$
פרסום ושיווק

הסל בסופר נהיה יקר יותר: גם ראש השנה לא יעצור את גל עליות המחירים

מחלבת טרה מיהרה בעקבות תנובה והודיעה שתייקר את מוצריה בעד 3.4%. ברשתות מתריעים כי גם העופות צפויים להתייקר לקראת החגים הקרובים

אורנה יפת 08:4809.08.18

טרה הודיעה אתמול שהיא מצטרפת למתחרתה תנובה, ותייקר את מחירי מוצרי החלב שלה, ביניהם מעדנים, גבינה צהובה וגבינות שמנת, בעד 3.4%. אך מסתבר שגל ההתייקרויות צפוי להימשך, שכן בשבועות הקרובים צפויים לעלות גם מחירי העופות הטריים. ל”כלכליסט” נודע כי בתחילת ספטמבר צפויים לעלות מחירי העופות בכ־50% בממוצע, וזאת בשל מחסור צפוי לפני חג ראש השנה. המחסור צפוי בעופות טריים ולא בעופות קפואים שאורך חיי המדף שלהם ארוך יותר.

 

 

 

המחסור יווצר בשל הסמיכות בין חג הקורבן של המגזר הערבי לבין ראש השנה. חג הקורבן חל ב־21 באוגוסט, כשבועיים וחצי לפני ערב ראש השנה שנופל ב־9 בספטמבר. בחג הקורבן עובדי המגזר הערבי לא עובדים במשך ארבעה ימים וכך גם המשחטות. כלומר, אספקת העופות לרשתות השיווק תתחדש רק בשבוע האחרון של אוגוסט, כשבועיים לפני ערב ראש השנה, אז מרבית הצרכנים הישראלים מבצעים את רוב הקניות לחג.

 

 

 

בנוסף, הקמעונאים מדווחים כי היצרניות שמעניקות לקמעונאים הנחות קבועות ותוספת של מבצעים משתנים מדי חודש, הורידו לקמעונאים את אחוז ההנחה על המבצעים המשתנים. כך מבצעי החג השנה יהיו פחות עמוקים. “אין מבצעי אטרף שזה כשלעצמו מעיד על שינוי מגמה”, מסביר גורם בענף המזון. “אחוז ההנחה של המבצעים נמצא בידי הספק שמחליט מה גובה ההנחה שהוא רוצה לתת לרשת. אם בשנים שעברו הספקים העניקו הנחות ממוצעות של 10%, כיום הם מעניקים הנחה של 6%–7% בלבד”.

 

 

 צילום: אוראל כהן

 

הולכים בעקבות החלב

 

עליית מחירי העופות מצטרפת כאמור לשורת ההתייקרויות בשוק מוצרי המזון והצריכה שמתרחשת בחודשים האחרונים, והיא צפויה להגיע לשיאה אחרי החגים. התייקרות משמעותית צפויה בשוק החלב, מוצרים שנצרכים בתדירות גבוהה במרבית משקי הבית. תנובה, חברת המזון הגדולה בישראל שהודיעה השבוע כי מוצריה יתייקרו, משמשת לעתים קרובות סמן ליתר השחקניות בשוק והעלאת מחירים מצידה נותנת להן לגיטימציה לבצע צעדים דומים, כפי שקרה עם טרה.

 

בענף החלב מתרחש בשבועות האחרונים מאבק בין היצרניות לבין משרד האוצר, זאת בעקבות העובדה שמחיר החלב הגולמי (מחיר המטרה) עולה כבר כמה רבעונים ברציפות. בשל כך, ועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר והחקלאות המליצה כבר לפני חמישה חודשים לשר האוצר, משה כחלון, להעלות את מחירי מוצרי החלב המפוקחים ב־3.4%, אך כחלון מסרב לעשות זאת. כצעד נגד התנהלות האוצר, הגישו תנובה וטרה עתירה לבג”ץ והן דורשות לחייב את שר האוצר להסביר מדוע אינו מאמץ את החלטת הוועדה. דיון בבג”ץ נקבע ל־21 באוגוסט, אבל עד אז, החליטו שתי היצרניות למזער נזקים ולהעלות את מחירי מוצרי החלב שאינם בפיקוח, ולהוכיח לרגולטור שכך או כך, הן יצמצמו הפסדים.

 

 

גבינת נעם של טרה גבינת נעם של טרה צילום: סטודיו עדלי

 

הרשתות מחכות לעליות

 

בחודשים האחרונים התייקרו כמה וכמה מוצרים מזון, כמו אורז (עד 30%), מוצרי נייר (כ־10%), מלח (7%) וטונה (6.5%). בשבע השנים האחרונות, מאז המחאה החברתית בשנת 2011, נמנעו רשתות השיווק מעליות מחירים וכך ספקיות שניסו לייקר את מוצריהן נתקלו בחומה בצורה מצידן שלא אישרו את המחירונים החדשים.

 

כעת, ברשתות מייחלים להזדמנות שנוצרה, שתקל עליהן לספוג עלויות נוספות שהושתו עליהן בשנה וחצי האחרונות מצד הרגולטור. “בוודאי שרשתות השיווק מעוניינות בהתייקרות המוצרים וכולן יאשרו את העליות”, אמר אתמול ל”כלכליסט” קמעונאי בכיר. “ברגע שתנובה פתחה את הדלת, זה גל שלא יעצור. כל הספקיות ינצלו את זה וכל הרשתות יאשרו את זה. זה חצי מקרר, אי אפשר לא לאשר חצי מקרר”.

 

“משנת 2011 לא העלנו מחירים”, אמר קמעונאי נוסף. “ובשנה וחצי האחרונות כל יום יש רגולציה נוספת שמעלה את ההוצאות של תפעול הרשת. בשנה וחצי האחרונות הושתו 60 חוקים חדשים על קמעונאים. רק בשבוע שעבר נתבשרנו ממשרד העבודה שמעכשיו הם דורשים ממונה בטיחות שיעבוד ברשת חמישה ימים בשבוע, כשעד עכשיו הדרישה הייתה לממונה שיעבוד יום אחד בשבוע. במקביל שכר העבודה עלה, ההפרשות לעובדים זרים עלו ב־20% והעובדים מסרבים שזה ירד מהשכר שלהם אז הקמעונאים סופגים ומשלמים את זה למדינה”.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x