$
פרסום ושיווק

בלעדי ל"כלכליסט" - בעיה לתחליפי החלב: משרד הבריאות רוצה אריזות בלי טריקים שיווקיים

חברות תחליפי החלב לא יוכלו לפרסם איורים או מלל המייחסים למוצרים יתרונות או סגולות. כך לפי טיוטת הנחיות שאמורה להיכנס לתוקף באוגוסט

אורנה יפת 07:1330.04.12

משרד הבריאות הוציא טיוטת הנחיות חדשות לחברות תחליפי החלב (תמ"ל), המפרטת מה אסור ומה מותר לפרסם על האריזות. החברות אמורות לשלוח את הערותיהן למשרד עד תחילת מאי, וההנחיות אמורות להיכנס לתוקף ב־1 באוגוסט 2012. כפי שנחשף לאחרונה ב"כלכליסט", מסעות פרסום לתחליפי חלב עברו לאישור משרד הבריאות.

 

ל"כלכליסט" נודע כי במסגרת ההנחיות החדשות, סימילאק ומטרנה יצטרכו לשנות את האריזות ואת השמות של כמה מהמוצרים. כך למשל, החברות לא יוכלו לקרוא בשמות המייחסים למוצרים סגולות. דוגמה למוצרים שיצטרכו לשנות את שמם הם מטרנה לילה טוב, סימילאק ג'נטל וסימילאק קומפורט (שצפוי להיכנס לישראל בעתיד).

 

המשרד כתב בטיוטה כי "לא יופיעו בסימון מסרים, איורים או מלל אשר מייחסים יתרונות לתמ"ל או לתמ"י (תרכובות מזון ייעודיות לילדים הסובלים מבעיות בריאות או תזונה - א"י) באופן ישיר או במרומז, או המכוונים להציג אותו כמזון אידיאלי לתינוקות ולפעוטות, ובכלל זאת התוויות, סגולות או הדגשות של הסגולות". משרד הבריאות הוסיף כי "השם המקובל של המוצר לא ייחס לו סגולות כלשהן (לילה טוב, קומפורט, ג'נטל, מניעת אלרגיה וכו')". משמעות הסעיף היא שמטרנה תצטרך לשנות את אריזת המוצר "לילה טוב", וכך גם סימילאק עם אריזת פורמולת הג'נטל.

 

הנחיה נוספת המופיעה בטיוטה קובעת כי תמ"ל או תמ"י שנועד לקהל יעד הסובל ממחלה כלשהי, יצטרך לכלול את הסימון "לשימוש בהמלצה ובפיקוח רפואי".

 

אריזת סימילאק "ג'נטל" אריזת סימילאק "ג'נטל"

 

בנושא הפרסומות, מדובר בהנחיות שהיו קיימות עד היום וקובעות כי החברות לא יוכלו לפרסם תחליף מזון שלב 1, אלא רק משלב 2 ומעלה, ויהיו חייבות לכלול בפרסומות באופן בולט לעין את הכיתוב: "לתשומת לב, חלב אם הוא המזון הטוב ביותר לתינוק".

 

בענף טוענים כי מדובר בהנחיות בעייתיות שפוגעות מאוד בחברות. בכיר בענף אמר ל"כלכליסט" כי "לא ברור עד כמה הנחיות אלה ניתנות ליישום. בחברות לא יוכלו לפרסם את הבעיות שהמוצר נועד לפתור, כי כל פרסום כזה עשוי להתפרש כפרסום של סגולות המוצר". עוד אומרים בענף כי בעוד שבאירופה קיימים על המדף מוצרים עם שמות מקבילים, האיסור הישראלי יהפוך את השוק למנוון ולחברות לא תהיה למעשה דרך לשווק ולמכור את המוצרים שלהן.

 

ספק רב אם הנחיות משרד הבריאות אכן ייכנסו לתוקף באוגוסט, שכן שינוי אריזת מוצרים אורך זמן רב, מה עוד שכיום מצוי מלאי של מוצרים עם האריזות הישנות במחסני החברות וברשתות השיווק.

 

ממטרנה נמסר כי "אנו פועלים ונמשיך לפעול לפי הנחיות משרד הבריאות". מסימילאק סירבו להגיב לדברים.

 

ממשרד הבריאות אישרו כי "זו עמדת המשרד בשנה האחרונה".

 

במקביל מוביל סגן שר הבריאות יעקב ליצמן מהלך שלפיו שתי חברות (במקום רק אחת כיום) יוכלו לזכות במכרז לאספקת תמ"ל לבתי החולים. הזוכות במכרז יהיו אלו שישווקו את המוצר הזול ביותר ברשתות השיווק (מתוך ארבע החברות הקיימות). ל"כלכליסט" נודע כי חברות התמ"ל לא קיבלו הודעה רשמית על המהלך של ליצמן.

 

בנוגע למהלך של ליצמן נמסר ממשרד הבריאות: "הדברים נכונים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x