פרסום ושיווק

ראיון כלכליסט

"לא מוכר את השם 'ג'מבו' תמורת שום סכום"

בעלי ג’מבו סטוק רועי ונונו נקלע לקרב על שם הרשת מול פוקס, שרוצה להכניס לארץ את פעילות מותג הסטוק היווני שנקרא אף הוא ג’מבו. בראיון ראשון הוא הודף את הטענות על כך שידע על העסקה לפני הדיווח לבורסה ומבהיר: “לא יקנו את השם שלי”

אורנה יפת 07:0005.10.20

הרבה סימני שאלה נסובו בשבועות האחרונים סביב התרחשויות בענף רשתות הסטוק, המציעות מוצרים מוזלים במגוון קטגוריות לבית. כניסתה הצפויה של רשת הסטוק היוונית JUMBO לישראל בשותפות קבוצת פוקס נתגלתה למשקיעים רק כחודשיים לאחר שנחתמה. יום לפני שפוקס דיווחה על העסקה, הונפקה מקס סטוק שבבעלות קרן אייפקס בבורסה.

 

ללב הסערה נקלע רועי ונונו, שייסד ב־2015 את רשת ג'מבו סטוק שמונה כיום 10 סניפים, ונאלץ להיאבק על שמה מול הרשת היוונית שמבקשת להיכנס לישראל תחת אותו השם. בקרב של שתי הרשתות, המקומית והיוונית, מול רשם סימני המסחר מתגלים צירופי מקרים: ג'מבו היוונית הגישה את הבקשה לרישום השם ביוני, ומיד לאחר מכן ג'מבו סטוק פנתה גם היא בבקשה ראשונית לרישום שמה. את הבקשה הרשמית ג’מבו סטוק הגישה רק ב־9 בספטמבר, 5 ימים לפני הנפקת מקס סטוק ו־6 ימים לפני דיווחה של פוקס לבורסה על העסקה עם ג'מבו היוונית. סמיכות האירועים הזו מעלה חשש כי בשוק הסתובבו שמועות על העסקה הנרקמת בין פוקס לג’מבו היוונית, עסקה שלא דווחה במשך חודשיים. במשך חמש שנים, מאז הקים את הרשת, לא פנה ונונו לרשם סימני המסחר לרישום שמה, אבל לטענתו מדובר במקריות בלבד.

 

 

 

"בפעם הראשונה שעורכת הדין שלי (עו"ד גלי אופינסקי ממשרד ליפא מאיר — א"י) פנתה לרשם סימני המסחר לרשום את השמות ג'מבו, ג'מבו אונליין וג'מבו סטוק, היתה ביוני", הוא מספר בראיון ל"כלכליסט", "ואז גילינו במקרה שיש בקשה של ג'מבו העולמית לרישום השם שלה בישראל".

 

רועי ונונו הבעלים של ג'מבו סטוק רועי ונונו הבעלים של ג'מבו סטוק צילום: אוראל כהן

 

אחרי שאתה פעיל חמש שנים, פתאום ביוני נזכרתם לרשום את השם שלכם?

"הייתי עסוק בלבנות את השם שלי בשטח, ורק לאחר מכן החלטתי לעבוד על עניין רישום השם. בסוף מגיע שלב שאתה גדל ומתפתח, והשם של הרשת הפך להיות מוכר לצרכן הישראלי. עד אז עבדתי על פיתוח הרשת, לפרוס סניפים ולמתג אותה כרשת סטוק ואז התפניתי לרשום את שם המותג".

 

מתי שמעת לראשונה על עסקת ג'מבו ופוקס?

"אני יודע עליה רק מהעיתונות. בשלב הראשוני, כשבאתי לרשום את ג'מבו סטוק דרך האתר, נודע לנו שג'מבו היוונית ביקשה לרשום את עצמה. לא ידעתי שפוקס מעורבת. בשלב הזה התחלנו לעבוד על התנגדות".

 

היו שמועות על העסקה של פוקס בשוק?

"לא. אני עובד עם המון מתווכים ומכיר הרבה מנכ"לים של מתחמים מסחריים ולא הגיע אליי אפילו ציוץ על כך שפוקס מחפשת נכס לג'מבו".

 

מיוני עד 9 בספטמבר, שהגשתם את הבקשה רשמית לרשם, עבר זמן. סמיכות האירועים מעוררת חשד.

"כשזיהינו את הבקשה של ג'מבו היוונית, הבנו שאנחנו צריכים לעבוד על רישום השם שלנו ועל התנגדות לרישום הרשת היוונית. התחלנו לעבוד על המסמכים. עורכת הדין שלי נעדרה מהעבודה במשך שבועיים וזה קצת עיכב אותנו, אבל לאחר מכן הגשנו את הבקשה ואת ההתנגדות לרישום ג’מבו היוונית. סמיכות הזמנים לדיווח של פוקס זו מקריות מוחלטת. ההתנגדות שהגשנו לרשם היא לא מקריות מוחלטת. היה צריך להתנגד כדי שלא תהיה הטעיה של הצרכן".

