$
פרסום ושיווק

זינוק של 71% בשווי, ושופרסל לא מרוצה

מעריך מוסכם על שופרסל ופז קבע כי שווי שופרסל פיננסים עומד על 794 מיליון שקל, אך רשת המזון הודיעה כי “תבחן את ההחלטה”

נורית קדוש 08:4622.02.18

שבעה חודשים אחרי שזעזעה את שוק כרטיסי האשראי והודיעה על פירוק השותפות עם לאומי קארד ופז, שופרסל רושמת זינוק של 71% בשווי של החברה־הבת, שופרסל פיננסים.

 

 

 

לצד העלייה בשווי החברה, המשמעות היא ששופרסל, שעתידה לרכוש את מלוא האחזקות בחברה שכיום מוחזקת עם פז (20%) ולאומי קארד (16%), תשלם הרבה יותר משתכננה. הזינוק בשווי החברה נקבע בהערכת שווי שביצע רו"ח אורי כהן ממשרד סוארי ושות', מעריך המוסכם על הצדדים ששכתב את התוכנית העסקית של
השותפות כשנחתמה ב־2006. כהן קבע כי שווי שופרסל פיננסים נאמד בממוצע בכ־794 מיליון שקל, בעוד בספריה השווי עומד על 464 מיליון שקל.

 

על אף שמדובר במעריך מוסכם, נראה כי שופרסל לא ממהרת לקבל את החלטתו. בדיווח לבורסה ציינה החברה כי “היא בוחנת את הערכת השווי שהתקבלה”, וציינה כי ההשפעה החשבונאית של גידול בשווי הכלכלי של שופרסל פיננסים הינה מאזנית בלבד וללא השפעה על דוח הרווח והפסד של החברה. באופן חריג החברה ציינה עוד כי היא “עיכבה את הדיווח בשלב הטיוטה של הערכת השווי”. שופרסל סירבה להגיב מעבר לכך.

 

אחזקות פז בשופרסל פיננסים נרשמו בדוחו”תיה, בטרם קבלת הערכת השווי, בשווי של כ־86 מיליון שקל. כעת אחזקות אלה שוות 159 מיליון שקל והרווח שצפויה פז לרשום מהמהלך עומד על 73 מיליון שקל לפני מס. גם לאומי קארד תצא נשכרת מהעלייה בשווי, אך מנגד היא צפויה להפסיד הכנסות כתוצאה מהחלטת שופרסל לבחור בכאל כמנפיקת האשראי לחברה.

 

 

שופרסל פיננסים, שהחלה דרכה רק ככרטיס אשראי לחברי מועדון שופרסל, מצויה במגמת צמיחה והתרחבות לתחומים נוספים. בכוונת הרשת לאמץ את המודל של רשתות המזון הגדולות בעולם ולהציע ללקוחות ביטוחים, פיקדונות והלוואות. אברכהן עוקב בשנים האחרונות אחר פעילות טסקו, וולמארט וקמעונאיות גדולות נוספות שמוכרות ללקוחות שלהם ביטוחים, פיקדונות, הלוואות ומוצרים פיננסים נוספים באמצעות כרטיסי האשראי שהנפיקו להן. מבחינת אברכהן, הפוטנציאל שגלום בהעמקת הפעילות בתחום הפיננסים נעוץ ברווחיות מתחום זה, שהיא גבוהה מהרווחיות בתחום המזון שנמצאת תחת מעקב וביקורת ציבורית.

 

מספר כרטיסי האשראי של שופרסל עלה מ־486 אלף ב־2015 ל־505 אלף ב־2016. כ־22% מהמכירות ברשת שולמו באמצעות כרטיס זה. ההכנסות ממגזר ניהול מועדון לקוחות כרטיסי האשראי הסתכמו ב־75 מיליון שקל ב־2016, עלייה של 11.9% בהשוואה ל־2015. הרווח התפעולי, לא כולל הכנסות אחרות מניהול מועדון הלקוחות, הסתכם ב־47 מיליון שקל, עלייה של 6.8% בהשוואה ל־2015.

 

ההתעוררות בשוק כרטיסי האשראי ניכרת גם אצל המתחרות של שופרסל.

 

לאחרונה ניהל רמי לוי מו”מ עם מספר חברות אשראי ובסופו בחר להאריך את ההסכם עם ישראכרט, עימה הוא בשותפות כיום. נחום ביתן החליט לאחרונה להעביר את כרטיס האשראי של מגה מכאל לישראכרט, בשל מחלוקת עם מוטי בן משה, בעלי רבוע כחול ששותפה במועדון האשראי של מגה.

 

להערכת שופרסל, שופרסל פיננסים עוד תצמח בשנים הקרובות גם בתחומים נוספים. לאחרונה חתמה שופרסל על הסכם שיתוף פעולה עם חברת התיירות גוליבר, אשר באמצעותו תרחיב פעילותה גם לתחום התיירות. במסגרת ההסכם תמכור שופרסל ללקוחותיה חופשות בחו"ל של גוליבר במחירים מוזלים. העסקה אמורה להניב לשופרסל עמלה מכל עסקה ולהעצים את פעילות גוליבר עם חשיפתה לכ־1.8 מיליון בתי אב, החברים במועדון הלקוחות של שופרסל.

 

בנוסף, בימים אלה פועל אברכהן להשגת האישורים הנדרשים להרחבת פעילות הפיננסים לתחום הביטוח, בשותפות חברת AIG. בכוונת שופרסל להתחיל להעניק הלוואות לא רק למחזיקי אשראי של הרשת, אלא לכלל הציבור, ולמעשה להתחיל לפעול כסוכנות ביטוח. החברה כבר בשלבי הקמת הפעילות הזאת, וקיבלה אישור עקרוני, אבל עדיין לא סופי של הממונה על הביטוח. הערכות הן כי הפעילות עם AIG תצא לדרך בתחילת 2019.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x