$
שוק ההון

גיל אגמון רוצה פחות דלק ויותר תחנות כוח

העסקה למכירת חלקה של ורידיס שבשליטת אגמון בתחנת הכוח במישור רותם דווקא מעמיקה את נוכחותה בתחום. במקום להחזיק בתחנת כוח אחת, היא תגיע לאחזקה של 20% מאו.פי.סי המחזיקה בשלוש תחנות. מניות דלק רכב ואו.פי.סי זינקו אתמול

גולן חזני 07:1811.04.19

מניות או.פי.סי ודלק רכב רשמו עליות נאות אתמול בבורסה, לאחר שאישרו את הפרסום בדבר העסקה הנרקמת ביניהן, לפיה תמכור ורידיס שבשליטת דלק רכב את מניותיה בתחנת הכוח רותם לאו.פי.סי תמורת כ־13% ממניות או.פי.סי.

 

או.פי.סי זינקה ב־6.7% במחזור גבוה של 300 אלף מניות (67.5 מיליון שקל) לעומת 1400 בממוצע ליום, ואילו דלק רכב עלתה ב־3.6%, במחזור הגבוה פי שלושה מהממוצע, של 2.5 מיליון שקל.

 

ורידיס שמוחזקת ב־70% על ידי דלק רכב, 20% על ידי קרן תשי ו־10% ביחדי חברת הביטוח הראל, תמכור את חלקה (20%) במניות תחנת הכוח במישור רותם לאו.פי.סי שמחזיקה ב־80% ממניות התחנה. בתמורה, תקבל ורידיס מניות או.פי.סי בשווי 480 מיליון שקל ולפי מחיר של 23.17 שקל למניה, הגבוה ב־12% ממחיר הפתיחה במסחר אתמול, מה שהביא לזינוק במניית או.פי.סי. בנוסף ל־13% ממניות או.פי.סי שתקבל תמורת מניות רותם, תרכוש ורידיס 7% נוספים ממניות או.פי.סי במחיר מניה שלא סוכם ותגיע לאחזקה של 20% ממניות או.פי.סי. המניות שתקבל בעסקה יינתנו לה בהקצאה, כך שההון העצמי של או.פי.סי יעלה ל־3.2 מיליארד שקל בעקבות העסקה אם וכאשר תושלם.

 

גיל אגמון גיל אגמון צילום: רונן טופלברג

 

ורידיס מעדיפה להגיע לאחזקה של 20% באו.פי.סי משום שזהו המינימום הנדרש בחוק החברות על מנת להציג את האחזקה לפי שיטת השווי המאזני. כלומר, על פי חלקה היחסי בתוצאותיה הכספיות ולא על פי שווי השוק שלה כנכס פיננסי. ורידיס לא תהיה שותפה לשליטה באו.פי.סי אלא בעלת המניות השניה בגודלה.

 

דלק רכב שילמה ביולי האחרון 990 מיליון שקל תמורת 70% ממניות ורידיס לקרן אוק טרי. החברה שבשליטת גיל אגמון התרכזה עד אז במכירה של מכוניות מאזדה, פורד וב.מ.וו ומאז העסקה ירדה מנייתה ביותר מ־40%, כשהשוק מרים גבה לנוכח כניסתה לתחום שאיננו ליבת העסקיה. בנוסף, ורידיס נרכשה עם חוב של 1.62 מיליארד שקל שהגדילו את היקף החובות בדו"חות המאוחדים של דלק רכב ל־3.1 מיליארד שקל נכון לסוף 2018.

 

דלק רכב סבלה במקביל גם מירידה במכירת מכוניות ובדו"חות השנתיים שלה פרסמה אזהרת רווח, בה ציינה כי לאור המשך הסביבה התחרותית הקיימת בשוק הרכב, היא מעריכה ש־2019 צפויה להיות שנת מעבר. כלומר, שבמהלכה עלולה להימשך מגמת הירידה בכמות מכירות הרכב על ידי החברה.

 

העסקה מבחינת דלק רכב מעמיקה את כניסת ורידיס לתחום תחנות הכוח. במקום להחזיק ב־20% ממניות תחנת כוח אחת, במניות שאינן נזילות, היא תחזיק ב־20% ממניות החברה־האם הסחירה בבורסה, ואשר מחזיקה בשלוש תחנות כח גדולות.

 

התחנה במישור רותם רשמה ב־2018 רווח של 123.5 מיליון שקל על הכנסות של 1.23 מיליארד שקל, זאת בהשוואה לרווח של 105 מיליון שקל במחזור של 1.2 מיליארד שקל ב־2017. התחנה חילקה דיבידנד בסכום של 88 מיליון שקל במרץ 2019, דיבידנד של 145 מיליון שקל ב־2018 ודיבידנד מצטבר של 446 מיליון שקל מתחילת 2016. לתחנה חוב של 1.2 מיליארד שקל שישאר בחזקת או.פי.סי.

 

או.פי.סי אנרגיה שבשליטת עידן עופר, מסיימת בימים אלה בניית תחנת כוח בטכנולוגיה של קוגנרציה בחדרה בהספק של 148 מגה־ואט, ומקדמת את הקמתה של תחנת כוח במחזור פתוח בצומת פלוגות בהספק 300 מגה־ואט. החברה גם מקדמת את הקמתה של תחנת כוח נוספת שתפעל בגז טבעי, בצמוד לשטחה של תחנת הכוח הקיימת במישור רותם בהספק של 600 מגה ואט ובהשקעה של כ־2.5 מיליארד שקל. כמו כן, החברה מתמודדת במכרז ממשלתי על בניית תחנת כוח באלון תבור בהספק של 600 מגה ואט.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x