• תפריט
שוק ההון

באוננג הסינית השלימה את רכישת קורוס של עידן עופר: תרכוש ממנה כלי רכב ב-4.5 מיליארד דולר

עסקת החלומות של עידן עופר יוצאת לדרך: 51% ממניות קורוס יימכרו לבאוננג, שהתחייבה לרכוש מהחברה 300 אלף מכוניות עד 2020. השווי של מניות קנון בקורוס מזנק: לקנון תהיה אופציה למכור 25% ממניותיה בחברה לפי שווי של 2 מיליארד דולר; עד היום השקיע עופר בקורוס 860 מיליון דולר

גולן חזני 08:0109.01.18

עיסקה חלומית לעידן עופר במיזם המכוניות קורוס בסין: מכירת 51% ממניות החברה לקבוצת Baoneng שבבעלות יאו ז'נואה (Yao Zhenhua) הנחשב לאיש הרביעי בעושרו בסין, תמורת מיליארד דולר, הושלמה.

הפרטים של העיסקה שנחשפים בדיווח שהעבירה קנון אמש (ב') לאחר המסחר בבורסה בארה"ב, מגלים נתונים יוצאי דופן: באוננג מתחייבת לרכוש 300 אלף מכוניות מקורוס ב-3 השנים הקרובות תמורת כ-4.5 מיליארד דולר. הרכישה החלה כבר בשבועות האחרונים, ותיעשה עד 2020. לשם השוואה: נכון להיום מכרה קורוס עד 15 אלף מכוניות בשנה וזינוק כזה אמור להעביר אותה לרווחיות משמעותית.

 

לקנון שבשליטת עופר, שתדולל מ-50% ל-25% ממניות החברה תהיה אופציית פוט למכירת מניותיה ב-650 מיליון דולר. מניות אלה תומחרו ע"י האנליסטים עד היום ב-0 לאור ההפסדים של החברה.

רכב של קורוס רכב של קורוס

 

 

החברה לישראל השקיעה בקורוס 620 מיליון דולר לפני שפוצלה לשתי חברות. קנון, החברה החדשה שפוצלה מהחברה לישראל והחזיקה בקורוס השקיעה 250 מיליון דולר נוספים, כך שמדובר בהשקעה כוללת של 870 מיליון דולר לאורך השנים. העיסקה משקפת החזר של 76% מההשקעה שנחשבה כבר לאבודה. העיסקה מצטרפת לאקזיט ענק של עופר בחודש שעבר בו מכר את חברת תחנות הכח אינקיה בדרום אמריקה ב-1.3 מיליארד דולר, במה שנראה כמהפך בעסקיו אחרי שנים מאתגרות.

 

ההשקעה בחברת קורוס רשומה במאזנה של קנון הולדינגס בשווי של 75 מיליון דולר וכוללת השקעה של 935 מיליון דולר בהון ובהלוואות בעלים כולל הלוואת בעלים של 150 מיליון דולר שכמחצית ממנה משוייכת לחברת אנסוניה שבבעלותו הפרטית של עידן עופר. קורוס הסבה, אם כן, לקנון הולדינגס עד היום הפסד של 860 מיליון דולר.

 

עידן עופר עידן עופר צילום: בלומברג

 

 

עד היום הפסידה קורוס, שמתכננת ומייצרת מכוניות בסין, בכל הרבעונים. ברבעון השלישי של 2017 הפסידה החברה 43 מיליון דולר - ירידה של 39% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2016. הכנסותיה של קורוס ירדו ב-50% ברבעון השלישי של 2016 לעומת הרבעון המקביל ב-2016 והסתכמו ב-46 מיליון דולר. הירידה בהכנסות נובעת מקיטון של 53% במספר המכוניות שנמכרו בידי קורוס ברבעון השלישי של 2017 לעומת הרבעון המקביל ל-2,700 מכוניות.

 

ברק כהן מנכ"ל קנון הולדינגס ברק כהן מנכ"ל קנון הולדינגס צילום: סיון פרג'

קנון וצ'רי הסינית החזיקו עד היום ב-50% ממניות קורוס כל אחת, בו הושקעו 1.74 מיליארד דולר. העיסקה משקפת שווי של מיליארד דולר לקורוס לפני הכסף. שתי החברות ידוללו ל-25% מהמניות ואילו בואבנג תחזיק ב-50% ותהיה בעלת השליטה עם חמישה נציגים בדירקטוריון מול שניים של צ'רי ושניים של קנון.

 

רכישת המכוניות הצפויה ע"י באוננג נעשית לצורך איוש חברות ליסינג והשכרת מכוניות שמקים התאגיד ברחבי סין. עד היום פעלה באוננג בתחום הנדל"ן בקניוני ענק שמחזיקה במדינה ובתחום הביטוח ועכתה היא נכנסת לתחום הרכבים ועל פי הערכות השקיעה לאחרונה 4.5 מיליארד דולר בפארק תעשייתי למכוניות חשמליות בגואנגז'ו.

 

עידן עופר השקיע מכספו האישי בקורוס החל מתחילת 2016 כ-70 מיליון דולר לאחר שקנון הציבורית שבשליטתו הודיעה למשקיעים כי לא תגדיל את חשיפתה לחברה שהיתה עצומה והיוותה משקולת גדולה על המניה. כאמור, האנליסטים שמסקרים את קנון תימחרו את האחזקה בקורוס ב-0.

 

אופציית הפוט שקיבלו צ'רי וקנון למכירת מניותיהן מחושבת לפי חצי מיליארד דולר, חלקה של כל אחת מהן בתמורה שמניות שנמכרות לבאוננג, ושאותה הם מתחייבים להזרים לתוך החברה, כ-145 מיליון דולר מההלוואות של קנון בחברה שלא הומרו להון, וכ-40 מיליון דולר נוספים שהוזרמו בעבר במסגרת הסכם עם צ'רי לתוך קורוס. מסכום זה יופחתו 70 מיליון דולר שיוחזרו לעופר עבור הלוואות אישיות שהעניק לקורוס כאמור ושחלקה של קנון הוא מחצית מההחזר. עד 50% ממניותיה תוכל קנון למכור בשלוש השנים הקרובות, ומחצית שניה עד 2023.

לכתבות נוספות בנושא שוק ההון

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x