 

לבסוף ג'מבו היוונית הקדימה אתכם בבקשה לרישום. אתה לא חושש שתאבד את שם המותג?

"גם אם לא רשמתי סימן מסחר, ברגע שיש לרשת מספיק מוניטין, זה אותו משקל כאילו רשמה סימן מסחר".

 

לעודד מותגים ישראלים

 

ונונו ממתין כעת. בשלב זה של הדברים נפתח הליך בקשות מתחרות אצל רשם סימני המסחר, כאשר כל אחד מהצדדים נדרש להגיש את הראיות שלו לרשם ולהוכיח את המוניטין שלו. לאחר מכן מכריע הרשם זכותו של מי עדיפה. במסגרת ההליך הזה מקובל כי הצדדים מנסים להגיע להידברות ביניהם בניסיון להגיע להבנות.

 

היתה הידברות בינך לבין הראל ויזל?

"עוד לא קיבלתי שום הודעה רשמית מרשם סימני המסחר שאנחנו צריכים להידבר עם פוקס, וכרגע אין שום מגעים בין הצדדים. אני לא אוכל להסכים שרשת זרה תיכנס תחת אותו שם שאני בניתי ועמלתי עליו במשך שנים. אין לי בעיה עם תחרות ובלבד שתהיה הוגנת. ג'מבו יכולה להיכנס תחת שם אחר, ונתחרה בהם באהבה. זו תחרות מבורכת, אבל יש טובת הצרכן ויש הטעיית הצרכן, ואני לא רואה שום דרך שבה שתי רשתות מאותו תחום עובדות תחת אותו שם".

 

מימין בעל השליטה ב פוקס הראל ויזל ומנכ"לית אייפקס ישראל זהבית כהן מימין בעל השליטה ב פוקס הראל ויזל ומנכ"לית אייפקס ישראל זהבית כהן צילומים: רמי זרנגר, דימה טליאנסקי

 

אם פוקס תציע פיצוי כספי בתמורה לוויתור על השם, תסכים?

"אני לא מוכר את עצמי בשביל פיצוי כספי. בניתי רשת שהקהל הישראלי אוהב אותה ולא יקנו את השם שלי בשום סכום. אנחנו ממשיכים בדרכנו ומתכוונים למנות כ־16 סניפים עד 2021".

 

אתה נשמע רגוע, אבל ג'מבו כבר קיבלה את אישור הרשם ללוגו שלה.

"האישור לרישום הלוגו היה פתוח להתנגדות, והתנגדנו. אני מאמין שהרשם יקבל את כל המידע עלינו ויראה את כל הדרך שעשינו, ובמיוחד שמדובר בתקופה של משבר קורונה שבה צריך לעודד יזמים ומותגים ישראלים".

 

מקס סטוק הונפקה לפי שווי של 1.7 מיליארד שקל. אתה מרגיש אנדרדוג בין ענקים?

"אנחנו בין הרשתות הראשונות שנכנסו לתחום הזה, לצד מקס סטוק שאני מאוד מעריך את עבודתם. אני לא מרגיש אנדרדוג, והלקוחות שלי מצביעים ברגליים ובאונליין שלי. בשונה מהרשתות האחרות, אני מייבא כמעט 50% מהמוצרים שלי לבד, בבחירה שלי ובעיצוב שאני בחרתי שמתאים לקהל הישראלי. הבידול של הרשת שלנו הוא בסטייל המוקפד ובמיתוג המדויק. כל מוצר אצלנו מותאם לקהל הישראלי עם הטרנדים הנכונים ואנחנו בטוחים במקום שלנו".

 

“הרחתי פוטנציאל”

 

ונונו מתגורר כיום בהרצליה. הוא נולד בחולון למשפחה מבוססת. הוריו, דני וזהבה ונונו, הם בעלים של חברה לבינוי תשתיות, ורועי החל את דרכו העסקית בעסק של אביו. הוא התגלגל לתחום חיי הלילה והיה בעלים של מועדוני לילה בתל אביב: קלאב 147, פיינאפל אקספרס והסרט. בגיל 31 הוא החליט שמיצה את התחום.

 

"התחיל להיות ריבוי מועדוני לילה והתחום הזה החל להידרדר", מסביר ונונו. "כשעבדתי בחברה של אבי נשלחתי להשתלמויות וקורסים בתחום התשתיות וכשעזבתי את תחום המועדונים נכנסתי לנישה של קבלנות וביצוע עבודות גמר של מועדוני לילה ומסעדות בתל אביב. הייתי עושה פרויקטים של בינוי למועדונים תחת חברה פרטית שהקמתי בגיל 24 בשם צ'אק בס בע"מ שמלווה אותי מתחילת הדרך העסקית שלי ועד היום”.

