$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

החוזה של וולט נחשף: פיצוי על חשבון המסעדה, שקל לכל דקת איחור

מסעדנים מבאר שבע שמנסים לבלום את כניסת וולט לעיר פנו לרשות התחרות בבקשה להגדירה כמונופול. לבקשה צורף חוזה, ובו קנס על כל דקת איחור מעבר ל־10 דקות ואיסור על מבצעים עצמאיים

עומר כביר 08:1421.12.20

בשבועות האחרונים מנהלים מסעדנים בבאר שבע מלחמה נגד חברת וולט, שמחפשת להתרחב לעיר הדרומית. התארגנות ספונטנית של מסעדנים אף פנתה לרשות התחרות בבקשה להכריז על וולט כמונופול באזורים מסוימים שבהם יש לחברה אחיזה רחבה במסעדות מקומיות.

 

 

 

 מוביל מאבק המסעדנים בבאר שבע הוא אילן זיגדון, הבעלים של מסעדת "סבא ג'בטו", שלדבריו וולט מנצלת את התקופה הקשה של מסעדות בעידן הקורונה על מנת לכלוא אותן במצב שבו אין להן ברירה אלא לעבוד עם החברה. זיגדון פנה ביום חמישי האחרון, באמצעות עוה"ד יוסי האזרחי ודנה ברונשטיין, לממונה על התחרות מיכל הלפרין בדרישה לבחון האם התנהגותה של וולט מהווה פגיעה בתחרות ולהכריז עליה כמונופול באזורי פעילותה. לפי הנטען בפנייה, וולט מחזיקה בנתח שוק גדול משמעותית מ־50% בערים שבהן היא פעילה, בעיקר באזור המרכז, ומנצלת את מעמדה על מנת לכפות על מסעדות "התקשרות בהסדרים שמגבילים באופן משמעותי את התחרות בשוק ופוגעים בציבור". הטענות העיקריות שמעלה זיגדון בפנייה כוללות איסור על הורדת מחירים והעמלה הגבוהה שמביאה לעלייה במחירי המנות.

 

שליח וולט שליח וולט צילום: עמית שעל

 

 

לפנייה של זיגדון לרשות התחרות צורף החוזה הסטנדרטי של וולט עם מסעדות בישראל, וזה חושף פרטים נרחבים על תנאי ההתקשרות עם החברה והדרישות שמוצבות בפני מסעדות שמבקשות לעבוד איתה. המסעדות, שמוגדרות בחוזה כ"שותף" (ועל זה אמר זיגדון: "אתה מכיר שותף שאיתך רק בהצלחות?"), נדרשות לשלם לוולט עמלה של 27% לפני מע"מ מהמחיר הסופי למשתמש על כל משלוח, עמלה של 10% לפני מע"מ על איסוף עצמי ועמלה של 1% לפני מע"מ במקרה שהלקוח אוכל במסעדה את המנה שהזמין. וולט מעבירה את התשלום, בניכוי העמלות כמובן, פעמיים בחודש.

 

החוזה חושף פרטים נוספים בעבודה בין הצדדים. לפני שעובדים עם וולט, על המסעדה לדאוג לתמונות נאות של המנות. וולט תשמח לצלם אותן, בעלות של 1,000 שקל בתוספת מע"מ. המסעדות יכולות לצלם בעצמן, אבל וולט צריכה לאשר את התמונות. בנוסף וולט גובה 50 שקל בחודש לפני מע"מ על התממשקות בין קופת המסעדה למערכת וולט.

 

בחתימה על החוזה, המסעדה מעניקה לוולט זכות לעשות שימוש בתכנים שהעלתה (קרי, התפריט ותמונות המנות) ובשם המסעדה על מנת לשווק את השירות שלה. היא גם מתירה לוולט להציע הנחות, כאשר וולט סופגת את עלות ההנחה, אך לא יכולה לעשות זאת בעצמה במכירה מחוץ לאפליקציה. "המחירים לא יהיו גבוהים מהמחירים שהשותף גובה ממוצרים בנקודת המכירה של השותף עצמו", נכתב. כלומר, וולט יכולה להציע מחירים נמוכים יותר מהמסעדה עצמה, אך למסעדה אסור לעשות זאת באתר העצמאי שלה.

