$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

מגדלי העגבניות רואים אדום

יצרניות מזון מקומיות כמו שטראוס, ויסוצקי וקוקה־קולה ישראל החלו להעמיק את פעילותן ביבוא מוצרי עגבניות. החקלאים בארץ זועמים

נווית זומר 08:2420.05.20

הפופולריות של המטבח האיטלקי בקרב הציבור הרחיבה מאוד את מגוון מוצרי עגבניות לבישול שנמצאים על מדפי הסופר, מרטבים לפסטות ופיצות ועד רסקי עגבניות מיוחדים. מי שיקרא את האותיות הקטנות בגב האריזות של מוצרים אלה יופתע לגלות שיבואני המוצרים האיטלקים הם מיטב יצרני המזון המקומיים, שהחלו לשלוח ידם גם ביבוא.

 

 

 

כך למשל המותג האיטלקי מוטי, שהפך פופולרי בישראל, מיובא על ידי חברת רסטרטו ליבוא מזון. אלא שמעטים יודעים כי לפני שנה רכשה קוקה־קולה ישראל (החברה המרכזית למשקאות קלים) 25% מרסטרטו, והכניסה רגל לתחום יבוא המזון. חברת ויסצוקי, יצרנית התה הוותיקה, הקימה חברה־בת ליבוא מזון, שמנהל מנכ”ל ויסוצקי לשעבר רוני וינשטיין. חברה זו היא היבואנית של המותג גרנד איטליה, המתחרה במוטי ברטבים ורסקי עגבניות.

 

גם חברת יד מרדכי, יצרנית דבש ושמן זית, החלה לאחרונה לייבא רוטבי עגבניות מאיטליה, המיוצרים בפארמה. שטראוס, החברה־האם של יד מרדכי, היא אמנם יצרנית קפה, ממתקים, סלטים ומוצרי חלב, אך גם היא משיקה בימים אלה סדרה חדשה של שימורי ירקות, הכוללת גם מוצרי עגבניות לבישול מיובאים מיצרנית איטלקית בשם קונסרב מבולוניה.

 

מוצרי מזון מיובאים של חברת קנור מוצרי מזון מיובאים של חברת קנור צילום: שאטרסטוק

 

גם אסם מייבאת מספרד את רוטבי הפסטה והפיצה שלה, שמשווקים תחת המותג פרפקטו. לפי נתוני סטורנקסט, מדובר בתחום שנמצא בצמיחה, ומגלגל מחזור מכירות של 340 מיליון שקל בשנה. סטורנקסט מחלקת את התחום לרוטבי עגבניות, קטגוריה ש־80% ממנה כבר נשלטים על ידי יבוא, וקטגוריה נוספת של שימורי עגבניות לבישול, שחלקו של היבוא בה צמח בתוך שלוש שנים מ־18% ל־32%.

 

 

העלייה במגוון המוצרים ובתחרות בין השחקנים המרכזיים היא בשורה טובה לצרכנים, אבל המגדלים המקומיים זועמים. העגבניות לתעשיית השימורים והרטבים מגודלות במיוחד לתעשייה. לפי נתונים שהעבירו לממשלה ארגון מגדלי הפלחה, גידול עגבניות לתעשייה ירד מ־244 אלף טונות לשנה ב־2008 ל־168 אלף טונות ב־2018. פיני גורביץ, מנכ”ל יכין, החברה הגדולה בארץ בתחום שימורי ירקות, אמר: “על ידי יבוא שימורי ירקות מחו”ל החברות רומסות את היצרנים המקומיים וגם את החקלאים שעובדים עבור מפעלים אלו. היצרנים המקומיים נלחמים על תעשייה ישראלית ומקור פרנסה לחקלאים הישראלים, ואני מצפה שלא יפגעו בהם באמצעות יבוא זול”.

 

רוני וינשטיין מוויסוצקי טוען מנגד כי “יש הבדל גדול באיכות של התוצרת מאיטליה. כמויות הפסטה שצורכים הישראלים גבוהות, ולכן עולה הביקוש לרטבים ולרסקים. הציבור הישראלי נהיה יותר מתוחכם בטעם ובדרישות, ולכן הדרישה למוצרי המיובאים גדלה. לדעתי זה יעשה טוב לכל הקטגוריה שתצמח”.

x