• תפריט
שוק ההון

בלעדי לכלכליסט

הפניקס תחליף את לאומי וקרן נוי במימון תחנת הכוח בבאר טוביה

לאחר שנים של סכסוכים ומאבקים, תחנת הכוח מתקדמת לסגירה פיננסית. הפניקס תעמיד מימון של 45 מיליון דולר עבור חלקה של גלובל פאואר בפרויקט והיתר יועמד על ידי לאומי פרטנרס, קרן נוי, מיכאל מירילשוילי ומוטי בן־משה

גולן חזני 08:0918.12.17

הפניקס תעמיד מימון של 40–45 מיליון דולר לגלובל פאואר של אהוד בן־שך וניסן כספי עבור חלקם בבניית תחנת הכוח בבאר טוביה, כך נודע ל"כלכליסט". הסכם המימון נחתם בימים האחרונים והפניקס נכנסת למעשה בנעליהם של קרן נוי ולאומי פרטנרס, השותפות גם הן בפרויקט, שקיוו להעמיד את המימון המדובר. מדובר בחלק מהותי מהון עצמי של כ־400 מיליון שקל (110 מיליון דולר) שנדרשות השותפות בפרויקט להעמיד, מתוך עלות הקמה של 2 מיליארד שקל.

 

תחנת הכוח, בהספק של 430 מגה־ואט, אמורה לעבוד על גז טבעי שמקורו במאגרי תמר ולווייתן. את ייזום התחנה ביצעו יו"ר רשות ני"ע לשעבר משה טרי ויו"ר חברת החשמל לשעבר מוטי פרידמן עם אברהם נניקשוילי, שהעמיד את ההון הראשוני אך נאלץ למכור את חלקו לטימור בן יהודה בשל החשדות נגדו בפרשת בנימין בן אליעזר.

 

גם בן יהודה לא קיבל אישור של רשות החשמל לאחזקה – ומכר את האחזקות לגלובל פאואר של בן־שך וכספי. במקביל מכר בן יהודה אופציה ל־29% ממניות החברה־האם של בעלת הזכויות בתחנה, טריפל־אם, לאנשי העסקים מיכאל מירילשוילי ומוטי בן־משה. טריפל אם מחזיקה ב־84% ממניות IPM, בעלת הזכויות בתחנה. 16% האחרים מוחזקים בידי המייסדים, ביניהם יהודה רווה, יואב סרנה וחגי מירום.

 

אהוד בן־שך, מבעלי גלובל פאואר. המימון ייסגר בימים הקרובים אהוד בן־שך, מבעלי גלובל פאואר. המימון ייסגר בימים הקרובים צילום: מיכאל קרמר

 

 

דויטשה בנק והפועלים יתנו 1.6 מיליארד שקל

 

בעלי המניות בטריפל־אם הם מירילשוילי ובן־משה (14.5% כל אחד), טרי ופרידמן (10% כל אחד), גלובל פאואר, קרן נוי ולאומי פרטנרס. טרי ופרידמן לא אמורים להשתתף במימון ההון העצמי, ואילו מירילשוילי ובן־משה אמורים להעמיד 32 מיליון דולר. גלובל פאואר, נוי ולאומי פרטנרס אמורים להעמיד יחד 78 מיליון דולר בחלוקה של 20% מנוי, 20% מלאומי ו־60% מגלובל פאואר. הפניקס תעמיד עבור גלובל פאואר את חלקה.

 

גלובל פאואר, שנכנסה לפרויקט ביוני 2016, השקיעה עד היום כ־20 מיליון שקל בשכירת משרדים ובשכר יועצים, וכן בטיפול בקבלת אישור רשות החשמל הסופי, שהתקבל בספטמבר האחרון.

 

את הליווי הפיננסי לפרויקט אמורים להעמיד דויטשה בנק ובנק הפועלים. המימון יהיה בהיקף של 1.6 מיליארד שקל. מחציתו תועמד ביורו על ידי דויטשה בנק ומחצית שקלית תועמד על ידי הפועלים, שיצרף כמה חברות ביטוח למימון.

 

טלטלות רבות עד הסגירה הפיננסית של הפרויקט

 

תחנת הכוח עברה טלטלות רבות עד שהגיעה לשלב הסגירה הפיננסית, הצפויה בימים הקרובים. בינואר 2011 רכשו נניקשוילי, שהיה מבעלי השליטה במנופים פיננסים, יחד עם פרידמן וטרי, מידי קבוצת אריסון 84% מרישיון להקמת תחנת כוח תמורת 7 מיליון שקל בלבד. באופן מפתיע הם הוסיפו עוד 83 מיליון שקל כדי לרכוש מידי חברת גב ים של אי.די.בי את הקרקע שעליה תוקם התחנה, בשטח של 62 דונם.

 

הארגונים הירוקים ותושבי האזור קיימו מאבק ממושך נגד הקמת התחנה. במקביל סירבה רשות החשמל לאשר לנניקשוילי את הרכישה וזה נאלץ כאמור למכור את האחזקות לבן יהודה, שגם הוא לא קיבל אישור ובסופו של דבר מכר את אחזקותיו לגלובל פאואר תמורת 85 מיליון דולר.

 

העסקה נתקלה בהתנגדות קשה מצדם טרי ופרידמן, שנותרו עם 20% מהמניות בטריפל־אם. אלה טענו כי קיבלו הבטחה מנניקשוילי להעמיד עבורם את חלקם בהון העצמי, מה שלא צוין בהסכם המכירה לגלובל פאואר.

 

הסכסוך בין השניים לגלובל פאואר נפתר בסופו של דבר. בינתיים מכרה גלובל פאואר חלק ממניותיה (20% מהפרויקט) ללאומי וקרן נוי, שגם הן היו אמורות להגדיל את חלקן ולממן לגלובל פאואר את חלקה, אך כניסתה של הפניקס משאירה את השתיים עם חלק קטן יחסית בפרויקט.

לכתבות נוספות בנושא שוק ההון

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x