פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

"מהלך דורסני": גולף מגבשת תביעה נגד אסוס, שרכשה את טופשופ

קבוצת האופנה שמחזיקה בזיכיון לטופשופ, מגבשת תביעה נגד הענקית הבריטית שרכשה את המותג והודיעה לה שלא תעביר מלאי יותר. גולף תדרוש את קיום החוזה עד 2025

אורנה יפת 06:5617.03.21

קבוצת גולף מגבשת תביעה בהיקף עשרות מיליוני שקלים נגד ענקית הקמעונאות המקוונת אסוס.

 

ל"כלכליסט" נודע כי גולף תנסה בדרכים משפטיות למנוע מאסוס למכור את המותג טופשופ בישראל, ותדרוש מבית המשפט לחייב את אסוס לקיים את ההסכם שנחתם בינה לבין קבוצת ארקדיה, בעלת טופשופ בעבר.

 

 

גולף דורשת לאפשר לה להמשיך לשווק את טופשופ בישראל הן בחנויות והן באונליין, ובנוסף תתבע את הנזקים הכבדים שנגרמו לה. נכון להיום, חנויות ואתר טופשופ עדיין עובדים עם המלאי הקיים על המדף, אך אסוס אינה משלחת סחורה חדשה של טופשופ לישראל.

 

מימין: בא כוחה של גולף עו”ד איתן לירז ומנכ”ל אסוס ניק בייטון. גולף ביקשה את סיוע משרד הכלכלה מימין: בא כוחה של גולף עו”ד איתן לירז ומנכ”ל אסוס ניק בייטון. גולף ביקשה את סיוע משרד הכלכלה צילומים: EYAL TOUEG , יוטיוב

 

 

גובה התביעה לא נקבע סופית, שכן הנזק טרם גובש במלואו. לטענת גולף, מעבר לרכישת הזיכיון, הקבוצה השקיעה עשרות מיליוני שקלים בהחדרה ופיתוח טופשופ בישראל.

 

ביטול חד־צדדי של ההסכם

 

גולף רכשה באמצעות החברה־הבת כיתן את השליטה (66.3%) בפעילות מותגי ארקדיה בישראל בשנת 2015 בתמורה ל־37.5 מיליון שקל. יתרת המניות הוחזקה על ידי חיים סקאל באמצעות חברת סי אנד שלס, שהיתה באותה העת בעלת הזיכיון המקורי למותגי ארקדיה בישראל שכללו את טופשופ, טופמן, דורותי פרקינס ומיס סלפרידג'. בעקבות מחלוקת בנוגע לפעילות נפרדו הצדדים. ב־2017 רכשה גולף את יתרת המניות מידי סי אנד שלס באמצעות קיזוז הלוואה בגובה של כ־4.5 מיליון שקל והעברת תשלום של 650 אלף שקל.

 

לימים הפסיקה גולף למכור בישראל את המותגים טופטן, דורותי פרקינס ומיס סלפרידג', שהניבו לה הפסד.

 

בשיא מנו מותגי ארקדיה בישראל 18 חנויות, וכיום לטופשופ שמונה חנויות ואתר אונליין. לטענתה של גולף, הסכמי הזיכיון מול קבוצת ארקדיה ניתנו לה באופן בלעדי הן לשיווק המותג בישראל והן ביחס לשימוש בסימן המסחר Topshop הרשום בישראל ומכירות האי־קומרס. הזיכיון של גולף על המותג מסתיים רק בשנת 2025, ויש לה אופציה להארכת הזיכיון עד 2030.

 

אסוס היא ענקית מסחר מקוון בריטית שמחזור המכירות שלה ב־2020 עמד על 3.26 מיליארד ליש"ט. בחודש פברואר 2021 רכשה אסוס חברות־בנות מקבוצת ארקדיה ובכלל זאת גם את טופשופ, לאחר שארקדיה נקלעה לקשיים פיננסיים כבר במהלך שנת 2019. סכום הרכישה המדווח היה 295 מיליון ליש"ט.

 

שלושה ימים לאחר הרכישה, ב־4 בפברואר, קיבלה גולף הודעה מהמנהל המיוחד של חברת טופשופ שלפיה המותג נמכר והחברה לא תספק לגולף הזמנות נוספות של מוצרים. עוד נמסר לגולף כי אסוס רכשה גם את זכויות הקניין הרוחני במותג ואינה מתכוונת לאפשר לגולף להמשיך להשתמש במותג.

