$
פרסום ושיווק

נחשף בכלכליסט

משרד הבריאות יבחן מחירי המזון בבתי החולים

בתי החולים, רכבת ישראל ושדות התעופה גובים ממפעילי עגלות הקפה במתחמיהם תמלוגים גבוהים, ובכך מובילים למחירים גבוהים לצרכן. אתמול מנכ"ל משרד הבריאות הורה לחשב המשרד לבחון את הנושא

נורית קדוש 06:5022.01.14

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' רוני גמזו הנחה את חשב המשרד לבדוק את מחירי המזון בבתי החולים. זאת בעקבות חשיפת "כלכליסט" אתמול כי בתי החולים בוחרים את מפעילי עמדות המזון בהתאם לגובה התשלום שיעבירו אליהם, וגובים מהם בממוצע כמחצית מההכנסות שלהם - מה שמגביל את האפשרות שלהם להפחית מחירים. ממשרד הבריאות נמסר כי "נושא זה ייבחן, בין השאר, תוך שקילת כלל המוסדות במערכת ולא רק מוסדות ממשלתיים".

 

נוסף על עגלות הקפה, גם מתחמי ההסעדה מספקים מקור הכנסה משמעותי לבתי החולים. ל"כלכליסט" נודע כי רשת בתי הקפה "קפה קפה" משלמת עבור הפעלת קפטריה חלבית בבית החולים איכילוב מעל 100 אלף שקל בחודש. זאת ללא תלות במחזור המכירות, המוערך בכ־250 אלף שקל בחודש. בבית החולים בנהריה משלמת הרשת כ־58 אלף שקל עבור ההרשאה להפעיל במקום אספרסו בר.

 

עמדת קפה בבי"ח בילינסון עמדת קפה בבי"ח בילינסון צילום: עמית שעל

 

לסכומים אלו נדרשים המפעילים להוסיף תשלומי ארנונה, מים, ביוב וחשמל. כך, בעוד דמי השכירות שמשלמים בתי קפה מהווים 6%–12% ממחזור המכירות שלהם, בבתי החולים הם מגיעים עד כ־40% מהמחזור. בכירים בענף הקפה טוענים כי מדובר בסכומים שאינם מאפשרים לרשת להרוויח, ובמקרים קיצוניים כמו בבית החולים איכילוב, ההפעלה עלולה להיות הפסדית.

 

ההסכמים בין בתי החולים למפעילי המזון מבטיחים את ההכנסה לבית החולים, אך אינם מתייחסים למחירים לצרכן. "כלכליסט" חשף אתמול כי שירותי בריאות כללית גובה מחברת "פלפלת" 52% ממכירות הקפה ומוצרי המזון הנמכרים בעגלות הקפה שלה בבלינסון, 50% בביה"ח השרון, 55% בביה"ח כרמל ו־54% בבית לוינשטיין. המפעילה קופי טיים משלמת 45% מהמחזור שלה בהפעלת עגלת קפה בבי"ח קפלן, 35% בבית רבקה, 44.2% בסורוקה ו־35% בהרצפלד.

גם בקופות החולים, שבהן תנועת הלקוחות נמוכה יותר ולעגלת הקפה מתחרים עסקיים סמוכים, הציעה "פלפלת" 48% מהמכירות לכללית במחוז צפון. בשאר המחוזות נעו ההצעות של המתחרים בין 20%–29%.

 

"בעבר היו 'דודות' שהפעילו קפטריות מוזלות עם קפה שחור ועוגיות יבשות. העידן הזה כבר תם. הציבור התקדם ורוצה דברים אחרים, ויש לדברים האלו מחיר", מסביר גורם באחד מבתי החולים את פריחת בתי הקפה והעגלות בבתי החולים. לטענתו, התשלום המתקבל מהמפעילים, משמש את בתי החולים לשדרוג השירות: "מדובר בבתי חולים ולא בחברות שפועלות למטרות רווח. הכסף הזה משמש את בית החולים לשפץ מחלקות ולהפוך את הביקור של החולים לנעים יותר".

 

 

גם לקוחות הרכבת ושדות התעופה משלמים יותר

 

במכרזים של רכבת ישראל הבחירה במפעיל מבוססת בעיקרה (80%) על גובה ההצעה הכספית שיגיש ורק מקצתה (20%) למרכיבים איכותיים, אולם גם במכרזים אלה אין התייחסות למחירים לצרכנים, ואלה נדרשים לשלם 12 שקל על כוס קפה הפוך.

 

בנוסף, "כלכליסט" מצא כי המפעילה שזכתה במכרז להפעלת מזנון בשדה התעופה שדה דב משלמת תמלוגים בגובה 960 אלף שקל בשנה - מחיר המוביל לכך שהצרכנים משלמים על קפה הפוך 12–16 שקל. בטרמינל הישן בנתב"ג עומדים התמלוגים של בתי הקפה על כ־1.5 מיליון שקל בשנה ובטרמינל 3 המפעילה משלמת 10 מיליון שקל בשנה. בהתאם, נעים מחירי הקפה בדיוטי פרי בין 13 ל־18 שקל.

