$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

סכסוך על 1.5 מיליון שקל בין נאמני סליו לרוכש החברה

חצי שנה אחרי שרכש את סליו טוען זאב אהרונסון, בעלי רשת זיפ, כי הוא הוטעה לגבי היקף שוברי המתנה שבידי הציבור שמסתכם ב־1.5 מיליון שקל. בזמן שהוא מאיים לתבוע את הנאמנים, אלה טענו לבית המשפט כי הוא לא עומד בתשלומים

אורנה יפת 07:1303.06.18

כמה חודשים לאחר שרשת האופנה לגברים סליו, שהיתה בעבר בבעלות פישמן רשתות ונכנסה להקפאת הליכים, נמכרה לחברת זיפ, כעת נגלע סכסוך בין הרוכשת לבין נאמני רשת האופנה סביב 1.5 מיליון שקל. כך נודע ל"כלכליסט". הסכסוך נסב על שוברי מתנה ושוברי זיכוי של סליו בהיקף כספי של 1.5 מיליון שקל שמוחזקים בידי הציבור, ואשר לטענת זיפ, הנאמנים מתנערים מהם כיוון שמדובר בחוב עבר. זיפ טוענת כי אף שאין לה חובה משפטית לממשם, היא נקלעה לקושי מסחרי מול אותם לקוחות ומאיימת לתבוע את הנאמנים על הטעייתה.

 

בתקופת ההקפאה הנאמנים מימשו שוברים

 

בדצמבר האחרון רכשה רשת זיפ, חברת אופנה שמתפעלת כ־60 סניפים ברחבי הארץ, 18 סניפים של סליו תמורת 5 מיליון שקל. בדיני הקפאת הליכים הקונה אמור לקבל חברה נקייה מחובות, וחובות העבר ניתנים לנושים לפי סדר העדיפות הקבוע בדין. הנאמנים של סליו, עו"ד אלונה בומגרטן ורון חכים, טוענים מצידם כי מחזיקי השוברים הם נושים של העבר והחברה הישנה היא החייבת להם כסף, כך שהם נדרשים לעמוד בתור יחד עם כל נושי סליו, והרוכש החדש איננו מחויב לכבד את השוברים.

 

 

משפטית, טענת הנאמנים אולי ברורה, אלא שמבחינה מעשית חברת זיפ טוענת כי כל אותם לקוחות שאינם מכירים את החוק המשפטי, מגיעים לחנויות סליו, מביעים תסכול ודורשים באגרסיביות את כספם בחזרה.

 

לטענת רוכשת סליו, הנאמנים לא גילו לה את גודל הצרה כאשר הם העבירו לה את החברה. בדיקת הדו"חות שהעבירו הנאמנים לבית המשפט מעלה כי בתקופה שבה הם ניהלו את הרשת הם ביקשו ואף קיבלו מבית המשפט אישור לאפשר למחזיקי זיכויים וכרטיסי מתנה לממש אותם, במידה שיבצעו רכישה בגובה של פי שלושה מסכום התלוש או הזיכוי הקיים. הנאמנים ציינו בפני בית המשפט, כי הם מבקשים את המתווה הזה בעקבות פניות של לקוחות מחזיקי כרטיסי מתנה וזיכויים שמבקשים היתר להשתמש בהם. "המדובר בנושים שכל אחד מהם נושה בסכום זניח יחסית", ציינו הנאמנים והסבירו בפני בית המשפט כי הבקשה נובעת מרצונם "שלא לנכר את

קהל הלקוחות של החברה ולנסות למצוא פתרון הוגן". 

 

אלונה בומגרטן, מנאמני סליו. זיפ לא עמדה בהסכמים אלונה בומגרטן, מנאמני סליו. זיפ לא עמדה בהסכמים צילום: יגאל אלכסנדר

 

אך על פי זאב אהרונסון, בעלי חברת זיפ, הסכום אינו זניח. לקוחות סליו מחזיקים בכרטיסי מתנה בהיקף של 822 אלף שקל, ובשוברי זיכוי בהיקף של 689 אלף שקל. אהרונסון אמר בשיחה ל"כלכליסט": "אני מתכוון להגיש תביעה נגד הנאמנים של סליו על הטעיה. הם הודיעו לבית המשפט שכל לקוח מחזיק בסכום מזערי. זה שקר. אני מתכוון לפנות לבית המשפט ולדרוש שהכסף הזה יועבר אליי מקופת הנושים". עורך דינה של חברת זיפ שלח מכתב לנאמנים שבו הוא טען כי "עם תפיסת החזקה של מרשתי (חברת זיפ - א"י) בחנויות השונות, נאלצה מרשתי להתמודד מול דרישות ראשוניות של צרכנים שונים שעניינן בזיכויים ובשוברי מתנה אשר הוענקו להם במהלך התקופה שקדמה למועד השלמת העסקה נשוא הסכם המכר. ואכן, במקביל התקבלו בידי מרשתי (לאחר חתימת הסכם המכר) דו"חות שעל פיהם קיימת זכות לכאורית לצרכנים שונים בשווי פנומנלי של 1.5 מיליון שקל.

