$
פרסום ושיווק

האוצר בוחן: הרשתות יעבירו לצרכנים ההנחות שיקבלו על מוצרים שבפיקוח

ועדת המחירים פנתה לרשתות וליצרנים כדי לקבל עמדתם; אם הקמעונאי ירכוש את המוצר במחיר הנמוך מהמחיר המפוקח, יגולגל הפער לטובת הצרכנים

נורית קדוש 20:1704.08.15

צמצום ההכרה בהנחות שמעניקות מחלבות לרשתות השיווק על מחירי מוצרים שבפיקוח היה רק הצעד הראשון של משרד האוצר בטיפול במערכות היחסים שבין הקמעונאים לספקים. כעת פועל משרד האוצר לחייב את הרשתות להעביר הנחות אלו לצרכנים. לצורך כך, פנתה ועדת המחירים לרשתות וליצרנים וביקשה לקבל את עמדתם ביחס לאפשרות הנבחנת כי המרווח הקמעונאי שקובעת המדינה יהיה המרווח המקסימלי אותו יוכלו הקמעונאים לגבות עבור מכירה של מוצר בפיקוח מחירים.

 

משמעות הדברים היא שאם הקמעונאי ירכוש את המוצר במחיר נמוך מהמחיר המפוקח לקמעונאי, יגולגל פער זה באופן מלא למחיר לצרכן. נוכח מגבלות חוק המזון שהוביל לביטול הסדרנות בחלק מרשתות השיווק, צפוי מנגנון זה לקבוע כי עלות סידור המוצרים בסניפים תהיה חלק מהמרווח הקמעונאי ובהתאם לכך תופחת מהסכום שתשלם הרשת ליצרן. מדובר בהנחות בהיקף המוערך במאות מיליוני שקלים בשנה, אשר העברתן לצרכנים יכולה להקל על יוקר המחיה בישראל.

 

מחלבה בדרום (ארכיון) מחלבה בדרום (ארכיון) צילום: חיים הורנשטיין

 

המהלך שמובילה ועדת המחירים המשותפת למשרד החקלאות, משרד הכלכלה ומשרד האוצר, מבוסס על ממצאי דו"ח שחיבר משרד רו"ח אברמזון יורם ושות' שנשכר לצורך בחינת עלויות המקטע הקמעונאי של מוצרי המזון שבפיקוח מחירים.

 

מדובר בבשורה קשה עבור רשתות השיווק, אשר גם עם הנחות אלו מתמודדות בשנה החולפת עם הפסדים תפעוליים או שחיקת הרווחיות התפעולית. גם יצרני המוצרים המפוקחים ובראשם המחלבות, צפויות להתמודדות מורכבת, שכן העברת ההנחות לצרכנים, תחשוף את ההנחות המסחריות שהן מעניקות לכל רשת בהתאם למשתנים שונים ובהם כח הקנייה שלה. חשיפת נתונים אלו, תוביל גם להעלאת דרישות הקמעונאים ביחס להנחות על מוצרים אחרים של אותם ספקים, בנסיון למנוע את הפגיעה ברווחיותן.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x