שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
פרסום ושיווק

רשות התחרות: יימשך האיסור על ספק להעניק בונוסים לקמעונאים

בחלוף 5 שנים מהחלת הסעיף בחוק המזון בדקה הרשות את השפעותיו והאם יש מקום לבטלו. מהמחקר שביצעה עולה כי אף שחלה ירידה במחירים הסיטונאיים, היא לא גולגלה לצרכן

נורית קדוש 13:1202.08.20

רשות התחרות הודיעה היום כי אין מקום לבטל את הסעיף בחוק המזון, שהוחל לפני חמש שנים, האוסר על ספק להעניק לקמעונאי מזון גדול בונוסים ותמריצים שונים. ההודעה באה כחצי שנה אחרי פרסום טיוטת דו"ח שיזמה הרשות, אשר הציג את תוצאותיו של מחקר לבחינת ההשפעות שהיו ליישום הסעיף הזה. הרשות ביססה את החלטתה על תוצאות אותו מחקר ועל העמדות שהשמיעו גורמים שונים בשוק.

 

 

תוצאות המחקר הצביעו על כך שבעקבות החלת האיסור נרשמה ירידה במחירים הסיטונאיים - המחיר שבו מוכרים הספקים את הסחורה לרשתות המזון - אך רק חלק מהירידה הזו גולגלה למחיר שאותו משלם הצרכן. כוונת הסעיף במקור היתה לרכז את כל המשאבים בהורדת המחירים לצרכנים, אולם מהמחקר עלה כי אף שהקמעונאים נהנו מירידת מחירי הקנייה, הדבר בא לידי ביטוי בעיקר בעלייה במרווח הקמעונאי הגולמי - הפער בין המחיר שבו קונה רשת המזון את הסחורה לבין המחיר שבו היא מוכרת אותה לצרכן.

 

 

סופרמרקט בתל אביב. ביטול הבונוסים לא הועיל לצרכן סופרמרקט בתל אביב. ביטול הבונוסים לא הועיל לצרכן צילום: דנה קופל

 

 

במסגרת השימוע הציבורי שנערך בנושא פנתה הרשות, בין היתר, למגוון רחב של ספקים וקמעונאים בענף המזון, על מנת לבחון את השפעות יישומו של הסעיף האוסר על מתן המענקים לקמעונאים. מהבדיקה עלה כי מרבית השחקנים הפעילים התנגדו לשינוי כלשהו במצב החוקי הקיים, ואף טענו כי הסעיף הפך את ההתקשרות בין הקמעונאים לספקים לפשוטה ו"מסודרת יותר".

x