$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

מטעני תבואות מעוכבים בנמלי אשדוד וחיפה

מטעני חיטה, תירס וסויה ממתינים כבר שבוע ויותר על הרציפים בגלל מחסור בתשתית לפריקת מטעני תפזורת. עלות העיכוב עלולה להתגלגל לצרכן

ליאור גוטמן 08:1221.08.18

תקופת הקניות העמוסה של לפני החגים עושה את שלה: חלק ממטעני המזון שמגיעים דרך הים מעוכבים כבר שבוע ויותר מחוץ לנמלי חיפה ואשדוד או על הרציף, עם זמני פריקה הולכים ומתארכים, כך נודע ל”כלכליסט”. מדובר במטענים כגון חיטה, תירס ופולי סויה, חומרי גלם שמשמשים להכנת מזון או כמזון לבהמות ולעופות. העלות של ההמתנה המיותרת מתגלגלת לצרכן הסופי במחירי החלב, הביצים, הבשר והשמן.

 

המצוקה של בעלי מטעני התפזורת מוכרת זה שנים למדינה, שלא מעמידה להם תשתיות מתאימות לפריקה מהירה. גם הנמלים החדשים שמוקמים בחיפה ובאשדוד לא נערכו לטיפול במטעני תפזורת, ועד שיוקם מסוע גרעינים חדש בנמל אשדוד יעברו שנים. למעשה, בשל סכסוכי עבודה ורפורמות בהתהוות בנמלי חיפה ואשדוד הקיימים, חלק מהרציפים עומדים פנויים בלי שייקלטו בהם מטענים, כשהנהלות הנמלים מעדיפות להחנות שם כלי רכב.

 

 

נמל אשדוד (ארכיון) נמל אשדוד (ארכיון) צילום: גדי קבלו

 

עד כמה המצב פוגע בצרכן הסופי? לפי נתוני איגוד יבואני התבואות, היקף היבוא של חיטה, תירס וסויה לישראל הגיע בשנה שעברה לכ־5.4 מיליון טון בהיקף כספי של כ־1.5 מיליארד דולר.

 

באיגוד טוענים שזמן ההמתנה הממוצע של האוניות הוא כשישה ימים בנמלי אשדוד ובחיפה, אולם בתקופות העמוסות של לפני החגים ההמתנה מתארכת בעשרות אחוזים, מה שלטענתם משית על הציבור כ־100 מיליון שקל בשנה שמקורם בקנסות, איחורים בפריקת סחורה והמתנות שווא מחוץ לנמלים.   

 

בסביבת נמל אשדוד מכירים את התופעה, וגורמים שם טענו שתקופת החגים במגזר הדרוזי גורמת למחסור במשאיות, כך שגם אם יפרקו אין איך לשחרר את הסחורה, ולכן אף אחד לא ממהר לטפל באוניות אלו.

 

מנמל חיפה נמסר: “אין האטה בפריקת תפזורת והמתנה של שישה ימים זה מצב ‘רגיל’. חוסר במשאיות מהוה גורם מעכב בימים אלה כיוון שיש מחסור בנהגים בגלל חג הקורבן של הדרוזים. הדבר רלוונטי לאוניות שפורקות במסירה ישירה, ולכן נדרשות להן כ־50 משאיות במשמרת”.

 

מנמל אשדוד נמסר: “לצורך שיפור החברה פתחה היקף של 45 ידיים עובדות (קבוצות עבודה) ליממה, והנמל נערך לקליטת ציוד. מופע האוניות הוא אקראי עם כמות גבוהה מה שמקשה במתן השירות. הנמל פועל על פי הנחיות המדינה, עם העדפה למכולות דורם לזמן המתנה ארוך. גם המשרד להגנת הסביבה החמיר הנחיות, מה שגורם לעיכובים והפחתת קצב העבודה. גורם מעכב נוסף הוא שממגורות הגרעינים באשדוד מסוגלות לקלוט רק שתי ידיים עובדות בו זמנית”.

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x