$
בורסת ת"א

צעד נוסף בדרך להפרטה: הנמלים מחפשים חתם בדרך להנפקה בת"א

על פי ההערכות, שווי נמל חיפה בהנפקה צפוי לעמוד על כ־2־1.8 מיליארד שקל ואילו שוויו של נמל אשדוד יעמוד על כ־1.2־1 מיליארד שקל. בשלב ראשון תנפיק המדינה 15% ממניות כל נמל בדילול מלא

גולן חזני 08:5721.02.10

צעד נוסף בדרך להפרטתם של נמלי חיפה ואשדוד: ל"כלכליסט" נודע כי רשות החברות הממשלתיות העבירה ביום חמישי את טפסי המכרז לחברות החיתום השונות לקראת בחירת החתמים בהנפקת הנמלים שתתבצע בשבועות הקרובים על בסיס דו"חות 2009.

 

על פי ההערכות, שווי נמל חיפה בהנפקה צפוי לעמוד על כ־2־1.8 מיליארד שקל ואילו שוויו של נמל אשדוד יעמוד על כ־1.2־1 מיליארד שקל. בשלב ראשון תנפיק המדינה 15% ממניות כל נמל בדילול מלא. ההנפקה לשני הנמלים תיעשה באותו יום. מדובר בגיוס גדול של יותר מחצי מיליארד שקל בו צפויים להשתתף כמעט כל הגופים המוסדיים הגדולים.

 

ההנפקה תהווה את השלב הראשון בהפרטת הנמלים. בשלב השני שאמור להתבצע בעוד שנה תמכור המדינה 34% נוספים ממניות כל אחד מהנמלים. רוכשי המניות בהנפקה הקרובה לא יוכלו למנות דירקטורים לחברה. נמל אילת לא ישתתף בתהליך והממשלה מתכננת למכור אותו לגורם פרטי.

 

 

דרך נמלי הים עוברים 99% מהיקף הסחר של מדינת ישראל. עם זאת, יותר מ־45% מהכנסות הנמלים תלויות בערכם של המטענים המיובאים לישראל מיוצאים ממנה, פעילות הנגזרת מרמת הצריכה בארץ. עד 2005 הופעלו הנמלים הימיים בידי רשות הנמלים הממשלתית בתהליך שלא אפשר תחרות בין הנמלים. התמונה השתנתה עם הרפורמה בנמלים ב־2005, והקמתה של חברת נמלי ישראל (חנ"י).

 

עם ייסודה הועברו לידי חנ"י שלושת הנמלים, חיפה אשדוד ואילת, אשר מוחכרים כיום לחברות הנמל ולשוכרים פרטיים. הכנסות חנ"י ב־2008 הסתכמו ב־830 מיליון שקל וההון העצמי שלה הסתכם בסוף 2008 ב־4.7 מיליארד שקל. בימים הקרובים יתפרסמו המספרים של 2009.

 

בדצמבר 2009 הודיעה חנ"י כי תצא ברבעון הראשון של 2010 לגיוס חוב בשוק ההון בהיקף 400-300 מיליון שקל, עבור מימון תוכנית פיתוח נמלי הים, וכי זכתה לדירוג Aaa מחברת מידרוג עבור מסגרת חוב בהיקף 1.1 מיליארד שקל. לגיוס זה אין קשר להנפקת המניות של נמלי חיפה ואשדוד.

 

הכנסות נמל חיפה  בשנת 2008 שמרו על יציבות והסתכמו ב־855.9 מיליון שקל, לעומת 866.5 מיליון שקל ב־2007 - ירידה של 1.2%. עלות ההכנסות, המורכבת בעיקר משכר העובדים, הסתכמה ב־563.8 מיליון שקל. הרווח הנקי ב־2008 עמד על 119 מיליון שקל לעומת 140 מיליון ב־2007.

 

נמל חיפה יעיל ורווחי יותר מנמל אשדוד אם כי אשדוד מצמצם בהדרגתיות את הפער. הכנסות נמל אשדוד ב־2008 הסתכמו ב־1.1 מיליארד שקל לעומת 1.08 מיליארד שקל ב־2007. שכר העובדים הסתכם ב־442 מיליון שקל, גידול של 5.4% לעומת 2007. הרווח הנקי של נמל אשדוד עמד ב־2008 על 63 מיליון שקל, לעומת 74 מיליון ב־2007 נמל אשדוד העביר ב־2009 דיבידנד ראשון למדינה של 67 מיליון שקל.

 

הרווח הנקי של חנ"י ב־2008 עמד על כ־281 מיליון שקל לעומת 312 מיליון שקל ב־2007, ו־215 מיליון שקל ב־2006. תקציב הפיתוח הרב שנתי המצטבר של החברה עומד על כ־7 מיליארד שקל - כולל תקציב פיתוח ל־2009 בהיקף 648 מיליון שקל, ו־1.5 מיליארד שקל נוספים לשנת 2010.

 

בנמל חיפה, ששטחו היבשתי 5,000 דונם, נחתמו 180 חוזים על שטח כולל של 1,168 דונם. בין השוכרים: ממגורות דגון, מספנות ישראל, חברת חשמל וחיפה כימיקלים. בנמל אשדוד, ששטחו כ־5,700 דונם, ישנם 140 שוכרים וחוכרים על שטח כולל של 800 דונם, ובהם כיל, חיל הים, ממגורות אשדוד ואגרקסקו.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x