$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

חששות ספקי ניו־פארם משופרסל מתגשמים

רשת המזון הגדולה בישראל שלחה מכתב לספקי רשת הפארם שרכשה, ובו דורשת מהם הנחות מפליגות. שופרסל: "כל מטרתנו להיטיב עם הצרכן"

אורנה יפת 08:5006.02.18

ספקי ניו פארם שחששו מהמיזוג עם שופרסל נוכחים כעת לדעת כי החשש היה מוצדק. חודש וחצי לאחר שקיבלה את אישור רשות ההגבלים למיזוג עם ניו פארם, מפילה רשת שופרסל "מענק תחילת שנה" על הספקים, ומתחילה לממש בפועל את היתרון לגודל - כך נודע ל"כלכליסט". רשת המזון הגדולה במדינה שיגרה מכתב לספקי הקוסמטיקה ובו דרישה להנחות ולהטבות עבור רשת ניו פארם, שרכשה מידי המשביר לצרכן. זאת במסגרת הסכמי סחר חדשים לשנת 2018. מדובר בהנחות שעד כה לא נדרשו מהספקים על ידי רשת ניו פארם, ובכל מקרה לא בהיקפים אותם דורשת כעת שופרסל מהספקים הוותיקים של הרשת.

 

במכתב, שהגיע לידי "כלכליסט" ועליו חתומים מנהל קטגוריית הפארם שלומי קוטיק וסמנכ"ל הסחר ברשת הפארם דני דרימר, דורשת הרשת מהספקים הנחה קבועה בגובה של אחוז דו ספרתי ממחיר הקניה נטו של המוצר, הנחה בגין קידום מכירות ממחיר הקניה נטו - מבלי שהרשת מפרטת או מתחייבת לגבי סוג הקידום.

 

עוד דורשת שופרסל מהספקים הנחה עבור אונליין - כלומר הספק נדרש להעניק הנחה קבועה בגין קניות ברשת והנחה עבור הסבת או פתיחת סניפים. גם בסעיף זה דורשת הרשת הנחה ממחיר הקניה נטו עבור כל מוצר חדש שיסופק לסניף או לחנות שתוסב, למשך כמה חודשים מאז הפתיחה. סעיף נוסף מדבר על הכנסת פריט חדש למגוון, שגם היא תזכה את שופרסל בהנחה בשיעור מסוים ממחיר הקניה לתקופה של כמה חודשים מיום הכנסת הפריט לרשת, הנחה על הפצה ועל סדרנות, אף היא בשיעור של אחוזים ממחיר הקניה נטו עבור כל יחידת מוצר.

 

סניף של ניו פארם סניף של ניו פארם צילום: אוראל כהן

 

 

"לא נחתום על ההסכם"

 

סעיף שעשוי להוות לכאורה עבירה על חוק המזון, הוא סעיף ההנחה על פרסום. בסעיף זה דורשת הרשת מהספק הנחה גלובלית של מיליוני שקלים עבור פרסום, מבלי לייחס את גובה ההנחה למוצר ספציפי. חוק המזון אינו מונע מרשת שיווק לדרוש הנחות מספקים, אך הוא מחייב כי תינתן פר מוצר ולא כהנחה גלובלית, כפי שדורשת שופרסל בסעיף ההנחה על פרסום.

 

חוק המזון אינו חל על רשתות פארם, אך הוא כן חל על ניו פארם בהיותה בשליטת רשת המזון שופרסל שמחויבת לו. לכאורה, מלבד סעיף הפרסום, מדובר בהסכם סחר סטנדרטי עבור ספקי שופרסל, אך ספקי הקוסמטיקה, שרבים מהם לא עבדו עד היום עם רשת המזון, לא הרגישו את נחת ידה ולא נדרשו להנחות בסדר גודל כזה. "בניו פארם לא חויבנו על הסבת סניפים, לא על הכנסת פריטים, לא על פרסום אלא אם היתה הסכמה מראש על הסוג והמדיה, לא על קידום מכירות בלי תוכנית מוסכמת מראש ובשום אופן לא אחוזים מכל מה שהרשת קנתה", אומרים ספקי הרשת. ספק קוסמטיקה נוסף טוען כי "מדובר בהנחות שמסתכמות בעשרות מיליוני שקלים בשנה וככל הנראה לא יתגלגלו במלואן לצרכן. אם הם לא יזוזו מהדרישות שלהם, אנחנו לא נחתום על הסכם הסחר הזה".

 

ניו־פארם משנה תדמית

 

תחת בעלותה של המשביר לצרכן נחשבה ניו פארם לרשת יקרה יחסית. כעת מנסה שופרסל ללחוץ על הספקים ולשפר לעצמה את תנאי הסחר, במטרה להיות תחרותית מול רשת סופר פארם שמפעילה למעלה מ־200 סניפים ונחשבת למובילה בתחום. שופרסל רכשה את ניו פארם תמורת 130 מיליון שקל, ואישור רשות ההגבלים התקבל סופית בדצמבר, לאחר ש־11 סניפי ניו פארם נמכרו לאחים ניסנוב תמורת 26 מיליון שקל וסניף שופרסל בקניון עזריאלי בחיפה נמכר לרמי לוי.

משופרסל נמסר בתגובה: "כל מהלך שהחברה מבצעת נועד להיטיב עם הצרכן, כפי שעשינו בשנים האחרונות".

 

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x