$
פרסום ושיווק

מנכ"ל שופרסל מסמן: ההתייקרויות חוזרות, אבל באופן מתון יותר

איציק אברכהן מסכם רבעון שני מוצלח ומדווח כי אישר העלאות מחירים לספקים: "נדון בכל בקשה לגופה, לא רואה חזרה לעליות של 7%"

אורנה יפת 06:5514.08.18

"הספקים הגדולים ברובם לא פנו אלינו להעלאת מחירים רוחבית. הפניות להתייקרויות בתחום החלב נמצאות על שולחני ואנחנו מקיימים דיונים בנושא. בחודשים האחרונים אישרנו לחברות מוצרי הנייר וליצרניות האורז את העליות מכיוון שמחיר חומרי הגלם עלו בבורסות העולמיות. בשאר הפניות נדון בכל אחת לגופה. אני לא רואה מצב שחוזרים לעליות מחירים של 6%–7%". כך אמר אתמול איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל, עם פרסום דו”חות הרשת לרבעון השני של 2018. לגבי המשך כהונתו כמנכ”ל, אמר אברכהן בשיחה למשקיעים: “אתם לא צריכים להיות בלחץ ולהיות מודאגים. תוכנית העבודה שלי היא להוביל את שופרסל ליישום של התוכניות שלי”.

 

 

 

 

עליות המחירים:

תחכו לחגים

 

ברבעון הנוכחי עמדו ההתייקרויות מוצרי המזון במוקד תשומת הלב של הצרכן. לדבריו של אברכהן, “תוכניות העבודה לשנה הזו מאתגרות יותר מאשר בשנה שעברה, אבל גם בחגים נציע הצעות ערך טובות לצרכן. 30% מהמכר שלנו בחג הוא של מותג פרטי ונבוא עם הצעות ערך מצוינות. כל מוצר שלישי או רביעי שנמכר בשופרסל הוא של המותג הפרטי. אני לא יודע מה יהיה מחיר העוף מחר בבוקר, אבל נעשה את המירב להיות אטרקטיביים”.

 

אברכהן ושופרסל מתמודדים עם תקופה לא פשוטה. לאחרונה התייקרו מוצרי הנייר בכ־10%, מחיר האורז עלה בעד 30%, הטונה התייקרה ב־6.5%, הפירות והירקות התייקרו ב־2%, המלח ב־7%, התה ב־10% ובשבוע שעבר בישרו המחלבות תנובה וטרה על התייקרות של עד 3.4% במוצרי החלב. אתמול גם מחלבת גד הודיעה על התייקרות חלק ממוצריה כבר בשבוע הבא ב־2.2% בממוצע. במקרה כזה, הרשתות מקבלות מהיצרניות מחירונים חדשים וייאלצו לאשרם.

 

עליות מחירי המזון שתופסות תאוצה בחודשים האחרונים עוזרות לרשתות הקמעונאיות לשפר את הרווחיות הגולמית שלהן. כרשת השיווק הגדולה בישראל, לשופרסל יש כוח מיקוח גדול יותר ביחס לרשתות הקמעונאות המתחרות, שעוזר לה לשפר את תנאי הסחר שלה. זאת לצד התחזקות מכירות המותג הפרטי שכבר מהוות 24% מכלל מכירות הרשת ותורמות אף הן לשיפור שולי הרווח, הציגה רשת המזון עלייה של 11% ברווח הגולמי שעמד ברבעון השני על 851 מיליון שקל. השיפור ברווח הגולמי נבע מהתייעלות תפעולית בשרשרת האספקה, שיפור תנאי הסחר ועליית מחירים במשק שלפי סטורנקסט הסתכמה ב־0.7% במחצית הראשונה של השנה.

 

 

מכירות:

ההכנסות נותרו קפואות

 

שופרסל, בניהולו של אברכהן ובראשות יו”ר הדירקטוריון החדש מאוריסיו ביאור, סיימה את הרבעון עם עלייה של 5% בהכנסות שהסתכמו ב־3.14 מיליארד שקל. ההכנסות הושפעו מפתיחת סניפים חדשים ומהכללת תוצאות רשת ניו־פארם. שופרסל רכשה 64 סניפים של רשת הפארם מהמשביר לצרכן, ובנובמבר צפויה להשיק את רשת הפארם המחודשת שתמנה עד אז 70 סניפים.

 

אך בעוד הכנסות מגזר הקמעונאות עלו ברבעון ב־0.3% והסתכמו ב־3 מיליארד שקל, המכירות בסניפי שופרסל ירדו ב־0.2%. הפער נובע מגידול במתנת ההצטרפות שהעניקה שופרסל למצטרפים לכרטיס האשראי החדש שהשיקה עם ויזה כאל, לאחר הפרידה המתוקשרת שהגיעה אל בין כתלי בית המשפט משותפתה לשעבר, לאומי קארד.