 

בפעילות השוטפת עצמה, המסעדה נדרשת לוודא שאפליקציית השותפים של וולט, שמשמשת מסעדות לקבלת הזמנות מהשירות, תהיה פתוחה ופועלת שעובד מטעמו יפקח על ההזמנות שיתקבלו באמצעותה. לאחר השלמת הכנת הזמנה, המסעדה מתחייבת לשמור אותה במשך 60 דקות.

 

החוזה מתיר לוולט לפצות לקוחות לפי שיקול דעתה, בלי צורך להתייעץ עם המסעדה, עד סכום של 100 שקל לכל לקוח, במקרה של טעות או עיכוב מצד המסעדה. זאת, אף שסעיף אחר בחוזה מסיר מוולט כל אחריות על נזקים, עלויות, הוצאות או דרישות ומטיל אותה ישירות על המסעדה עצמה, וסעיף נוסף מחייב את המסעדה לפצות את וולט בגין כל תביעה שתוגש נגדה בגלל מוצרי המסעדה.

 

כן מציין החוזה שוולט תוכל לגבות מהמסעדה 20 שקל לכיסוי עלויות משלוח נוסף שנדרש בגלל טעות של המסעדה, ובמקרה שההזמנה מוכנה באיחור של 10 דקות מההערכה המקורית של המסעדה תגבה ממנה החברה 10 שקלים, ושקל לכל דקת איחור נוספת.

 

גובה העמלה נתון לשיקול דעתה הבלעדי של וולט, וכל שהיא צריכה לעשות הוא להודיע למסעדה על כך שבוע מראש באימייל. אם המסעדה תרצה להפסיק את העבודה עם השירות בעקבות שינוי זה, היא צריכה להודיע על כך בתוך שבועיים מיום קבלת ההודעה.

 

אם מסעדה רוצה להפסיק את העבודה עם וולט, היא נדרשת להודיע על כך לחברה 30 יום מראש. וולט, מצדה, יכולה לבטל את ההסכם בתוך 10 ימים, אם תחליט שהמסעדה הפרה תנאי כלשהו בהסכם. במקרה שהמסעדה שולחת חומר פרסומי על שירות מתחרה בוולט, או חושפת את תנאי ההסכם, ובפרט את העמלה שגובה וולט, בפני גורם אחר, וולט תוכל להפסיק את ההתקשרות באופן מיידי.

 

באר שבע היא לא תל אביב

 

"וולט מנצלת את התקופה הזו", פוסק זיגדון, "מסעדנים צריכים לשלם שכירות, ארנונה, הוצאות שוטפות. באה אליהם וולט ואומרת, אני אספק לכם עבודה ופרנסה. זה דומה לאדם שהולך במדבר בלי מים. בא אליו מישהו עם בקבוק מים ב־150 שקל. הוא לא יקנה? המסעדנים נופלים לידיים של וולט, מצטרפים בלי לחשוב ומבינים שהם עשו טעות רק כשהם מנסים לצאת מוולט. כי אז אתה לא בשדה הווירטואלי. הלקוח לא רואה אותך, הוא לא הזמין מהמסעדה שלך, הוא מזמין מוולט. רק אז אתה מבין את הטעות הענקית שעשית".

 

בעקבות הפניות שקיבל החל זיגדון להוביל התארגנות של מסעדנים בבאר שבע, במטרה לשכנע כמה שיותר מסעדות בעיר שלא לעבוד עם וולט. א', בעלים של אחת המסעדות המוכרות בבאר שבע שביקש להישאר בעילום שם, הוסיף: "ברגע שוולט התחילו להיכנס למסעדות ולהשאיר כרטיסי ביקור, מיד התחיל שיח אחד עם השני. המסעדנים בבאר שבע מחוברים אחד לשני, כולם מכירים את כולם. אני מאמין שנצליח (למנוע כניסה של וולט — ע"כ). אנשים מבינים את גודל השעה, רואים מה קורה בתל אביב ומפחדים להגיע לאותה סיטואציה".

 

המהלך הראשון של זיגדון ועמיתיו בתגובה לפניות של וולט היה להפגש. "נפגשנו קבוצה של מסעדנים, וכולנו יחד החלטנו שלא רוצים את וולט בבאר שבע", הוא סיפר. "פתחנו במסע הסברה משותף לכל המסעדנים, הסברנו להם שהעמלות של וולט בפועל הן 31.6%, שוולט לא משאירה את המידע בידיים שלהם, לא מאפשרת להם להתחרות בה. עשרות מסעדנים לא רוצים לחתום. וולט לא הבינה שבאר שבע היא לא תל אביב".

