סגור

בלעדי
תשובה מודה שהתרומות מדלק ניתנו שלא כדין

לאחר שנחשף שקרן דלק העבירה עשרות מיליוני שקלים להקמת בית כנסת ע"ש תשובה, הוא מנסה לאשר את התרומות בדיעבד

יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק, רוצה לאשר בדיעבד תרומות ציבוריות של עשרות מיליוני שקלים שנותבו לכותל המערבי - באופן חריג, בניגוד להצהרות ותוך ניגוד עניינים - כדי לפאר את שמו.


מבקשה שהגישה ביום שני לבית המשפט קרן דלק, עמותה המשמשת כזרוע פילנתרופית שכ־90% מכספה מגיע מהחברה הציבורית, עולה כי הדירקטוריון שלה, שנשלט על ידי בני משפחתו ומקורביו של תשובה, התכנס לפני כשבועיים לאשר בדיעבד את כל החלטות התרומה לכותל בשנים 2013-2020. בכך מנסה תשובה לעקוף את האסיפה הכללית של החברה הציבורית, שהעבירה את הכספים לעמותת קרן דלק לתרומה למטרות אחרות ושונות, קרי מדע, חינוך וספורט ולא דת ומורשת.
מבדיקת "כלכליסט" בעבר, שהתבססה על דו"ח ביקורת של רשם התאגידים, עלה בנוסף כי חלקו האישי של תשובה בתרומות שהעבירה קרן דלק לכותל בשנים 2016—2018, למשל, היה כ־400 אלף שקל בלבד; זאת לעומת 21.4 מיליון שקל שמקורם בכספי דלק הציבורית. כלומר: במימון הקמת בית כנסת על שמו של תשובה נשאה החברה הציבורית.

1 צפייה בגלריה
יצחק תשובה בעל השליטה ב דלק 6.7.20
יצחק תשובה בעל השליטה ב דלק 6.7.20
בעל השליטה בדלק יצחק תשובה. "לפאר את שמו"
(צילום: אייל טואג)

נגד תשובה וקרן דלק הוגש בעבר תביעת נגזרת להשבת הכספים בעקבות הפרסום ב"כלכליסט" ממאי 2020. התביעה הנגזרת, שביקשה להיכנס בנעלי החברה ולדרוש מבעל השליטה והדירקטורים להשיב כספים לקופתה, הוגשה על ידי בעל מניות בקבוצת דלק, שמייצגים עוה"ד שלומי מושקוביץ ונתי פולינגר.
"עניינה של הבקשה", נטען אז, "בחלוקת תרומות בלתי חוקיות מכספי קרן דלק, בסכום עתק של כ־30 מיליון שקל לפחות (2013—2018), לשם הרמת בית הכנסת 'שערי תשובה' במנהרות הכותל, על שמו של יצחק תשובה בעל השליטה הסופי בקרן, בניגוד מוחלט למטרות הקרן, תוך חריגה בוטה מהרשאה, ומבלי לאשר את התרומות כעסקה חריגה שלבעלי השליטה יש בה עניין אישי. והכל כדי להטיב עם תשובה, שנהנה באופן אישי מן התרומות, ולהשביע את רצונו".
"הדין רואה בחומרה רבה חברה לצורכי ציבור המעמידה תרומות החורגות ממטרותיה המאושרות, באשר מדובר ב'כר פורה' לניצול כספי ציבור ולניתובם ל'מקורבים לצלחת'", נכתב בתביעה. "הגם שהתורמת לבניית בית הכנסת במנהרת הכותל היא קרן דלק, והגם שבמקור כספי אותן התרומות הוא החברות הציבוריות בקבוצת דלק, נקרא בית הכנסת 'שערי תשובה' המצוי במנהרות הכותל — על שמו של בעל השליטה יצחק תשובה. זאת כדי לפאר את שמו, להציגו כנדבן התורם מכיסו הפרטי לפרויקטים חשובים למורשת העם היהודי, ובכך לקנות לו כבוד, מעמד, יוקרה, השפעה ולסייע לו בעסקיו — הכל על חשבון הכספים הציבוריים של קרן דלק".
מקבוצת דלק נמסר עם הגשת התביעה: "הקרן פועלת על פי דין ואנו גאים בשורה ארוכה של פרויקטים חשובים, שאותם קידמה הקרן במשך עשרות שנים לתמיכה במדע, בחינוך, בחיילי צה"ל, בתרבות, בספורט, ובשימור המורשת היהודית. בין שאר פעילותה קידמה הקרן את הקמתו של פרויקט בית הכנסת בכותל, שהוקם לרווחת הציבור הרחב, בזכות התרומה של קרן דלק ויצחק תשובה, שתרם רבות מכספו האישי להקמת הפרויקט. מדובר באתר המשמש לשימור המורשת היהודית והמהווה מוקד משיכה למבקרים מהארץ ומכל העולם ובית לפעילות ענפה, התורמת לחיזוק הקשר עם הזהות היהודית ויהודי התפוצות, ואנו דוחים על הסף כל ניסיון להציג את הדברים בצורה שונה מהאמור".

בעל השליטה בדלק יצחק תשובה. "לפאר את שמו"