$
פרסום ושיווק

משבר הקורונה

זינוק של 40.3% במכירות ברשתות המזון בחודש מרץ

הצרכנים הסתערו על המדפים - ורשתות השיווק העלו מחירים. נתוני סטורנקסט: מכירות שוק מוצרי הצריכה - מזון, משקאות, טיפוח וניקיון - הסתכמו בחודש שעבר ב-5.4 מיליארד שקל

נורית קדוש 10:1517.04.20

חודש ההצטיידות לקראת משבר הקורונה הוביל לזינוק של 40.3% במכירות שוק מוצרי הצריכה (מזון, משקאות, טיפוח ונקיון) ומכירותיו הסתכמו ב- 5.4 מיליארד שקל. כך עולה מנתוני סטורנקסט לסיכום חודש מרץ, שהגיעו לידי כלכליסט.

 

 

העלייה בביקוש תורגמה מיידית לצמצום מבצעים והצרכנים נאלצו לשלם על ההצטיידות במזון מחירים גבוהים. העלייה במכירות לוותה בעליית מחירים בשיעור 1.1% ביחס למרץ אשתקד, על פי מדד המחירים של החברה. עליית המחירים נרשמה למרות שהשנה חג הפסח חל בתחילת אפריל ובמרץ אמורים היו להתקיים מבצעי הוזלות לקראת הפסח. עיקר ההתייקרות נרשמה בחודש מרץ, ומתחילת השנה עומדת עליית המחירים על 0.5% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

 

העלייה החדה ביותר בביקוש בחודש מרץ נרשמה בקטגוריית עזרי הנקיון שמכירותיה צמחו ב-131% ביחס למרץ אשתקד. הזינוק בקטגוריה נרשם הן על רקע עיתוי החג והן על רקע העלייה במודעות לחשיבות חיטוי משטחים וידיים, במאבק בקורונה. זינוק של 95.4% נרשם גם במכירות של כלים חד-פעמיים, הן בשל עיתוי החג והן מהישארות ממושכת בבית, שגרמה לחלק מהצרכנים לעבור לשימוש בכלים חד-פעמיים בכדי לצמצם את הטיפול הנדרש בבית. הסגר שנכפה על הציבור, הוביל לזינוק של 99.8% במכירות עזרי אפייה ובישול דוגמת קמח, שמרים, סוכר; עלייה של 66.3% ברטבים וממרחים ו-78.6% במכירות שימורים, כחלק מההצטיידות לתקופה ממושכת.

 

קניות בתחילת מגפת הקורונה קניות בתחילת מגפת הקורונה צילום: הרצל יוסף

 

 

את הזינוק החד ביותר (27.3%) רשמה סנו, יצרנית האלכוג'ל שהפך למוצר חיוני וכן נייר טואלט שהפך למצרך המבוקש ביותר בשבוע הראשון למשבר. על רקע זה צמחה גם חוגלה בשיעור חד של 18.9%. זינוק דומה (17.7% רשמה חברת נטו, העוסקת ביבוא בשר וייצור מאפים שזכו לביקוש רב בשלב ההצטיידות הראשונית. זינוק נרשם במכירות החברות המייצרות מוצרי בסיס דוגמת סוגת שעלתה ב-27.2% וכן ויסוצקי שעלתה ב-17.7%. תנובה נהנתה מעלייה של 10.2% ונתח השוק שלה צמח ל-12% לעומת 11.4% במרץ אשתקד. הביקוש למוצרים יבשים דוגמת פסטה, מנה חמה ועוגות הזניקה את מכירות אסם ב-15.4%, ואילו שטראוס צמחה ב-14.4% ביחס למרץ אשתקד.

 

בחמשת השבועות שחלפו מאז פרוץ המשבר עלו מכירות מוצרי הצריכה, הכוללים מזון, משקאות, טיפוח ומוצרים לבית, ב־26.8% לעומת התקופה המקבילה. התמונות של המדפים שנותרו ריקים בעקבות התנפלות הצרכנים שחששו ממחסור במוצרי מזון כמו באיטליה ובארה”ב, עשו את שלהן והציבור כולו הצטרף למגמת ההצטיידות במלאי ביתי. בשבוע שהחל ב־8 במרץ נרשם שיא במכירות, עם זינוק של 44.8% ביחס לשבוע ממוצע בשנה החולפת. מאז השבוע הראשון נרשמה ירידה בביקוש, אולם מדובר כאמור על עלייה חדה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

x