 

מנכ”לית וולט ישראל והמסעדןאילן זיגדון. “בסוף הצרכן משלם” מנכ”לית וולט ישראל והמסעדןאילן זיגדון. “בסוף הצרכן משלם”

 

“אנחנו בידיים של וולט”

 

הבעיות של זיגדון ועמיתיו נוגעות להיבטים רבים של פעילות וולט, כאשר הבולט שבהם הוא העמלה שהחברה גובה. על הנייר, מדובר בעמלה של 27%, אך בפועל אחרי מע"מ העמלה עומדת על 31.6%. זיגדון הוסיף: "אם וולט היתה רוצה לתת שירות, היא היתה מורידה את העמלות, כמו שעשו בארה"ב בתקופה הקשה הזו. אי אפשר להרוויח עם עמלה של 31.6%, אז מסעדנים מעלים מחירים. ובסוף מי משלם? הצרכן".

 

יש בעלי מסעדות שאומרים שוולט יותר זולה מלהפעיל שירות משלוחים בעצמם.

"לעשות משלוחים לבד זה לא יותר יקר. כשאני משלח מהמסעדה עם שליח שלי, אני גובה מהלקוח דמי משלוח של 15 או 18 שקל וזה מכסה לי כמעט את כל עלות השליח שעומדת על 20 שקל למשלוח. שליח שעובד אצלך גם עוזר בעוד דברים. הוא לא בא לקחת משלוח והולך".

 

בעיה אחרת של מסעדני באר שבע עם וולט היא שהאפליקציה שומרת את כל מידע הלקוחות לעצמה, והמסעדה לא יכולה יודעת מי הלקוחות שלה. "כל המידע של המסעדה נמצא בידיים של וולט, והיא יכולה לעשות שימוש במוניטין ובלקוחות של המסעדה. וולט לוקחת לה את המוצר הטוב ביותר ומשאירה אותה עם שאריות חמצן", אמר זיגדון.

 

כן הוא מלין על כך שוולט אוסרת על מסעדות להציע מחירים נמוכים יותר. "אם היא היתה רוצה באמת לתת למסעדה להצליח, היא היתה מאפשרת למכור בטייק אוויי או במסעדה עצמה במחירים נמוכים יותר מהמחירים באפליקציה", הסביר זיגדון. "וולט מתחרה במסעדה עם המוצר של המסעדה, אבל המסעדן אינו יכול להתחרות בוולט".

 

בעיה אחרת היא היכולת של וולט להפסיק הזמנות ממסעדות. "מסעדה נערכת ליום עבודה, מכינה חומרי גלם ומכינה מנות, אבל אם יש מחסור בשליחים או בעיות מזג אוויר, הם יכולים לסגור אותך בלחיצת כפתור בלי התרעה מוקדמת", אמר א'. "מי שמחליטה אם העסק יעבוד או לא זו וולט". חרף הביקורת הקשה, זיגדון ועמיתיו לא מתנגדים לפעילות של וולט בבאר שבע. "וולט זו אפליקציה גאונית שיכלה לעשות הרבה טוב לענף המסעדות, ורק חבל שזו לא המטרה הסופית", אמר ט'. תחת זאת, הם מבקשים מוולט לשנות את אופן הפעילות שלה כתנאי לעבודה עמה. אחת הדרישות הבולטות היא גביית עמלה דיפרנציאלית, בשיעור שיורד בהתאם לגובה הזמנה. "לא ייתכן שעל משלוח של 50 שקל ועל משלוח של 600 שקל ייקחו את אותה עמלה", אמר זיגדון.

 

מוולט נמסר: “החברה מקבלת פניות מערים רבות המזהות את הפוטנציאל לכלכלת העיר, וממסעדנים רבים המבינים את היתרונות על פני הקמה ותפעול של מערך משלוחים עצמאי. אנו מצרים שיש מי שבוחר לעשות יחסי ציבור על גבי שמה של חברת המשלוחים המספקת פרנסה לאלפי משפחות בכל עיר שבה פועלת. בימים האחרונים החלנו מגעים עם מספר לא מבוטל של מסעדות בעיר המצפות לכניסתנו, תמוה בעינינו כי גורמים אשר מעולם לא עבדו איתנו בוחרים להפיץ שקרים וטענות לא מבוססות המונעות מאינטרסים אישיים ומרצון למנוע תחרות”.

x