$
מאחורי הקלעים

בבזק רוצים לשים עליכם פס (רחב)

הרשת החדשה של בזק שתושק רשמית בשבוע הבא תאפשר מהירויות גלישה של עד 100 מגה־ביט, אבל גם תקנה לה יכולות לספק שירותים שאותם כבר מספקת החברה־הבת בזק בינלאומי. אבי גבאי, מנכ"ל בזק: "נאפשר ללקוחות שלנו ליהנות מיישומים שאינם קיימים היום"

גילעד נס 18:1909.09.09

בשבוע הבא תשיק בזק באופן רשמי את רשת ה־NGN - Next Generation Network בכנס בזק אקספו. זה פרויקט הדגל של החברה בשנים האחרונות, שבמסגרתו מוחלפת התשתית הקרקעית של רשתות התקשורת בכל הארץ כדי לקרב ללקוח הסופי את הסיב האופטי, המקנה רוחב פס גדול בהרבה מהמוצע כיום. מרכזות החברה משודרגות ומוחלפות כדי שיתמכו בתעבורת IP, ובכך יאפשרו לבצע בתוכנה פעולות רבות שלביצוען נדרשה עד כה חומרה. זאת נוסף על יכולות חדשות הנגזרות מהיכולת לקבל מידע בזמן אמיתי על המתרחש ברשת לכל אורכה.

 

220 אלף לקוחות כבר מחוברים כיום לרשת, ויכולים ליהנות ממהירויות של עד 15 מגה־ביט במחירים של 100 ו־130 שקל, בהתאמה. עם הזמן תאפשר בזק מהירויות של 50 ואולי אף 100 מגה־ביט לשנייה (חלק מעובדי החברה מחוברים כיום בניסוי פנימי שבו הם גולשים במהירויות של 60 ו־70 מגה־ביט). הפריסה הגיאוגרפית מתפזרת ברחבי המדינה, כאשר קריית שמונה מרושתת כולה, אילת בדרך לשם, שטחי יהודה ושומרון כבר גולשים במהירות וחלקים מאזור המרכז, ירושלים וחיפה כבר מחוברים. בבזק מעריכים כי בתוך שלוש שנים תהיה ה־NGN זמינה ליותר מ־80% משטח ישראל.

 

"שירות השכרת סרטים לא יעניין אותנו"

 

בזק אינה מסגירה את היקף ההשקעה בשדרוג הרשת, אך ההערכות בשוק הן שמדובר בסכום שנע בין 800 מיליון ל־1.2 מיליארד שקל. בשיחה עם "כלכליסט" אומר אבי גבאי, מנכ"ל בזק, שגם לקוחות שלא יגדילו את רוחב הפס שלהם באופן רשמי (כלומר יתחברו לחבילות ה־10 וה־15 מגה־ביט) עדיין יקבלו שירות טוב יותר מהרשת עצמה במהירות הגלישה הקיימת שלהם.

 

שדרוג הרשת הוא כורח המציאות במדינה מוטת טכנולוגיה כישראל, אך הוא גם דרך עתידית לבזק לשמר ולהגדיל הכנסות מתשתית התקשורת שלה. נוסף על ה"צינור" עצמו, בבזק מתכננים להציע שירותים שונים על גבי הרשת.

 

"נאפשר ללקוחות שלנו ליהנות מיישומים שאינם קיימים היום או שקיימים במידה קטנה וישודרגו משמעותית עם רוחב הפס שנציע", אומר גבאי. "ייתכן שחלק מהיישומים הללו יוצעו על ידינו, ואחרים יוצעו על ידי גורמים אחרים. ייתכן שנציע שירות שיאפשר ללקוח לגבות את המחשב שלו לרשת, אבל שירות השכרת סרטים כנראה לא יעניין אותנו, כי עדיף שמי שמבין בתוכן יציע אותו".

