$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

הישראלים הסתערו על הרשתות לפני החג, אבל פחות

אדישות לסגר או מיתון? מכירות שוק מוצרי הצריכה עלו בשבוע שלפני ראש השנה ב־9.7%, צמיחה מתונה ביחס לזינוק במכירות שנרשם לפני פסח. מכירות המשקאות צמחו ב־16.2%

נורית קדוש 08:1301.10.20

ההסתערות על חנויות המזון בימים שקדמו לראש השנה הסתכמה בעלייה של 9.7% במכירות שוק מוצרי הצריכה ביחס לשבוע שקדם לראש השנה אשתקד. כך עולה מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי “כלכליסט”. אמנם מדובר בעלייה משמעותית במכירות השבועיות שהסתכמו ה־1.3 מיליארד שקל, אולם מדובר בצמיחה מתונה יחסית לזינוק החד שנרשם בגובה 26.6% במכירות בשבוע שקדם לחג הפסח וכן ביחס לכמות האנשים השוהה בארץ בשל מגבלות הקורונה. בארבעה השבועות שקדמו לחג, רשם שוק מוצרי הצריכה עלייה מתונה יותר של 7.3% ואלו הסתכמו ב־4.3 מיליארד שקל.

 

תורים בסניף רמי לוי בערב החג. הצרכנים הפסיקו לאגור מוצרי ניקיון תורים בסניף רמי לוי בערב החג. הצרכנים הפסיקו לאגור מוצרי ניקיון צילום: דנה קופל

 

החלטת הממשלה על סגר שני הובילה בשבוע שקדם לחג לזינוק חד של 22.2% במכירות מוצרי המזון, אשר צמחו בכ־10% בלבד בשבועיים הראשונים של חודש ספטמבר. זינוק חד בשבוע שקדם לחג נרשם גם בקטגוריית המשקאות, שמכירותיה צמחו ב־16.2% לעומת 9.5%-13.2% בשבועיים הראשונים של החודש.

 

שינוי משמעותי נרשם בקטגוריית מוצרי הניקיון שצמחה בשיעור חד מאז משבר הקורונה. בשבוע הראשון של ספטמבר עוד צמחו מכירות מוצרי הניקיון ב־8.9%, אבל לקראת החג הצרכנים קנו אותם פחות ומכירותיהם בשבוע שקדם לראש השנה עלו רק ב־1% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

 

העלייה בשוק מוצרי הצריכה באה לידי ביטוי גם בנתוני חברת שב"א (שירותי בנק אוטומטיים), המפעילה את מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי בישראל, לפיהם נרשמה עלייה של 22.7% אחוז בסכום העסקאות שבוצעו בכרטיסי אשראי ברשתות המזון בשבוע שקדם לראש השנה, בהשוואה לתקופה המקבילה לפני ראש השנה אשתקד. מנתוני החברה עלה עוד כי הזינוק החד ביותר נרשם בזירת האונליין, בעיקר על רקע משבר הקורונה.

 

נתוני שב”א בעיקר ביטאו את עוצמת המכירות באונליין. סכום ההוצאות בעסקאות ללא הצגת כרטיס אשראי ברשתות המזון הגיע בשבוע שלפני החג ל־144.6 מיליון שקל. מדובר על עלייה של 92.1% לעומת הימים שלפני ראש השנה תש"פ, אז הסתכמו הרכישות בעסקאות ללא הצגת כרטיס בסכום כולל של 75.3 מיליון שקל.

 

העלייה במכירות האונליין צפויה להימשך בשבועות הקרובים, על רקע מגבלות התנועה, והעלייה בכמות החולים והמבודדים הנאלצים להישאר בבית ולא יכולים לצאת לקניות. במקביל, מזהים ברשתות השיווק מגמה של חזרה לחנויות השכונתיות ובמרכזי הערים בעקבות הסגר הנוכחי. מי ששוב צפויות לשלם את מחיר הסגר הן חנויות הנוחות בתחנות הדלק, שפונות לנוסעים בכבישי הארץ וכעת מתמודדות עם ירידה חדה במכירות בשל מגבלות התנועה.

 

הערכות הן כי העלייה במכירות המזון בחודש ספטמבר נמשכה, שכן על פי נתוני שב”א, ביום חמישי האחרון נרשם שיא בקניות בכרטיסי אשראי ברשתות המזון שהסתכם ב־289 מיליון שקל. מדובר ביום הקניות הגבוה ביותר בכרטיסי אשראי ברשתות המזון מתחילת השנה.

x