 

מכירות הסניפים בחנויות הזהות ברבעון ירדו ב־2.4% ביחס לרבעון מקביל, בהשפעת עיתוי חג הפסח, שחל השנה ב־30 במרץ לעומת 10 באפריל בשנה שעברה. המכירות למ”ר ירדו גם הן, ב־1.9%, בשל הקיטון במכירות וצמצום שטחי המסחר.

 

עם זאת, מכירת שטח ברעננה שהיה בבעלותה של שופרסל לחברת גב ים הגדיל את הרווח התפעולי שהסתכם ב־139 מיליון שקל ושיעורו מההכנסות עמד על 4.4%. זאת בהשוואה לרווח תפעולי של 123 מיליון שקל ברבעון המקביל. רשת הקמעונאות הגדולה בישראל סיכמה את הרבעון עם עלייה של 24% ברווח נקי והוא הסתכם ב־85 מיליון שקל.

 

 

סניף שופרסל. ישיקו בקרוב את האתר החדש אמריקן אאוטלט סניף שופרסל. ישיקו בקרוב את האתר החדש אמריקן אאוטלט צילום: שאול גולן

 

כרטיסי אשראי:

גיוס אגרסיבי הוביל להפסד

 

נכון להיום הצליחה שופרסל לגייס כ־400 אלף לקוחות מחזיקי כרטיס האשראי החדש, בתקופת זמן קצרה יחסית, וקרובה למספר לקוחות המועדון שהיו לה עם לאומי קארד שעמד על כ־500 אלף בתי אב. ברבעון השני השנה הסתכמו ההכנסות ממגזר כרטיסי האשראי ב־19 מיליון שקל, קיטון של 9.5% בהשוואה לרבעון המקביל שנבע בעיקר מתהליך ביסוס מועדון לקוחות כרטיסי האשראי החדש. שופרסל ספגה הפסד תפעולי של 2 מיליון שקל במגזר כרטיסי האשראי, שנבע מהוצאות תפעול בשל המעבר לוויזה כאל.

 

אונליין:

פעילות צומחת בקצב דו־ספרתי

 

מכירות האונליין של שופרסל ממשיכות להוות את אחד ממנועי הצמיחה הראשיים של הרשת ומהוות נכון לרבעון השני של השנה כ־13.3% מכלל מכירות הרשת. עם זאת, לפי נתוני הרשת ברבעון הראשון היו מכירות האונליין מעט גבוהות יותר ועמדו על 13.6%. "הביקוש לאונליין בשופרסל הוא עצום, לכן אנחנו משקיעים בתחום הזה כי אנחנו מאמינים שחלק לא מבוטל ממכירות הרשת יעבור במסלול הזה", מסר אברכהן. "כרגע אנחנו במכירות שנתיות של כמיליארד שקל באונליין ובקצב קבוע של צמיחה דו־ספרתית. אנחנו רוצים לטפל במחסנים האוטומטיים בגלל הביקוש למכירות בערוץ הזה. כיום יש לנו ארבעה סניפים שחורים שמשמשים אותנו לתקופת המעבר ובעוד שנתיים נשיק את המחסן האוטומטי הראשון שלנו בקדימה".

 

פעילות האונליין עוד צפויה להתרחב, עם השקת אתר חדש שימכור גם מגוון פריטי נון פוד, כמו מוצרי אופנה ואקססוריז. האתר, אמריקן אאוטלט, עליו הכריזה החברה כבר לפני שנה, צפוי לעלות לאוויר בסוף השנה הנוכחית. האתר יציע מוצרים במחירים תחרותיים לצד מותגים מוכרים כמו אדידס וניו באלאנס. האתר יציע את המוצרים ביבוא אישי, בהזמנות של עד 75 דולר לקניה ללקוח. “גם בתיירות שופרסל תיכנס לתחום האונליין”, הוסיף אברכהן.

 

מנכ”ל שופרסל איציק אברכהן. מתכנן לפתוח שבע חנויות למכירה למגזר הסיטונאי מנכ”ל שופרסל איציק אברכהן. מתכנן לפתוח שבע חנויות למכירה למגזר הסיטונאי צילום: עמית שעל

 

ניו־פארם:

יקצרו את הפירות ב־2020

 

מנוע צמיחה נוסף שחשוב לרשת הוא ניו־פארם, שסיימה את הרבעון עם הפסד תפעולי של 4 מיליון שקל והכנסות של 134 מיליון שקל. “נפתח את הרשת בתחום הפארם ואנחנו מאמינים שב־2019 נדע לייצר אסטרטגיה, לטפל בתשתיות הרשת ולתת הצעת ערך ללקוחות”, אמר אברכהן. “ההשקעה בניו־פארם חשובה למחזורים ולרווחיות של שופרסל בשנים הבאות. נשקיע ברשת ונתחיל לקצור ממנה פירות ב־2020. נצמח בה בפריסה משמעותית, ונכניס סניפים למרכזי הערים”.

תחום נוסף בו התרחבה שופרסל הוא חנות הקאש אנד קארי, המיועדת לרכישת סיטונאית. על כל אמר אברכהן: “בשנה הבאה נפתח חנות נוספת, ובשנים הקרובות נהיה בפריסה של שבע חנויות מסוג זה”.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x