$
פרסום ושיווק

נחשף בכלכליסט

הערכות: רשות ההגבלים תבדוק את המפגש בין מנהלי רשתות השיווק לחקלאים

מנכ"לי ויקטורי, שופרסל וסמנכ"ל טיב טעם נכחו בפגישה. לפי לשון ההודעה שפורסמה היא הייתה "במטרה לקבוע מחירי מינימום ומקסימום לתוצרת החקלאית". שופרסל: "בשום שלב בפגישה לא דובר על מחירים"

תומר גנון ונורית קדוש 12:2325.02.16

הערכות: רשות ההגבלים העסקיים צפויה לבדוק את התכנים שעלו במפגש שנערך אתמול (ד') בין בכירים ברשתות השיווק לחקלאים במושב נחלים בשרון. כפי שנחשף אתמול ב"כלכליסט", בצעד שהפתיע גם את רשות ההגבלים עצמה, שלא נתנה לכך אישור מראש, נפגשו מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן; מנכ"ל ובעלי השליטה בוויקטורי, אייל רביד; וסמנכ"ל רשת טיב טעם, יוסי שלו, עם חקלאים. המפגש הוגדר בהודעה לעיתונות "במטרה לקבוע מחירי מינימום ומקסימום לתוצרת החקלאית".

 

הפגישה, לפחות לפי לשון ההודעה, הייתה במטרה לדון בנושא הרגיש יותר מבחינה תחרותית לפי חוק ההגבלים – מחיר. כדי להבין מה עשוי להיות בעייתי במפגש, כדאי לשים לב גם לדברים שכתב הממונה על ההגבלים העסקיים הקודם, דיוויד גילה, בטיוטת גילוי דעת שפרסם באוגוסט 2014 וכותרתו: התבטאויות פומביות הפוגעות בתחרות. "חילופי מידע בין גופים מתחרים ואמירות שהשמיעו מתחרים באוזני חבריהם, הרחק מעין הציבור, נתפסו מאז ומעולם כבעלי פוטנציאל לפגיעה בתחרות, עקב יכולתם להקל על תיאום בין מתחרים, וליצור דפוס פעולה הדומה לזה של קרטל", כתב גילה. "עם זאת, רשות ההגבלים מגלה עניין הולך וגובר בקשיים התחרותיים המתעוררים מהתבטאויות וחילופי מידע ומסרים בין מתחרים הנעשים באופן פומבי וגלוי לעין, דוגמת הודעות לציבור, ראיונות לתקשורת, נאומים בכנסים פומביים וכו"'.

 


 

בכותרת זימון לסיקור שנשלח שלשום לעיתונאים בטרם המפגש בנחלים מטעם קבוצת משוב, המארגנת כנסים לחקלאים, נכתב כי: "מנכ"ל שופרסל ובכירים ברשתות השיווק בפגישה דרמטית עם החקלאים לקביעת מחירי התוצרת החקלאית". בגוף ההודעה נכתב כי "ברצוני להציע לכם לדווח על פגישה דרמטית שתיערך מחר בין בכירים ברשתות השיווק ובין החקלאים, בניסיון להגיע להסכמות על מחירי התוצרת החקלאית. זאת על רקע המחלוקות הקשות בין הצדדים בנושא הלוס-לידר המוכר תוצרת במחירי הפסד על גב החקלאים; פערי התיווך שבגינם מחירי התוצרת החקלאית בישראל מרקיעי שחקים; וקביעת מסגרת למחירי המינימום והמקסימום".

 

בהודעה נוספת שהוציאה משוב אתמול לעיתונאים בטרם הפגישה נכתב כי יהיה מדובר ב"מפגש בין בכירי החקלאים לראשי רשתות שיווק, במטרה לקבוע מחירי מינימום ומקסימום לתוצרת החקלאית, בעקבות החלטת האוצר להגדיל את היבוא הפוגע בחקלאים". לפגישה עצמה אכן הגיעו הבכירים ברשתות השיווק, שכאמור מתחרים זה בזה וגם החקלאים. היא אף צולמה והוקלטה על ידי "כלכליסט".

ישיבת ראשי רשתות שיווק עם החקלאים ישיבת ראשי רשתות שיווק עם החקלאים צילום: אוראל כהן

  

משופרסל נמסר אתמול כי: "מנכ"ל שופרסל הוזמן לפגישה שאורגנה עם נציגי החקלאים על ידי ארגון 'משוב' שמטרתה לקיים שיח בינו לבינם, לשמוע את טענותיהם ולקיים דיאלוג פתוח. מנכ"ל שופרסל לא ידע כי בפגישה עומדים להיות נוכחים נציגי קמעונאים נוספים והדבר אף לא נאמר לו לפני כן בשום צורה. לאחר שהחלה הפגישה הצטרף אליה גם נציג רשת ויקטורי ובסוף הפגישה נודע למנכ"ל שופרסל כי נוכח בפגישה גם נציג טיב טעם. בשום שלב בפגישה לא דובר על מחירי מינימום או מקסימום או על כל נושא תמחירי אחר. הפגישה נסובה סביב טענות החקלאים בדבר מצבם הקשה. עוד דובר על העדר חוק מכירת מוצרים בהפסד (loss leader) אשר קיים במדינות שונות כגון צרפת אולם לא קיים בישראל. מנכ"ל שופרסל חזר על המסרים שאמר בעבר בכנסים שונים לפיהם הוא מחויב למחירים הוגנים ללקוח מחד ולשימור החקלאות בישראל מאידך".

 

אייל רביד מסר אתמול: "השיחה לא נסבה סביב מחירים, אלא עסקה בהצעה לצמצום פער השיווק, באמצעות מעבר לרכש ישיר מהמגדלים ולא דרך מתווכים".

 

מרשות ההגבלים לא נמסרה תגובה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x