 

בא כוחה של גולף, עו"ד איתן לירז, ניסה להגיע להסכם שנחתם בין אסוס לארקדיה, אך התברר כי הוא חסוי. עם זאת, לטענת גולף שנתמכת בחוות דעת של עורכי דין מאנגליה, הסכמי ההפצה הבלעדיים עומדים בתוקף. בגולף טוענים כי המהלך של אסוס הוא מהלך דורסני שמוחק השקעה של עשרות מיליוני שקלים שהשקיעה גולף בפיתוח המותג הבינלאומי בישראל, בפתיחת חנויות, בהקמת פלטפורמת אונליין, בגיוס עובדים לחנויות הרשת, ברכישת מלאי, ובשיווק ופרסום. עוד טוענת החברה כי אסוס מפרה ברגל גסה את ההסכמים הקיימים מול ארקדיה ומנסה לרמוס את הזכויות של גולף ולהתעשר על חשבונה.

 

הרגולטור מתערב

 

בנוסף, גולף פנתה למשרד הכלכלה בניסיון לדרוש מהמדינה להתערב באמצעות חקיקה שתמנע מענקיות בינלאומיות לבצע מהלכים דומים שפוגעים בקמעונאיות ישראליות. הסכסוך בין גולף לאסוס חושף בעיה קיימת בין יבואניות ישראליות לבין ספקיות בינלאומיות המעניקות זיכיון על מותג בינלאומי, שלעתים הבעלות עליו עוברת ידיים בעולם וחושפת את החברה הישראלית למצוקה.

 

לאחר שקיבלה את ההודעה על איבוד הזיכיון על טופשופ, גולף שלחה מכתבי פיטורים ל־160 עובדי חנויות טופשופ. בגולף ביקשו ממשרד הכלכלה לפעול לנטרול כוחן של חברות גלובליות

ובעיקר חברות טכנולוגיות שבשנים האחרונות מתרחבות לשווקים בכל העולם, ולטענתה של גולף, רומסות את המתחרות שלהן, תוך שהחוק אינו מונע מהן לנצל את כוחן.

 

 

סניף טופשופ בדיזנגוף סנטר. גולף טוענת להשקעה של עשרות מיליוני שקלים בפיתוח והחדרת המותג סניף טופשופ בדיזנגוף סנטר. גולף טוענת להשקעה של עשרות מיליוני שקלים בפיתוח והחדרת המותג צילום: דנה קופל

 

בעקבות הפנייה של גולף הורה עמיר פרץ, שר הכלכלה, לדוד לפלר, מנכ"ל המשרד, להקים ועדת בדיקה משרדית לבחינת ההשלכות והנזקים האפשריים למשק הישראלי בשל מגמת המעבר מצריכה קמעונאית לצריכה מקוונת ובין היתר מכירת מותגים בינלאומיים. לפלר יעמוד בראש ועדת הבדיקה שבה ישתתפו גם נעמה קאופמן פס, משנה למנכ"ל; מיכל פינק, סמנכ"לית אסטרטגיה ותכנון מדיניות; רן קיויתי, מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים; ואנואר חילף, הממונה על חוקיות היבוא.

 

לדברי לפלר, "אין לנו יכולת להתערב בסכסוך בין גולף לאסוס, אבל נבחן אם האירוע הזה הוא חד־פעמי, או שעלול להיות תופעה שתקרה לחלק מהמותגים הבינלאומיים שמעסיקים אלפי עובדים בישראל, ונבחן פתרונות בדרך של חקיקה מתאימה. אני מעריך שגם הנושא שכל הזמן נמצא באוויר, של ביטול הפטור ממע"מ על קניות של עד 75 דולר באתרים מחו”ל, יעלה שוב לדיון".

 

עו"ד איתן לירז, בא כוחה של קבוצת גולף, מסר: "התנהלות אסוס מעוררת אי־נוחות רבתי, ולא ניתן להשלים עם פגיעתה בתעשייה הישראלית בכלל, ועם רמיסת זכויותיה של קבוצת גולף בפרט. בהתאם, בכוונתנו לעמוד על מיצוי מלוא זכויותיה של גולף, שהנזקים שספגה בעקבות פעולות אסוס, שחלקן אף נעשו במחשכים ובאופן חד־צדדי, עלולים להסתכם בעשרות מיליוני שקלים. נראה שלא יהיה מנוס מפתיחה בהליכים משפטיים".

x