 

בחרתם לבצע את הפרויקט תוך כדי שימוש בעיקר בעובדי החברה ולא בקבלני משנה מתמחים. האם זו הדרך הטובה ביותר בתקופה של התייעלות?

 

"זה לא אתגר פשוט לממש פרויקט כזה, שמצריך מספר גדול של עובדים דווקא בתקופה שבה אתה עובר תהליכי התייעלות ומספר העובדים שלך קטן. הפרויקט הזה גם מוכיח שההתייעלות שלנו היא בהעלאת התפוקה, ולא בהקטנת מספר העובדים. עובדים שלנו שמכירים את הרשת הם האנשים הכי טובים לשדרג אותה לרשת החדשה".

 

כבר כיום מפעילה בזק שירות של מרכזייה וירטואלית לעסקים: במקום לרכוש מרכזייה פיזית, מנוהלים קווי הטלפון של העסק והשלוחות בו מרחוק על ידי בזק, שדיווחה לאחרונה על יותר מ־1,000 ארגונים המשתמשים בשירות זה. גבאי מאשר כי בזק עשויה להציע שירות דומה ללקוחות פרטיים, ובכך גם מתווה את מודל השירות של בזק בעתיד: חלק גדול מהשירותים, דוגמת הוספת קווים ופיצול לשלוחות, יכול להיות מסופק ללא התקנה פיזית של הקו החדש אלא באמצעות שינוי הגדרות בשרתי החברה, בדומה להוספת תא דואר אלקטרוני בשרת ספק האינטרנט שלכם.

 

יותר שירותים בתוך הבית

 

הרשת החדשה, כנגזר מהיותה רשת IP מקצה לקצה, תאפשר גם לספק שירותים שאינם קיימים בעולם הטלפוניה האנלוגי המשרת את רוב אזרחי המדינה כיום, דוגמת Fundial (השמעת מוזיקה למתקשר, שירות שהושק לאחרונה בידי פרטנר במסגרת פעילות השיחות הפנים־ארצית שלה), ניתוב וחסימת שיחות חכמה (בהתאם להגדרות המשתמש לפי זמן השיחה, מקורה והגדרות אחרות) ושיחות וידיאו.

 

כדי לעודד את שדרוג מהירויות הפס הרחב, נכנסה בזק בשנים האחרונות לעסקי שיווק הנתבים האלחוטיים ומזרימי המדיה (Streamers, המאפשרים הזרמה אלחוטית של סרטים ומוזיקה מהמחשב האישי לטלוויזיה). כאשר הרשת החדשה מציעה מהירויות פוטנציאליות של פי חמישה ועשרה ממהירויות הפס הרחב הנוכחי, מה יהיה האביזר שבאמצעות סבסודו תבקש בזק לשכנע אותנו שיש צורך בצינור רחב יותר הביתה? גבאי כמובן מסרב לחשוף את כל תוכניות החברה בתקשורת, אך גם מדבריו ניתן להבין שבחברה מתכוונים להציע עוד ועוד שירותים בתוך הבית ולא רק את הצינור המוביל אליו.

 

בקבוצת בזק מתקיימת תחרות פנימית בין בזק, שעדיין שולטת בתחום הטלפוניה הפנים־ארצית, לבין בזק בינלאומי, שהחלה לשווק שירות דומה המבוסס על הפס הרחב (נוסף על המתחרות הקיימות: HOT, סמייל, נטוויז'ן ופרטנר). עוד שירותים שמציעות שתי החברות מגדילים את החפיפה התחרותית ביניהן. מדובר בין היתר בשירותים נלווים לאינטרנט כגון אנטי־וירוס ומרכזיות ללקוחות עסקיים. נראה שהתחרות בתוך בזק עוד תחריף, ובזק עשויה להציע על בסיס הרשת החדשה שירותי אחסון, גיבוי וניהול יישומים לעסקים, שאת רובם מספקת כיום בזק בינלאומי.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x