$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

Be מוותרת על תרופות מרשם לטובת מיקומים

רשת הפארם של שופרסל תפתח סניף פיילוט ללא בית מרקחת בקניון רחובות שבו יש לסופר־פארם הסכם בלעדיות. אם המהלך יצליח הוא יורחב לקניונים נוספים

נורית קדוש 07:2024.07.19

רשת הפארם Be מפתחת פורמט חדש, שנה וחצי אחרי שנרכשה על ידי שופרסל. ל"כלכליסט" נודע כי הרשת תפתח לראשונה חנות שאינה כוללת בית מרקחת. החנות תיפתח בעוד כשלושה שבועות בקניון רחובות של מליסרון, בו פועל סניף סופר־פארם. פתיחת הסניף נועדה להתגבר על המכשול שיצר הסדר הבלעדיות שיש לסופר־פארם בקניון רחובות, כמו גם בקניונים אחרים.

 

 

בית המרקחת נחשב עוגן משמעותי בחנויות הפארם ומכירותיו, כולל מחלקות הטבע והוויטמינים, מוערכות ב־40% ממכירות החנות, כך שמכירותיה של חנות ללא בית מרקחת צפויות להיות נמוכות יותר. עם זאת, הסדר הבלעדיות נוגע לתרופות מרשם בלבד ומאפשר למכור תרופות ללא מרשם, ויטמינים ומוצרי טבע. בנוסף, במהלך פיתוח הפורמט מצאה Be, בניהולו של אורי וטרמן, כי הדבר מאפשר חיסכון משמעותי הן בהוצאות הכרוכות בתשלום לרוקחים, שהמחסור הקשה בהם הוביל להעלאת שכרם, והן מבחינת השטח הפיזי שיש להקצות לבתי המרקחת.

מנכ”ל Be אורי וטרמן. פיילוט לפורמט חדש מנכ”ל Be אורי וטרמן. פיילוט לפורמט חדש צילום: אוראל כהן

 

החנות החדשה תשמש את הרשת כפיילוט, שעל בסיסו יוחלט אם לפתוח חנויות נוספות באותה מתכונת ב־17 הקניונים הנוספים בהם קיים הסדר הבלעדיות לסופר־פארם. פתיחת החנות מאותתת לסופר־פארם כי הסדר הבלעדיות לא יעצור את Be מכוונתה להתפרס במרכזי הקניות החזקים בכל הארץ. החנות, שתתפרס על 400 מ"ר, נבנית במתכונת שתאפשר לרשת, כשיפוג הסדר הבלעדיות, להקים בה בית מרקחת בלי להזדקק לשיפוץ משמעותי.

 

רשות התחרות חתמה לפני שנה וחצי על צו מוסכם עם רשת סופר־פארם, במסגרתו נדרשה הרשת לבטל בתוך שישה חודשים את הסדרי הבלעדיות שקיימים בלמעלה מ־120 מסניפיה, ועד 2021 בכ־40 סניפים נוספים. עוד נקבע כי הסדרי הבלעדיות העתידיים של סופר־פארם יוגבלו לתקופה של עד שלוש שנים מיום פתיחת הסניף.

 

במסגרת המשא ומתן הסכימה הממונה על התחרות להחריג 18 סניפים, כך שתחול עליהם בלעדיות לעוד ארבע שנים רק בנוגע למכירת תרופות מרשם. כיוון שמדובר במיקומים חזקים מאוד, כמו קניון עזריאלי בתל אביב, קניון רמת אביב, גרנד קניון בחיפה וקניון רחובות של מליסרון, ברשת Be חיפשו דרך לעקוף את ההחרגה שאישרה הממונה ועשו זאת בדרך של הקמת חנות שתציע מוצרי טואלטיקה, קוסמטיקה ותרופות ללא מרשם, דוגמת הדראגסטורים בחו"ל.

 

 

סניף רשת Be. החנות החדשה תחסוך בהוצאות שכר של רוקחים סניף רשת Be. החנות החדשה תחסוך בהוצאות שכר של רוקחים צילום: אוראל כהן

 

מי שפועלת מלכתחילה במתכונת של חנות פארם ללא בית מרקחת היא רשת גוד פארם, שבשליטת רמי לוי, אשר פתחה החודש לראשונה בית מרקחת ראשון בסניף הרשת בקריית מוצקין. את הסניף, המשתרע על שטח של 750 מ"ר, רכשה החברה מהאחים ניסנוב, שהפעילו את רשת סמארט פארם, והוא ישופץ בהשקעה של כמיליון שקל. הרשת, המונה 16 סניפים, מבוססת על פעילות דראגסטור, ללא בית מרקחת והעסקת רוקחים. לתפיסת לוי, הפעילות במתכונת הזאת מאפשרת להוריד את המחירים לצרכן בשל עלויות ההפעלה הנמוכות יחסית, כך שמדובר ביתרון תחרותי. התגברות התחרות בענף, לצד כניסתה הצפויה של אמזון לישראל, הובילה את גוד פארם לבחון רכישת חברת סטארט־אפ המפתחת טכנולוגיה המאפשרת הפעלת חנויות ללא עובדים.

 

רשת Be פתחה השבוע את החנות ה־82 בגן העיר בתל אביב בהשקעה של כ־4 מיליון שקל. מדובר במיקום בו פעלה ניו פארם עד לפני כשנתיים, בתוך המשביר לצרכן. בעוד כחודשיים צפויה הרשת לפתוח סניף נוסף במתחם ישפרו בנס ציונה, בו פועלת סופר־פארם ולהעמיק את התחרות עמה. זאת למרות הביקורת שסופגת שופרסל על המחירים הגבוהים שהיא מוכנה לשלם לבעלי נכסים כדי לפתוח חנויות שיתחרו בסופר־פארם.

 

פתיחת חנויות חדשות ברשת הפארם Be אמנם אפשרה לרשת להציג ברבעון הראשון השנה עלייה של 16.5% במכירות שהסתכמו ב־163 מיליון שקל, אולם העמיקה את ההפסד התפעולי ל־16 מיליון שקל ברבעון. החנויות החדשות הובילו לירידה של 6.9% במכירות למ”ר שהסתכמו ב־5,840 שקל לעומת 6,271 שקל בתקופה המקבילה. האצת פתיחת החנויות מבוססת על החלטת שופרסל להאיץ את לוחות הזמנים של התרחבות רשת Be, כך שהכוונה היא להגיע לפריסה של 100 סניפים בתוך 3 שנים במקום ב־5 שנים כפי שנקבע בתוכנית המקורית.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x