$
בורסת ת"א

בלעדי לכלכליסט

הנבחרת החדשה של דודי ויסמן

המשקיע העיקרי ברכישת סונול הוא משה שטיינברג, יהודי-אמריקאי העוסק בתחום האנרגיה, שיהיה גם בעל המניות העיקרי בחברה. רו"ח שלמה זהר יתמנה ליו"ר. האתגר: להשאיר את סונול רלבנטית כחברת אנרגיה גם בעשור הבא

גולן חזני 06:5917.04.16

בתום משא ומתן שנמשך קרוב לשנה חתם ביום חמישי האחרון דודי ויסמן, מבעלי השליטה לשעבר באלון רבוע כחול, על העסקה לרכישת חברת הדלק סונול מידי קבוצת עזריאלי.

 

החשיפה על המגעים פורסמה ב"כלכליסט" באוקטובר 2015. אז דובר על שווי של 450 מיליון שקל לחברה, ואילו כעת הוא עומד על 363 מיליון שקל. אולם, השווי לא כולל את הקרקע בפי גלילות, שהועברה לחברה־הבת גרנית. זו תנהל מגעים למכור אותה תמורת 107 מיליון שקל לגורם אחר, ואם תסריט זה יתממש, קבוצת עזריאלי תקבל 471 מיליון שקל עבור סונול ונגזרותיה.

 

ל"כלכליסט" נודע כי מרבית ההון במזומן לעסקה לא תגיע מוויסמן אלא ממשה שטיינברג, יהודי־אמריקאי מניו ג'רסי העוסק בתחום האנרגיה, שוויסמן פעל עמו באלון ארה"ב. ההון הנדרש לוויסמן יגיע גם ממקורות עצמיים: שכר ודיבידנדים של 200–150 מיליון שקל, שצבר בשנים שניהל את אלון. ויסמן, שמחזיק בכ־5% ממניות אלון USA בשווי 125 מיליון שקל, לא מכר את מניותיו בחברה.

 

עוד נודע ל"כלכליסט" כי לוויסמן חבר רו"ח שלמה זוהר, שצפוי לשמש כדירקטור ואולי גם כיו"ר החברה. זהר, יו"ר בנק דיסקונט לשעבר, משמש כיום מנכ"ל איי.די.או מקבוצת שיכון ובינוי של שרי אריסון. שלמה נחמה, שהיה אמור להצטרף לוויסמן, לא עשה זאת בסופו של דבר. ניר גלילי יישאר כנראה מנכ"ל, לפחות בשלב ראשון.

 

קבוצת עזריאלי מנסה למכור את סונול יותר משלוש שנים. המייסד דוד עזריאלי חתם על הסכם למכירתה לשלמה שמלצר ביוני 2014 תמורת 450 מיליון שקל. אז דובר על 400 מיליון שקל במזומן ועל תמורה עתידית של 50 מיליון שקל נוספים. עזריאלי ושמלצר לא הספיקו להשלים את העסקה, שכן באורח מיסטי כמעט נפטרו שניהם בתוך יממה. יורשיו של שמלצר ביטלו את העסקה.

 

בעסקה הנוכחית התמורה הרבה יותר מורכבת וניכר כי נעשו מהלכים רבים כדי להוציאה לפועל. עם השלמת העסקה ישלמו ויסמן ושותפיו 187.5 מיליון שקל במזומן, ו־21 מיליון שקל נוספים ישולמו במזומן בתוך 18 חודשים מהשלמת העסקה. בנוסף עזריאלי תמשוך מסונול דיבידנדים של 52.5 מיליון שקל, חלקם נמשך כבר, ו־5 מיליון שקל ישולמו כנגד פירעון חובות של סונול. עזריאלי העניקה לרוכשים הלוואת מוכר של 97.5 מיליון שקל לחמש שנים, שתמורתה ישעבד ויסמן את כל מניות סונול.

