$
בורסת ת"א

בלעדי לכלכליסט

ארקיע במו"מ לרכישת אי.די.בי תיירות ב־50 מיליון דולר

חברת התעופה של האחים נקש מתכננת לרכוש את החברה המחזיקה בישראייר ובסוכנויות הנסיעות דיזנהויז וצבר מידי נוחי דנקנר וקרן סקיי. הרכישה תהיה כפופה לאישור של הממונה על הגבלים עסקיים. ועד העובדים של ארקיע הסכים לרכישה

גולן חזני 06:5327.02.13

חברת ארקיע מנהלת מגעים מתקדמים לרכישת אי.די.בי תיירות ותעופה תמורת כ־50 מיליון דולר. ל"כלכליסט" נודע כי המגעים מתקיימים בין בעלי ארקיע האחים נקש לבין בעלי השליטה באי.די.בי תיירות נוחי דנקנר וקרן סקיי המנוהלת על ידי צבי יוכמן. המחיר ככל הנראה הוסכם וכרגע הצדדים עוסקים בפרטי ביצוע העסקה והמיזוג. ועד העובדים בארקיע נתן את הסכמתו לביצוע העסקה עם ישראייר. 

אי.די.בי תיירות כוללת את חברת התעופה ישראייר וסוכנויות נסיעות. מכיוון שהרוכשת היא חברת תעופה, הדבר עלול ליצור מונופול בקו לאילת ועל כן דורש את אישור הממונה על ההגבלים העסקיים. עם זאת, מצבן של חברות התעופה, כפי שהוצג

צבי יוכמן צבי יוכמן צילום: תומי הרפז

לפני מספר חודשים בפני הממונה על ידי מנהל רשות תעופה האזרחית גיורא רום, לצד נושא השמיים הפתוחים שעומד לעבור חקיקה בממשלה החדשה, עשוי לשכנע את הממונה על ההגבלים להעניק אישור למיזוג. זאת כדי להקל על חברות התעופה בתחרות מול החברות הזרות שיהנו מהמדיניות החדשה. חברה ממוזגת תוכל להתמודד בצורה טובה יותר בשוק החדש.

 

סוגיית הממונה על ההגבלים היא הסוגייה העיקרית בדרך למיזוג ובשאלה זו עשוי לסייע גם מצבה של אי.די.בי פיתוח, החברה האם של גנדן תיירות, שאיננה יכולה להזרים יותר הון לישראייר כפי שנהגה עד היום. החלטה של הממונה נגד המיזוג עלולה להביא להתמוטטות של ישראייר.

 

אין זו הפעם הראשונה שהאחים נקש, שבעבר החזיקו בחברת הג'ינסים ג'ורדאש ובה צברו את הונם, מנסים לרכוש חברת תעופה נוספת. הנקשים ניהלו בעבר מגעים שקטים לרכישת השליטה באל על, אך העובדה שקרן פימי מתכוונת להשקיע אסטרטגית באל על סגרה בפניהם את האופציה הזו. החלטת אל על להקים כחלק מתוכניתה האסטרטגית חברת לואו קוסט לטיסות מוזלות, כשאל על תהיה חברת פרימיום לטיסות ליעדים מרכזיים, עלולה לפגוע בשתי חברות התעופה הקטנות. המהלך מהווה חלון הזדמנויות עבור בעלי המניות של ארקיע להקדים את אל על ולהיערך למכירת טיסות לואו קוסט בשוק, אך ככל הנראה ביצוע העסקה תאיץ את בעלי מניות אל על וקרן פימי להשלמת העסקה בהקדם.

 

לפני שנה וחצי נוהלו מגעים למיזוג של ארקיע ואי.די.בי תיירות לחברה אחת. המגעים לא הבשילו בשל מחלוקת עזה על שווי החברות. לפני חצי שנה ניהלה ארקיע מגעים לרכישת חברת דיזנהויז, מקבוצת גנדן תיירות, במסגרת הסכסוך בין גנדן תיירות לבין שמואל מרום שהחזיק ב-30% ממניות דיזנהויז. אולם המשא ומתן לא הבשיל, מאחר שבסופו של דבר אי.די.בי רכשה את חלקו של מרום וסירבה למכור את דיזנהויז.