 

"הנוסעים של רכבת ישראל אינם לקוחות שבויים"

 

בדיון שהתקיים אתמול בוועדת הכלכלה קרא יו"ר הוועדה ח"כ אבישי ברוורמן לבתי החולים ולרכבת למצוא דרכים להפחית באופן מיידי את מחירי המזון והחניה. כמו כן דרשה הוועדה מהחשבת הכללית באוצר לבחון מתן הנחיה לכל הגופים הממשלתיים והציבוריים להוסיף למכרזים קריטריון הנוגע לגובה מחירי המוצרים לצרכן, ולתת עדיפות לזכיין שיציע מחירים נמוכים לצרכנים.

 

בתגובה מסר נציג אגף החשב הכללי באוצר אלון קינסט כי החשבת הכללית רואה את רווחת הצרכן כנושא חשוב, ותבחן את הצעדים שניתן לעשות על מנת לתת ביטוי לכך.

 

הוועדה תבעה מבתי החולים ורכבת ישראל להעביר אליה עד מחר את מחירי פחית משקה מוגז, קפה הפוך גדול, בקבוק מים מינרליים וכריך קטן. לדברי ברוורמן, "במקרים בהם יימצא שהמחירים גבוהים מהמקובל הוועדה תובעת מבתי החולים ומרכבת ישראל לפעול באופן מיידי להוזילם".

 

שרת הבריאות יעל גרמן שרת הבריאות יעל גרמן צילום: עמית שעל

 

סמנכ"ל הפיתוח העסקי ברכבת ישראל ניר רז טען בדיון כי הנוסעים ברכבת אינם "לקוחות שבויים", שכן זמן השהייה של נוסע ממוצע ברציף ובנסיעה ברכבת הוא כשעה ורבע. לדבריו, שינוי המכרז של הרכבת באופן המעניק למפעיל יחיד את הזיכיון להפעיל באופן בלעדי את עמדות הקפה, נועד לאפשר גם פתיחת תחנות במקומות בהם עד כה לא היתה לכך כדאיות כלכלית. לדבריו, בתקופה שבה היתה ברכבת יותר מרשת אחת המחירים היו דומים. עוד הוסיף רז כי במכרז יש סעיף שמאפשר לרכבת לדרוש הפחתת מחירים, אם הם גבוהים מדי. לטענתו, ההכנסות מהמכרז משמשות לסל הסובסידיה של הרכבת. בתגובה ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) אמר כי "עכשיו יצא האוצר מהשק", והסביר כי משרד האוצר מחייב את הרכבת לעשות כסף מעמדות ההסעדה ולהפוך את המתחמים למחוללי הכנסה.

 

אם עגלת הקפה יקרה, שתו קפה מהמכונה האוטומטית

 

מבית החולים איכילוב נמסר בתגובה: "מחירי השכירות במתחם המרכז הרפואי תל אביב תואמים את גובה השכירות הנגבה באזור זה, ואין אנו אחראים על התעריפים, שאותן גובות רשתות הקפה והמזון. עם זאת, דרשנו שבמכונות האוטומטיות שמפוזרות ברחבי בית החולים ייקבע תעריף מקסימום, שהוא כיום זול או שווה לזה הנגבה בבתי חולים שבפריפריה, ואנחנו פועלים במסגרת המכרזים החדשים שלנו לתת עדיפות לזכיינים שמציעים מזון איכותי לצד מחירים סבירים ותחרותיים".

 

מרשות שדות התעופה נמסר: "רשות שדות התעופה מפקחת על מחירי הזכיינים בשדות התעופה באמצעות יחידה מיוחדת. רש"ת מגבילה את הזכיינים במחירים אותם הם גובים מהציבור הרחב ואף קבעה מנגנון פיקוח על מחירי המוצרים המוצעים לציבור הנוסעים. ברבעון האחרון אף נקנס מפעיל שחרג בגביית עלות קפה שלא על פי ההיתר שבהסכם.

 

"כחלק מהשירות לציבור הנוסעים בשדות התעופה קיים היצע נרחב של מכונות שתייה קלה וקפה אוטומטיות, עשרות מסעדות ובתי קפה של הרשתות המובילות בארץ ובמגוון רחב המאפשרים לציבור הנוסעים בחירה חופשית.

 

"מכרזי רש"ת נעשים על פי חוק חובת המכרזים בשקיפות ובהתאם לשוק חופשי. הזכיינים הפונים עושים זאת מתוך בחירה חופשית ומתוך ניתוח כלכלי. דמי ההרשאה נתנו על ידי הזכיינים שהם גופים כלכליים. בתוך המכרזים קיימת רשימה ברורה של המוצרים המפוקחים על ידי הרשות".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x