$
בורסת ת"א

אחרי המכירה - שיכון ובינוי עשויה לחזור למכרזי התשתיות

ההתמודדות של חברת התשתיות והבנייה במכרז להקמת קו חדש ברכבת הקלה בירושלים, נפסלה מחשש לריכוזיות יתר. כעת היא תוכל להשתמש בניתוק מהפירמידה של קבוצת אריסון, שכוללת את בנק הפועלים, בערעור שלה על ההחלטה

ליאור גוטמן 08:4118.06.18

רכישת שיכון ובינוי על ידי איש העסקים נתי סיידוף מחזירה את חברת התשתיות והבנייה למכרז להקמת קווי רכבת חדשים בירושלים. רק לפני כעשרה ימים המליצה ועדת הריכוזיות לפסול את ההתמודדות של שיכון ובינוי, שהיתה אז עדיין בשליטת שרי אריסון, באחד מפרויקטי התשתיות הגדולים במדינה, בטענה של חשש מריכוזיות יתר. מדובר בהארכת הקו הקיים בעיר הבירה, כמו גם ובניית קו רכבת קלה חדש בעלות של כ־9 מיליארד שקל. 

טענת ועדת הריכוזיות היתה שקבוצת אריסון, המחזיקה בשיכון ובינוי שלה כמה פרויקטים בתחומי התשתיות, מחזיקה גם בבנק הפועלים - דבר שעלול לערער את יכולת התחרות במשק. "בחינת הריכוזיות הכלל־משקית של קבוצת אריסון מלמדת כי מדובר בקבוצה שמחזיקה בזכויות בתשתיות חיוניות בתחומי המים והחשמל, הנחשבים תחומי התשתית החיוניים ביותר". השורה התחתונה היתה ש"הכוח הפיננסי האדיר של הקבוצה, לצד פעילותה הריאלית הענפה וזכויותיה בתשתיות חיוניות משמעותיות, יוצרים את אחת הקבוצות הריכוזיות ביותר במשק".

 

שיכון ובינוי הודיעה שתערער עוד לפני המכירה

כעת, עם המעבר לידי סיידוף, שיכון ובינוי למעשה מתנתקת מבנק הפועלים ומישראכרט - מה שיאפשר לה לא רק להתמודד על המכרז בירושלים, אלא גם לגשת למכרזים אחרים בתחומי התחבורה, המים, התשתיות והאנרגיה. בחברה כבר הודיעו לאחר המלצת ועדת הריכוזיות שיערערו על ההחלטה, והרכישה של סיידוף עשויה לתת להם את הנימוק המושלם לחזרה להתמודדות מול שש קבוצות אחרות שניגשו למכרז.

 

עיון ברשימת הפרויקטים של החברה בתחומי התשתיות והאנרגיה, מעלה צבר פרויקטים שעשוי רק לגדול מעתה, בעקבות ההתנתקות מבנק הפועלים. כך למשל, שיכון ובינוי מחזיקה, נכון לסוף מאי 2018, במתקני ייצור חשמל שכבר מניבים כ־44 מגה־ואט, ובעוד כמה שנמצאים בהקמה סופית או לפני הפעלה - בהספק של כ־590 מגה־ואט - רובם של חשמל ירוק. לחברה יש גם פרויקטי אנרגיה בהקמה - מה שיוביל אותם להחזיק באמצע 2019 בבמתקנים לייצור חשמל בהיקף כולל של כ־845 מגה־ואט, ששקולים לכ־6% מכוח הייצור של חברת החשמל.

 

הרכבת הקלה בירושלים הרכבת הקלה בירושלים צילום: חיים צח

 

 

תסתער על הפרויקטים שהמדינה מוציאה למכרז

בתחום התחבורה, החברה הקימה את כביש 6 ומכרה את אחזקותיה, והיתה בין המקימים של מנהרות הכרמל שעברו רק בנובמבר האחרון לשורת מוסדיים, כולל הפרויקט לשיפוץ כבישי הצפון. נכון להיום, החברה חופרת את החלק המזרחי של הרכבת הקלה בתל אביב (עם שותף סיני), ובאחרונה זכתה במכרז להקמת קרית התקשוב של צה"ל, ביחד עם אפריקה ישראל. לפיכך, עם המכירה לסיידוף שיכון ובינוי עשויה להסתער על צבר הפרויקטים שהמדינה מוציאה למכרזים, מבלי לחשוש או להסתכל מעבר לכתף שמישהו יצר את צעדיה תחת טענות של פגיעה בתחרות המשקית.

 

החברה כבר סימנה את המטרות שלה לשנה הקרובה, ובמצגת למשקיעים מלפני כשבועיים, היא מציינת צבר פרויקטים לסלילת כבישים בהיקף של כ־25 מיליארד שקל, פרויקטים של רכבות כבדות בהיקף של כ־10 מיליארד שקל ופרויקטים של רכבות קלות בהיקף של כ־40 מיליארד שקל - רובם ככולם נמצאים על הכוונת של הקבוצה. החיסכון העיקרי בניתוק של שיכון ובינוי מקבוצת אריסון הוא היכולת לקבל מימון זריז יחסית מבנק הפועלים - מהמממנים העיקריים לפרויקטי תשתיות במשק, ביחד עם בנק לאומי.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x