 

ארקיע. המגעים למיזוג נכשלו בגלל מחלוקת על שווי החברות ארקיע. המגעים למיזוג נכשלו בגלל מחלוקת על שווי החברות צילום: עומר הכהן

 

זרז נוסף להחלטה של הצדדים לפתוח במו"מ, בעיקר מהצד של ארקיע, היתה חשיפת מזכר ההבנות של קרן פימי לרכישת השליטה בחברה המתחרה אל על. הכניסה של פימי שינתה את החשיבה, והאחים נקש החלו במגעים אינטסיביים לרכישת אי.די.בי תיירות כולה, בין היתר לאור מצבה של אי.די.בי אשר תיאלץ ככל הנראה למכור אחזקות בכלל ובגנדן תיירות בפרט, שמהווה נטל על קופת אי.די.בי פיתוח.

 

אי.די.בי תיירות מוחזקת הן על ידי אי.די.בי פיתוח שבשליטת נוחי דנקנר והן על ידי קרן סקיי המנוהלת על ידי צבי יוכמן וניר דגן. ביולי 2010 נכנסה קרן סקיי לחברה בהשקעה של 15 מיליון דולר, תמורת הנפקת אג"ח לשלוש שנים והקבוצה הפכה לקבוצת אי.די.בי תיירות ותעופה. האופציה שניתנה לקרן סקיי, ואשר פגה באוגוסט הקרוב, מאפשרת לסקיי לדרוש את ההשקעה שלה בחברה חזרה (15 מיליון דולר) מאי.די.בי פיתוח. מצבה של אי.די.בי צפוי להקשות על קבלת הסכום ומכירת החברה היא אופציה נוחה יותר. חלק אחר של התמורה צפוי לעבור לתשלום חובות לבנקים.

 

אם העסקה אכן תבשיל, וכרגע נראה כי כל הצדדים מעוניינים בכך, יהיה זה שינוי של ממש בתמונת התעופה הישראלית. ארקיע הינה חברה רווחית שנתוניה הכספיים אינם נחשפים, אולם לאחרונה היא רכשה ארבעה מטוסי איירבאס ובואינג 787. גם ישראייר נהנתה משנה טובה ועברה לרווחיות תפעולית ב־2012 לאחר שנים של הפסדי עתק, כשהנתונים הסופיים טרם פורסמו.

 

אי.די.בי פיתוח, שבבעלותה המלאה של אי.די.בי אחזקות, רכשה באוקטובר 2009 את הבעלות המלאה בגנדן תיירות, המחזיקה ב־98.5% ממניות ישראייר, תמורת 1.2 מיליון דולר. הסכום ששולם עבור המניות היה נמוך יחסית. העסקה

עוררה סערה שכן היא שיחררה את נוחי דנקנר ואבי פישר, המשנה למנכ"ל החברה לשעבר, מערבויות בסכום של 43 מיליון דולר שנתנו אישית ובאמצעות חברת גנדן הולדינגס שבשליטתם לישראייר.

 

עד לביצוע העסקה הפסידה ישראייר 109 מיליון דולר וצברה חובות של 71 מיליון דולר לבנקים, חובות דחויים של 7 מיליון דולר לספקים והתחייבות לשלם 54 מיליון דולר לחברת איירבוס עבור שלושה מטוסים שהזמינה.

 

גם השנים שלאחר מכן לא היטיבו עם החברה. אי.די.בי תיירות הפסידה 29 מיליון שקל ב־2009, 66 מיליון שקל ב-2010 ו־119 מיליון שקל ב־2011. מאז כניסתה לחברה הצליחה קרן סקיי לייצב את ישראייר במסגרת התייעלות בקבוצה בה הפחיתה 55 מיליון שקל מהוצאותיה.

 

מאי.די.בי פתוח לא נמסרוה תגובה. ארקיע: אין תגובה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x