$
פרסום ושיווק

יו"ר שופרסל מזהיר מקריסה של אחת הרשתות: "התחרות אגרסיבית מדי"

על רקע פרסום דו"חות שופרסל לרבעון השלישי הזהיר רפי ביסקר מפני עודף שטחי המסחר: "זה שוק שמתנהל בצורה פרועה, כולם צריכים לעשות חושבים"

נורית קדוש 08:3831.10.13

שמונה שנים אחרי קריסת קלאבמרקט, מזהיר יו"ר שופרסל רפי ביסקר מפני התמוטטות של רשת נוספת. "בשנתיים האחרונות נפתחו שטחי מסחר של רשתות מזון בהיקף של יותר מ־150 אלף מ"ר, ובשנה הקרובה צפויים להיפתח 50 אלף מ"ר נוספים. זה יוצר תחרות עזה, שאינה כלכלית, על כל לקוח. העלייה גבוהה יותר בפתיחת סניפים לעומת הגידול באוכלוסייה".

לדברי ביסקר, שהתראיין אתמול ל"כלכליסט" לרגל פרסום דו"חות שופרסל לרבעון השלישי, "המצב הזה צפוי להכניס את אחת הרשתות לקשיים. זה לא טוב לא לספקים ולא ללקוחות, אבל התחרות כה אגרסיבית עד שפתיחת הסניפים הנוספים יכולה להוביל לכך. מה שקורה בשוק לא הגיוני ולא כלכלי".

 

 

"נראה שבקוסט 365 מישהו עשה חושבים"

 

בתקופה שקדמה לקריסת קלאבמרקט, התחרות העזה בין הרשתות הפרטיות לרשתות המאורגנות (שופרסל, מגה וקלאבמרקט) הובילה דווקא לקריסת אחת הרשתות המאורגנות. לשאלה אם נוכח הקשיים שבהם נתונה רשת מגה היא זו המצויה בסכנה, השיב ביסקר: "אני לא מתייחס לרשתות מתחרות. אני יכול להגיד בוודאות ששופרסל מתנהלת בצורה מאוד נכונה, שתאפשר לה לעמוד בתחרות העזה ולהמשיך להוביל את הענף".

 

באשר לרשת קוסט 365, שעושה כעת את צעדיה הראשונים בענף, מסר ביסקר: "אפשר לראות שיש התמתנות ביחס להצהרות על מספר החנויות שייפתחו. נראה שמישהו שם עושה חושבים. זה שוק שמתנהל בצורה פרועה וכל אחד צריך לעשות חושבים. פתיחה אגרסיבית של סניפים מעבר לנדרש תביא למלחמה ולתחרות לא הגיונית שלא מרוויחים בה כסף בעסק שצריך לשלם משכורות".

 

למרות התחרות שאליה התייחס ביסקר עלו מכירות שופרסל ברבעון השלישי ב־1.3% לעומת הרבעון המקבי, והסתכמו ב־3.06 מיליארד שקל. אלא שהמכירות בחנויות הזהות קטנו בתקופה האמורה ב־0.6% לעומת הרבעון המקביל. הירידה במכירות בחנויות זהות חלה גם ברבעון השני של השנה והסתכמה ב־2.1%. לדברי איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל, בהסתכלות שנתית הרשת מתחזקת גם בחנויות זהות: "בהסתכלות על תשעת החודשים האחרונים אנחנו בעלייה בחנויות זהות (של 0.4% - נ"ק). נתוני התייצבות סביב 0.5%–1% בחנויות זהות מהווים הישג יוצא דופן לרשת ותיקה. רשתות חדשות צומחות בזכות פתיחת סניפים חדשים, וכשרשת ותיקה מתמודדת עם פתיחת סניפים חדשים על ידי מתחרים ושומרת על המכירות בחנויות הזהות שלה, זה הישג".

 

רפי ביסקר. לא צופה התייקרות בקרוב רפי ביסקר. לא צופה התייקרות בקרוב צילום: יונתן בלום

 

קרב מול הספקים על עמלת הפצה

 

הרווח הגולמי של שופרסל עלה ברבעון השלישי ב־3.5% לעומת הרבעון המקביל והסתכם ב־787 מיליון שקל. שיעור הרווח הגולמי עמד על %25.6, בהשוואה ל־25% אשתקד. לדברי אברכהן, הגידול ברווח הגולמי נבע בין היתר משיפור תנאי הסחר מול הספקים.

 

מדובר בצעד ראשון, שכן עם הפעלת המרכז הלוגיסטי של הרשת במודיעין בעוד כחודש ופתיחת מרכז נוסף בעוד שנה, צפויה שופרסל לחייב את הספקים בעמלה, שלפי הערכות בענף תעמוד על 4%–15% מעלות המוצרים של כל ספק.

 

המהלך צפוי לעורר תרעומת בקרב הספקים, שעם העברת הסדרנות לידי הרשתות לפני כשנתיים כבר החלו לשלם להן עבור סידור המוצרים על המדפים. ניתן להעריך כי התקופה הקרובה תתאפיין במאבקי כוח בין הספקים לשופרסל, על רקע גובה התשלום עבור ההפצה. לדברי ביסקר, "הנהלת החברה מובילה קו של שיתוף פעולה עם הספקים, ואני מעריך שנגיע להבנה בנוגע לחלוקת ההוצאות. הספקים יצטרכו להתרגל לכך, כי המרכזים הלוגיסטיים הם עובדה קיימת".

 

הרווח התפעולי לפני הכנסות אחרות במגזר הקמעונאות עלה ברבעון השלישי ב־25.9% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, והסתכם ב־73 מיליון שקל (2.4% מהמכירות לעומת 1.9% ברבעון המקביל). השיפור ברווח התפעולי נבע בעיקר מהעלייה בהכנסות וברווח הגולמי.

 

בנוגע להערכתו לגבי מחירי המזון בשנה הקרובה, מסר ביסקר כי אינו צופה התייקרויות בקרוב: "ישנה התמתנות בבקשות של ספקים להעלות מחירים. קיבלנו בקשות מינוריות, אך הרוב מתנהג באחריות". לגבי רשת אופיס דיפו, הנמצאת כעת על המדף, הוסיף אברכהן: "בחנו את נושא אופיס דיפו, אבל הרשת לא מעניינת אותנו והיא לא רלבנטית לנו. אנחנו מתמקדים בתחומים אחרים בנון־פוד".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x