 

נושי קבוצת אלון כבר מאיימים לתבוע

 

העסקה המורכבת עוררה ביקורת מצד נושי קבוצת אלון, שכבר מאיימים לתבוע את הקבוצה שוויסמן ניהל. בדצמבר 2014 הדיח שרגא בירן את שותפו ויסמן מכל תפקידי ניהול באלון, שלה (גם באמצעות אלון רבוע כחול) אחזקות בדור אלון, ברבוע כחול נדל"ן, באלון חיפושי גז, במפעילה של כביש 6 ובדלק US.

 

השניים החזיקו יחד בביילסול השקעות, ויסמן ב־20% ובירן ב־80%. ביילסול מחזיקה ב־53% מקבוצת אלון, ששווייה הידרדר בעקבות קריסת החברה־הבת מגה, הנמצאת בהקפאת הליכים. אף על פי שזה שנה וחצי ויסמן לא מעורב בניהול אלון, הוא עדיין נתפס כמי שהביא להתרסקותה. עם זאת הוא הציע בפברואר 2015 לרכוש את השליטה באלון רבוע כחול ב־850 מיליון שקל. החברה נסחרה אז בשווי 700 מיליון שקל, ובחודשים הבאים התרסקה ונמכרה בהסדר נושים למוטי בן־משה תמורת 115 מיליון שקל בלבד והזרמת 1.1 מיליארד שקל לתוכה.

 

"העסקה עם ויסמן טובה מזו של שמלצר"

 

כבר כבעל השליטה בדור אלון, לפני עשר שנים, ניסה ויסמן לרכוש את סונול. הממונה על הגבלים דאז רונית קן פסלה את המיזוג, ובעקבות ערעור של הצדדים לבית הדין העליון של ההגבלים, אישר האחרון את המיזוג. אז החליטה הממונה לערער בעצמה לבית המשפט העליון, שפסל את המיזוג כולו.

 

בעקבות רגולציה מתהדקת המרווחים בענף האנרגיה ירדו משמעותית, וארבע חברות הדלק - פז, סונול, דור אלון וטן - מצויות על המדף כמה שנים. דווקא סונול, בעלת החוב המשמעותי ביחס לגודלה, היא החברה הראשונה להימכר.

דודי ויסמן דודי ויסמן צילומים: עמית שעל ואוראל כהן

 

עם זאת ל"כלכליסט" נודע כי לפני רכישת סונול ניסה ויסמן לשים ידיו על דור אלון - אלא שהמשקעים מול בירן, שותפו לשעבר, גנזו כל אפשרות כזו.

 

"העסקה עם ויסמן טובה יותר מזו של שמלצר", אמר שלשום מנכ"ל קבוצת עזריאלי יובל ברונשטיין. "ויסמן משעבד את כל המניות, כך שאי־פירעון של הלוואה יבטיח שנקבל את החברה וגם את המזומן שיחליף ידיים עד אז".

 

למה המשא ומתן נמשך כל כך הרבה זמן?

"נקודת ההתחלה של שני הצדדים היתה שונה מהעסקה שהושגה. אנו מנסים למכור את סונול יותר משלוש שנים. בשנים האחרונות מכרנו את טמבור, את מתקן ההתפלה הסמוך לפלמחים ואת הפעילות הסולארית. האחזקות שהיו חלק מגרנית ונותרו הן סופרגז ו־GES. יש לנו אסטרטגיה ברורה להתמקד בפעילויות הנדל"ן ונמכור את הפעילויות שאינן בתחום זה".

 

מה לגבי לאומי ולאומי קארד?

"הן אינן בתחום הנדל"ן".

 

לא כדאי לגוון קצת? להוריד סיכון?

"ההתמחות שלנו היא בתחום הנדל"ן המסחרי והמניב ושם צריך להיות המיקוד שלנו".

 

מטעם קבוצת עזריאלי ליוו את העסקה עוה"ד דיויד שפירא ואלירן פורמן ממשרד יגאל ארנון ושות' ושמואל גורטלר וערן בן דוד מגורן קפיטל. מטעם הרוכשת ליוו את העסקה עו"ד דוני טולידאנו וליאור אורן ממשרד ארדינסט בן נתן טולידאנו ושות' ועו"ד שלמה שפיר.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x