$
פסגת תל אביב 100

עו"ד אמיר ברטוב: "משברים הם הזדמנות לבחון את הערכים שלנו"

ברטוב, שותף בכיר במשרד ליפא מאיר ושות', אמר בפסגת ת"א 100 של "כלכליסט", כי יש משברים פיננסיים ומשברים ריאליים, כמו זה של מגה, ולגביהם יש לפעול אחרת ומייד

ניר צליק 18:5607.07.15

"בחרתי לדבר על ערכים. באמצעות כמה דוגמאות קטנות ובולטות על משבר מגה ומשבר קלאב-מרקט אני רוצה לטעון שמשברים הם הזדמנות לבחון את הערכים שלנו, ומה טוב לנו כעסק לבחון את ההתנהלות שלנו כלפי משברים כאלה", אמר עו"ד אמיר ברטוב, שותף בכיר במשרד ליפא מאיר ושות', בפסגת ת"א 100 של "כלכליסט". 

 

"בשנים האחרונות עסקנו בעיקר במשברים פיננסיים ולא במשברים ריאליים", אמר ברטוב. "אפריקה ישראל ואי.די.בי היו משברים פיננסיים. זה איפשר להתכתש שנתיים, להציע הצעות, אבל הדבר הזה לא אפשרי כשמדובר במשבר בעסק ריאלי, בין אם זה מפעל תעשייתי או רשת קמעונאית עם 6,000 עובדים. אין זמן לזה ואין אפשרות לבצע כי יש נפגעים רבים בשטח. לכן ההתנהלות צריכה להיות שונה וגם הפנייה לבית המשפט היא פנייה שונה מתוך כוונה לעשות מהלך מהיר כדי להציל את הרשת.

 


 

"ישב פה מנכ"ל שופרסל ודיבר על זה שהוא יהיה שמח אם מגה תתאושש. לפני עשר שנים, דקה אחרי שקלאב-מרקט נכנסה להליך בבית המשפט שופרסל עטה על משכירי הנכסים של קלאב-מרקט ובתוך שבועיים חתמה על למעלה מ-20 מהם שהיא תחליף את קלאב-מרקט וכדי לא להיתפס כדורסניים הם חתמו על חוזים רק כשהחוזים של קלאב-מרקט יסתיימו. רק כשהם הגיעו למאסה רצינית הנאמנים של קלאב-מרקט עצרו את זה בבית המשפט. האם זו התנהגות נכונה כשהמתחה בחולשה? האם זה נכון לעסק שלהם? לחשוב על הטווח הקצר ולא הארוך.

 

עו"ד אמיר ברטוב שותף בכיר, ליפא מאיר ושות' עו"ד אמיר ברטוב שותף בכיר, ליפא מאיר ושות' צילום: נמרוד גליקמן

 

"יש חברת ליסינג גדולה שמחכירה רכבים ובימים טובים מנהל הרכש של הרשת קיבל הצעה לשירותיה ושיכנעה אותו לקחת מאות רכבים. כשהרשת נקלעה לקשיים ועדיין משלמת את דמי החכירה, גם במהלך המשבר, האם זה נכון שאותה חברת ליסינג תשכור גורם חיצוני שיתחזה לשירותי דואר ויתקשר לבתים של העובדים ובאישון לילה ייטול עשרה רכבים שמשמשים את העובדים גם לקניות בשבת? האם זו התנהלות נכונה בין ספק ללקוח? כאשר יש ספק חיוני לרשת כזו ויש לו ביטוח אשראי על כל החוב אם הוא לא משולם, האם הוא צריך לבוא לבית המשפט ולהגיד שבעת משבר הוא לא ייתן לרשת שלושה ימי אשראי? האם מותר לו להסתכל על ספק הגרעינים והממתקים לידו שאין לו ביטוח אשראי? האם הוא צריך להסתכל גם על עובדים של הלקוח? האם הוא צריך לשקול שיקולים שהם לא רק לטווח קצר? הטענה שלי מתוך עיסוקים במשבר הרבה שנים, שטוב למשבר להסתכל לא רק על הטווח הקצר ולא רק על עצמו. הרשת הזו היא לקוח שלכם".

 

"יש אנשים שלוקחים סיכונים כדי לתת יד למגה וגם הבעלים כשמגיעים לבית המשפט עושים את זה בצורה שמאפשרת תמיכה במקסימום שהם יכולים. פרופ' דן אריאלי טוען שאנשים מתנהלים לפי טווח קצר ובצורה נקמנית, אני מקווה שההתנהלות תהיה רציונלית ועניינית וגם ערכית", סיכם ברטוב.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x