$
פרסום ושיווק

שופרסל פנתה להגבלים לאישור רכישת ניו־פארם

רשת המזון מבקשת את אישור רשות ההגבלים למיזוג. לפני 11 שנה הציבה הרשות לשופרסל תנאים שהפכו את הרכישה ללא כדאית, והעסקה בוטלה

נורית קדוש 08:0809.05.17

כחודש לאחר החתימה על ההסכם הגישה שופרסל את המיזוג עם ניו־פארם לאישורה של הממונה על הגבלים עסקיים. ההערכות הן כי בחינת בקשת המיזוג תארך כמה חודשים ותחל כבר בימים הקרובים עם דרישת נתונים של הרשות מהצדדים לעסקה, המתחרים והספקים של רשתות הפארם. בהמשך תידרש רשות ההגבלים לבחון את השפעת העסקה על הצרכנים על פי מודל התחרות הגיאוגרפית שפיתחה במסגרת חוק המזון.

 

 

 

הרשות תצטרך לערוך בדיקה מקיפה ומעמיקה של ההשפעה הצפויה למיזוג זה על ספקי כל שוק מוצרי הצריכה, ולא רק מוצרי הפארם — מזון, משקאות, טיפוח וניקיון, לפני קבלת החלטה סופית בנושא. ב־18 מסניפי שופרסל כיום מפעילה הרשת בית מרקחת, והרשות תידרש לבחון גם את השפעת המיזוג על ספקי התרופות. על רקע היקף הפריסה הגיאוגרפית הרחבה של שופרסל, תגיע הרשת הממוזגת עם ניו־פארם, שלה 67 סניפים, לאחיזה ב־339 סניפים בישראל, שחלקם במיקומים סמוכים. ישנם כ־17 מתחמים בהם פועלות חנויות שופרסל וניו־פארם בסמוך אחת לשנייה ואזורים נוספים בהם יש קרבה גדולה ביניהן.

 

 

הממונה על הגבלים עסקיים מיכל הלפרין הממונה על הגבלים עסקיים מיכל הלפרין צילום: אוראל כהן

 

בניסיון הקודם לרכישת רשת הפארם לפני 11 שנה חתמה שופרסל, אז בשליטת נוחי דנקנר, על הסכם עקרוני לרכישת 50% מניו־פארם תמורת 41 מיליון שקל. אלא שחצי שנה לאחר מכן נסוגה רשת המזון מהעסקה בשל תנאים שהציבה הממונה על ההגבלים דאז רונית קן, שהקטינו את כדאיות העסקה. בין היתר הורתה קן לשופרסל למכור ארבעה מסניפי ניו־פארם שנחשבו לרווחיים במיוחד כדי למנוע פגיעה בתחרות. בסיבוב הקודם הפעילה שופרסל 226 סניפים וניו־פארם 42. חיבור ביניהן היה משקף לקבוצה 268 סניפים, אך מאז התרחבה פריסתן בשיעור של כ־%27. היקף המכירות המאוחד של שתי הרשתות גדל בשיעור של 21% מ־9.5 מיליארד שקל לכ־12.5 מיליארד שקל כיום. על רקע זה סביר שאישור העסקה יבוצע תחת מגבלות כבדות שיעיבו על כדאיותה הכלכלית.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x