 

"מובן מאליו כי מרשתי מעולם לא ידעה או שיערה בדעתה, כי קיים חוב בהיקף כה מהותי בגין הזיכויים. מחד, מרשתי לא קיבלה כל תמורה מאת הצרכנים כאמור, ומאידך, לא ניתן להשיב את פני צרכנים אלה ריקם. עם זאת ברור, כי כל כיבוד של מרשתי את הזיכויים האמורים מביא את מרשתי לחסרון כיס ישיר ומהותי. מרשתי רואה באמור כפגיעה בתנאי היסודי הבסיסי בהסכם המכר והוא קבלת הממכר שהוא 'חופשי ונקי מכל חוב'".

 

בעיית שוברי המתנה וזיכויים חוזרת על עצמה פעמים רבות במקרים של חברות בפירוק. הציבור איננו מודע לכך שהרשת קרסה והחליפה בעלות, ובוודאי שאינו מודע לחוק היבש שאומר שהבעלים החדש איננו מחויב לחובות העבר של החברה. מה שמעניין את הלקוחות זה לממש את השוברים שלהם, וכך, ניצבים מוכרי הסניפים בפני לקוחות זועמים. בעיה זו עלתה בחודשים האחרונים גם בפירוק של חברת האופנה הוניגמן. נאמני הרשת הורו שלא לכבד שוברי מתנה וזיכויים שנרכשו לפני 14 בפברואר - המועד שבו נכנסה הרשת להקפאת הליכים - והציעו ללקוחות להגיש תביעת חוב ביחד עם כל הנושים.

 

נאמני סליו, עורכי הדין בומגרטן וחכים, מסרו בתגובה לתלונותיה של זיפ: "כבר בתחילת הדרך לא כיבדנו זיכויים ושוברי מתנה כי זו העדפת נושים. בתקופת ההקפאה בית המשפט אישר לנו לכבד זיכויים בתנאי שהלקוח ישלם פי שלושה מהסכום שבשובר. מדובר בחוב עבר ואין שום חובה על זיפ לכבד את השוברים. אם היא רוצה לעשות כן כדי לשמר לעצמה מאגר לקוחות, זו זכותה, אבל אנחנו מעולם לא התחייבנו לשפות אותה והיא מעולם גם לא הגישה בקשה כזו לבית המשפט".

 

הנאמנים: "הניסיונות לדבר עם הרוכשת עלו בתוהו"

 

הסכסוך המשפטי בין נאמני סליו לבין חברת זיפ לא מסתיים בגזרת שוברי המתנה. במחצית חודש מאי הגישו הנאמנים לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה דחופה למתן הוראות נגד זיפ בטענה כי איננה מקיימת את התחייבויותיה על פי הסכם המכר, לא עמדה בהתחייבויותיה להמציא את המסמכים הנדרשים ולא שילמה את התשלומים המגיעים בגין מכירת המלאי ובגין המע"מ על התשלום הראשון ששילמה עבור החברה.

 

הנאמנים דרשו מבית המשפט להורות לרוכשת לשלם להם 283 אלף שקל, שהינו המע"מ בגין התשלום הראשון כנגד מכירת החברה. בנוסף, ביקשו להורות לזיפ לשלם להם 60% מההכנסות נטו של כל התמורה שהתקבלה ממכירת המלאי, שזיפ מכרה בחודשים פברואר עד אפריל 2018 כפי שנקבע בהסכם המכר. הנאמנים ביקשו גם שזיפ תמציא להם דו"ח קופות יומי בגין מכירת המלאי וכן דו"ח יומי לכל אחד מהסניפים. בקשה נוספת היתה שזיפ תחליף שלושה צ'קים שמסרה לנאמנים על 1.11 מיליון שקל כל אחד ותמסור במקומם צ'קים סחירים.

 

הנאמנים ציינו בפנייתם לבית המשפט כי הבקשה למתן הוראות מוגשת לאחר שניסיונות לדבר עם הרוכשת "ולקבל את המבוקש בהתאם להתחייבויותיה בהסכם המכר, עלו בתוהו". לאחר שהוגשה הבקשה למתן הוראות, שילמה זיפ את המע"מ אך יתר בקשות הנאמנים, לטענתם, לא בוצעו. זיפ צפויה להגיש תגובתה לבית המשפט.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x