שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
פרסום ושיווק

מכירות החלב צומחות בזכות עליות המחירים

שוק החלב צמח ב־3.2% במחצית השנה, כשתנובה מתאוששת מהמשבר של השנים האחרונות עם עלייה של 2.9% במכירות. הקטגוריות הצומחות הן עתירות שומן וסוכר

נורית קדוש 08:0318.07.19

תנובה התאוששה מהמשבר שתקף אותה בשנים האחרונות ומכירותיה במחצית הראשונה של השנה עלו ב־2.9% ל־1.85 מיליארד שקל, כך עולה מנתוני סטורנקסט על שוק החלב. נתח השוק של תנובה הסתכם ב־50.4%, בדומה לתקופה המקבילה (50.5%) ב־2018.

 

שטראוס המשיכה את מגמת הצמיחה ומכירותיה עלו במחצית ב־5.4% ל־909 מיליון שקל, לצד עלייה קלה בנתח השוק שצמח ל־24.7% מהשוק לעומת 24.1% בתקופה המקבילה.

 

 

גבינה צהובה נעם של טרה גבינה צהובה נעם של טרה צילום: אוראל כהן

 

המחלבה השלישית בגודלה, טרה, רשמה במחצית השנה ירידה של 5.7% במכירות, שהסתכמו ב־434 מיליון שקל. נראה כי טל רבן, מנכ"ל טרה שסיים לאחרונה כהונה בת שלוש שנים, משאיר אתגר גדול למחליפו יהודה פורטה. המחלבה שבבעלות החברה המרכזית למשקאות (קוקה־קולה ישראל) איבדה מכירות בהיקף של 27 מיליון שקל ביחס למחצית הראשונה של 2018. מצבה של טרה אף עגום יותר, אם לוקחים בחשבון שהירידה במכירות נרשמה על אף העלאת מחירי מוצרי החלב שאינם בפיקוח ב־3.4% בקיץ שעבר. שוק החלב כולו צמח במחצית השנה ב־3.2%, ומכירותיו הסתכמו ב־3.68 מיליארד שקל.

 

צמיחה מרשימה רשמה מחלבות גד, שמכירותיה במחצית הראשונה עלו ב־18.5 מיליון שקל, ונתח השוק שלה עלה ל־3.8%. עיקר הצמיחה הושגה מהגבינות המלוחות, הגבינות המיוחדות וגבינות השמנת.

 

 

הקטגוריה שרשמה את הצמיחה הגבוהה ביותר (6%) היא הגבינות הצהובות. מי שנהנו מצמיחת הקטגוריה הן טרה, שמכירות המותג שלה נעם עלו ב־15%, ותנובה, שהמותג שלה עמק צמח ב־7%. עמק מחזיקה בנתח השוק של 70.3%. הגבינה הצהובה צפויה להיות מסומנת בעוד פחות מחצי שנה בסמל אדום על כמות השומן הגבוהה שהיא מכילה.

 

קטגוריה צומחת נוספת היא חמאה עתירת השומן, שסבלה ממחסור השנה בשל עצירת הייצור על ידי טרה והיעדר יבוא מותגים זרים. כתוצאה מכך, נאלצו הצרכנים לרכוש ממרחי חמאה וחמאה שאינה תחת פיקוח מחירים ומכירות החמאה עלו ב־3.7%. מעדני החלב, קטגוריה עתירת סוכר, זכתה לדחיפה בזכות מהלך תנובה להרחבת מעדני יולו לתחום מעדני הקצפת. המהלך שלווה בקמפיין הוביל את שטראוס השולטת בתחום, לייצר מהלכים שיווקים סביב מילקי שחגג השנה 40 להשקתו. טרה מצידה, השיקה תחת מותג מולר את מעדני האורז. כל אלו הביאו לעלייה של 2.7% במכירות המעדנים שהסתכמו ב־298 מיליון שקל. יחד עם זאת, נתוני המעדנים מציגים תמונה קשה עבור יולו. נתח השוק של המותג ירד ביוני ל־8%, הנתח שהיה לו עוד בטרם הושקו מעדני הקצפת בהשקעה של מיליוני שקלים.

 

סירובו המתמשך של שר האוצר משה כחלון לייקר את מוצרי החלב שבפיקוח הובילה את המחלבות לצמצם את הפעילות השיווקית ומבצעי ההוזלות בקטגוריות הקוטג' והגבינה הלבנה, מוצרים עתירי חלב. הדבר בא לידי ביטוי בקיפאון במכירותיהם. מכירות הקוטג' ירדו במחצית ב־1% והסתכמו ב־283.5 מיליון שקל. עיקר הירידה במכירות הקוטג' נרשמה במחלבת שטראוס (11%) וטרה (9%), בעוד מכירות תנובה ששולטת בשוק עם נתח של 73% צמחו ב־3%. מכירות הגבינה הלבנה צמחו ב־0.5%.

 

הקטגוריה הבריאה היחידה שרשמה צמיחה, היא היוגורט, שהושפעה מהעלאת המחירים שביצעו המחלבות בקיץ שעבר. מכירות הקטגוריה עלו ב־3.1%: יוגורט טרה ירד ב־6.2%, תנובה ושטראוס צמחו ב־5.8% ו־3.8% בהתאמה.

 

באמצע חודש יוני התייקרו ב־3.4% מוצרי החלב המפוקחים, כמו חלב לשתייה, שמנת מתוקה וחמאה. העלאת המחירים צפויה לשמר את צמיחת שוק החלב בהמשך השנה, ולאפשר למנכ"ל טרה הנכנס לנסות לייצב את המחלבה. יחד עם זאת, הבראת טרה לא תוכל להתבסס על מוצרי החלב המפוקחים שהם כיום ליבת הפעילות שלה, ויהיה עליה לייצר ערך מוסף, מהלך שאורך זמן וכרוך בהשקעות, שספק אם בכוונת החברה לבצע.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x