 

שינוי הכיוון קרה ב־2013, כשחבר של ונונו הציע לו להיכנס איתו כשותף בחנות סטוק חדשה ברחוב אלנבי בת”א. "תחום הסטוקים היה חדש באותן שנים, וחבר שלי קיבל הצעה מרשת מקומית בשם סופר סטוק שנתנה זיכיונות לפתוח חנויות”, הוא מספר. ונונו התלבט, אבל לדבריו ראה את החנות והתאהב.

 

“כל הלילה היינו מקודדים ומתמחרים, ואני מתמחר מוצרים: 1.5 שקל, 2.5 שקל, 10 שקלים, ואני חושב לעצמי, איך מגלגלים פה 1,000 שקל ביום, עם מחיר של שקל וחצי למוצר”, הוא מספר. “פתחנו את החנות, וביום הראשון לפתיחה עשינו מכירות של 40 אלף שקל. ברגע שראינו מספרים כאלה הרחתי את הפוטנציאל של התחום”. אחרי חצי שנה של עבודה משותפת, ונונו רצה לצאת לדרך עצמאית והשותף שלו בחר להישאר עם סופר סטוק.

 

באותה העת, איתן יוחננוף וחברת הבינוי פרשקובסקי הקימו מתחם מסחרי ברחובות וחיפשו עסקים להשכיר שטחים. "הצגתי להם את הקונספט של עולם הסטוקים, את החזון ואת הרשת שלי. זה היה בסביבות 2014 וגם מקס סטוק לא היתה מוכרת כל כך. הם נתנו לי את ההשקעה הראשונית להקמת החנות”.

 

ונונו לא תכנן להקים רשת חנויות אבל הקהל ברחובות הצביע ברגליים ואיתו הגיעו הצעות מבעלי נכסים שביקשו ממנו לפתוח חנויות במתחמים שלהם. "אני לא מאמין בהשקעות יקרות", הוא אומר. "אני אוהב לזהות נכס מוכן, שאני נדרש רק להכניס מוצרים ולהתחיל למכור ולעשות כסף. אני מוכר בזול ורוצה להתחיל לעבוד מהר. עוד חודש אני פותח את הסניף ה־11 במתחם שער הצפון של איקאה".

 

מה הרווח הגולמי של ג'מבו סטוק?

"היום אנחנו עומדים על שיעור רווחיות גולמית של 40%. אנחנו רשת גדולה ואני מרשה לעצמי להוריד מעט את הרווח הגולמי כדי לתת לצרכן רווח גדול יותר. יש משהו מיוחד בלהרגיש רובין הוד. גם הלקוחות שלך קונים ממך וגם אתה מרגיש שעשית להם משהו טוב כי מכרת להם בזול".

ב־2019 השיקה ג'מבו סטוק לראשונה אתר שהצטרף לפעילות בדיגיטל שהיא מבצעת. "אני מאוד דיגיטלי ונמצא ברשתות החברתיות מתחילת הדרך", אומר ונונו. "זה לא פשוט. אנחנו רשת סטוק ויש לנו אלפי מק"טים וחלקם קטנים מאוד. לאחר שנה של פיתוח העלינו את האתר לאוויר".

 

איך אפשר להרוויח באונליין שאתה מוכר הרבה מוצרים בשקלים בודדים והלוגיסטיקה יקרה?

"המשלוח עולה 29 שקל, שזה עלות סבירה למי שרוצה שליח עד הדלת. זה אפשרי כי כשאדם מבצע קנייה באינטרנט הוא עושה קנייה מרוכזת. ממוצע הקנייה שלנו בחנויות הוא 90-80 שקל, ובאינטרנט נע בין 250 ל־300 שקל".

 

בכמה עלו המכירות של הרשת במשבר הקורונה?

"אחרי הסגר הראשון היתה לנו עלייה של 30%-45% ביחס לתקופה מקבילה שנה שעברה. הרגשנו את הצורך העצום של הקהל הישראלי לפצות את עצמו ולרענן את הבית. בסגר השני, אנחנו עומדים כרגע על עלייה של 15% ביחס לתקופה המקבילה, וזה רק הולך וגדל כי אנחנו בין החנויות החיוניות היחידות שעובדות בסגר. בשונה מהמתחרים, רוב הסניפים שלנו פתוחים בשבת".

 

מה התוכניות להרחבת הרשת?

"ב־2021 מתוכננים להיפתח עוד 5 סניפים לפחות".

 

איך מתמודדים עם תחרות בינלאומית?

"על ג'מבו היוונית לא שמעתי עד לאחרונה וגם לא יצא לי להיות בחנויות שלה. ההגדרה 'בינלאומית' קצת מוגזמת בעיניי. רשת בינלאומית זו זארה. זה שהיא גדולה ביוון עדיין לא הופך אותה לבינלאומית".

 

x