבעה פצועים לפינוי רפואי. הצורך בפיתוח הכלי עלה לאחר מלחמת לבנון השנייה ב-2006, שבה התקשה צה"ל להעביר אספקה לכוחותיו שנמצאו במרחק קילומטרים בודדים, בגלל נוכחות החיזבאללה באיזור. מחיר הכטמ"ם צפוי לעמוד על כ-6 עד 8 מיליון דולר ליחידה.

 

"כלי לא מאויש עדיין לא יכול להחליף מסוקים בכל המשימות שלהם, אבל יש לו יתרון במשימות אספקה, פינוי וחילוץ באזורים מסוכנים שבהם מקבלי החלטות עשויים לחשוש לסכן מסוק וצוות", אמר לכלכליסט נמרוד גולן-ינאי, סמנכ"ל פיתוח עסקי של טקטיקל רובוטיקס. "בהיעדר רוטורים חיצוניים כלי כמו הקורמורן יכול לתמרן בבטיחות גדולה יותר ממסוק באיזורים עירוניים וצפופים".

 

רפי יואלי, מנכ"ל החברה האם של טקטיקל רובוטיקס, אורבן איירונוטיקס, אמר בהודעת החברה כי "הקורמורן הוא החלוץ במשפחת כלי הטייס בעלי יכולת המראה ונחיתה אנכיים, שיכולים לטוס ולנחות במקום בו אף כלי טיס אחר לא יכול. לא יכולנו לחשוב על שותף טוב יותר מבואינג".

x