$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

הציבור קונה פחות: מכירות המזון הצטמקו ב־3.1%

רשתות השיווק סיימו את הרבעון הראשון של השנה עם היקף מכירות הנמוך ב־313 מיליון שקל בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. מלבד מבצעי הוזלות, ניכר שהצרכנים גם רכשו פחות, ונרשמה ירידה כמותית בשיעור של 2.5%

נורית קדוש 07:0318.04.16

הירידה במכירות שוק המזון לא נבלמת. מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "כלכליסט" עולה כי הירידה בהיקף הכספי של המכירות, שהחלה בינואר 2014, נמשכה גם לאורך הרבעון הראשון של 2016 שבמהלכו איבד השוק 313 מיליון שקל - המהווים ירידה של 3.1% בהשוואה לרבעון הראשון של 2015. בין היתר נבעה הירידה מצניחה של 6.4% במכירות חודש מרץ, שהסתכמו ב־3.46 מיליארד שקל.

 

אמנם השנה יחול חג הפסח ברבעון השני של השנה בעוד בשנה שעברה הוא חל ברבעון הראשון, אולם גם בהשוואה לרבעון הראשון של 2014 - שבה חל החג ברבעון השני - מציגים הנתונים עלייה של 1.1% בלבד. בהתחשב בגידול הטבעי השנתי באוכלוסייה, עדיין מדובר בירידה.

 

גם נתוני נילסן מציגים תמונה דומה. על פי נילסן, מכירות שוק המזון הצטמצמו ב־2% במכירות הרבעון, ואלה הסתכמו ב־11.36 מיליארד שקל, לצד ירידה כמותית בשיעור 2.5%.

 

הפער בין הירידה הכספית לכמותית מצביע על כך שלא נרשמו מבצעים מעמיקים. בחנויות הדיסקאונט הסתכמה הירידה הכספית ברבעון ב־4.3% לצד ירידה כמותית של 5.3%, ובחנויות השכונתיות נרשמה עלייה כספית של 1.1%, שככל הנראה משקפת התאוששות מסוימת במגה.

 

עיקר הירידות במזון: מוצרי בשר ודגים

 

הירידה בשוק מוצרי הצריכה באה לידי ביטוי בכל הקטגוריות, שהבולטת בהן היא של המוצרים לבית. מדובר בחומרי ניקוי, כלים חד־פעמיים ומוצרים נלווים שמכירותיהם ירדו ברבעון ב־6% ביחס לרבעון הראשון אשתקד. ניתן להעריך שהירידה החדה נבעה בעיקר מעיתוי חג הפסח, אשר לקראתו עולות מכירות מוצרים אלו.

 

מכירות חומרים לניקוי הבית ירדו ב־10.2% ומכירות כלים לאירוח ירדו ב־10.5%. מדד המחירים של סטורנקסט מציג דווקא עלייה של 1.1% במחירי מוצרים אלו, המצביעה על כך שמבצעי ההוזלות לקראת החג לא החלו ברבעון זה. קטגוריית מוצרי הטיפוח האישי, הכוללת מוצרי טואלטיקה, ירדה ב־3.5% - גם כן ככל הנראה מעיתוי החג, שלקראתו מציעות הרשתות מבצעים אטרקטיביים.

 

מכירות המשקאות ירדו בשיעור 2.9%, זאת לצד ירידה של 1.2% במדד המחירים של החברה, כך שהירידה הריאלית המיוחסת להן היא בשיעור 1.7% בלבד.

 

המכסים פגעו בתנובה ובנטו

 

לעומת זאת, על פי מדד המחירים של סטורנקסט, רשמו מחירי מוצרי המזון ירידה שולית של 0.2%, ואילו מכירותיהם ירדו ב־2.8%. הירידה במכירות מוסברת בצמצום הצריכה. עיקר הירידה בקטגוריית המזון נרשמה במוצרי הבשר והדגים שירדו ב־8.5%, מחלקת הלחמים הכוללת גם את מכירות המצות שצנחה ב־9.3%, והיין שירד ב־8.8%.

 

הירידה במכירות פגעה בשבע מבין עשר חברות המזון הגדולות. הפחתת מכסים, תחרות מצד מותגים פרטיים, פתיחת מכסות ליבוא בשר וגבינות ללא מכס ותקלה בקו הייצור של מעדן YOLO שגררה מבצעים, הובילו לירידה של 6.8% במכירות תנובה ברבעון הראשון של השנה לעומת הרבעון הראשון אשתקד, ולירידה בנתח השוק של החברה ל־13.4% בלבד.

 

מנכ"ל תנובה אייל מליס מנכ"ל תנובה אייל מליס צילום: עטא עוויסאת

 

ירידה בשיעור דומה רשמה הספקית החמישית בגודלה נטו, ככל הנראה בעקבות פתיחת מכסות ליבוא בשר טרי ללא מכס, ובעקבות הירידה החדה במכירות קטגוריית הבשר ברבעון.

 

חברת סנו רשמה ברבעון ירידה של 4.4%, בעיקר על רקע עיתוי החג ופעילותה בשוק המוצרים לבית שירד בשיעור חד. אסם רשמה ברבעון ירידה של 2.5% על רקע התגברות התחרות מצד המותגים הפרטיים, אולם אסטרטגיית העמקת המבצעים סייעה לה לשמור על נתח השוק שהיה לה בתקופה המקבילה אשתקד.

 

 

בסטורנקסט צופים כי המכירות לחג הפסח ירשמו השנה רמה דומה לזו של השנה שעברה. זאת על בסיס הנתונים שלפיהם המכר הכספי בארבעת השבועות האחרונים כמעט זהה למכר של השבועות המקבילים אשתקד ונמוך מהם רק ב־0.1%.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x