סגור
אלון מאסק טוויטר
אלון מאסק (צילום: AFP)

הצייצנים ה"כבדים" עוזבים את טוויטר - העובדים עוברים למתחרות

לקראת סגירת עסקת המכירה לאלון מאסק - כנראה בסוף השבוע הקרוב - ברויטרס מדווחים על מסמכים פנימיים שמעידים על נטישת המשתמשים המובילים של הרשת החברתית; במקביל, כשברקע החשש מהשינויים שיוביל מאסק, כ-500 עובדים עזבו את החברה בשלושת החודשים האחרונים, שליש מהם לפלטפורמות מתחרות

עסקת מכירת טוויטר לאלון מאסק צפויה להיסגר בסוף השבוע לאחר מאבק משפטי, אך נראה שבכך לא תמו הבעיות של הרשת החברתית. ממסמכים פנימיים של החברה שהגיעו לידי סוכנות הידיעות רויטרס עולה שטוויטר מתקשה לשמור על המשתמשים הפעילים ביותר שלה, הנחשבים מהותיים לעסקים.
מדובר על "משתמשים כבדים" שאמנם מייצגים פחות מ-10% מכלל המשתמשים החודשיים, אך מייצרים 90% מכל הציוצים ואחראיים למחצית מההכנסות העולמיות. לפי מחקר שערכו בחברה, הצייצנים הכבדים נמצאים ב"ירידה אבסולוטית" מאז פרצה המגפה. צייצן כבד מוגדר כמשתמש הנכנס לפלטפורמה 6 או 7 ימים בשבוע ומפרסם ציוצים בין 4-3 פעמים בשבוע, כך לפי המסמכים.
המחקר של טוויטר התמקד בצייצנים באנגלית, הנחשבים אטרקטיביים במיוחד למפרסמים. לפי נתוני הרבעון הרביעי שפרסמה החברה, ההכנסות מפרסומות בארצות הברית היו גבוהות יותר מאשר בכל שאר השווקים ביחד.
"אנחנו עורכים באופן קבוע מחקרים על מגוון רחב של מגמות, שמשתנים בהתבסס על מה שקורה בעולם", מסר בתגובה דובר טוויטר. "המספר הכולל של המשתמשים שלנו ממשיך לצמוח, וטיפס ל-238 מיליון משתמשים פעילים יומיים ברבעון השני של 2022".
לפי המחקר המדובר, מטבעות קריפטו ותכנים המוגדרים כ"לא בטוחים בזמן העבודה" וכוללים עירום ופורנוגרפיה רשמו את העלייה הגדולה ביותר בהתעניינות בקרב הצייצנים הכבדים. במחקר נפרד העריכו בחברה כי תכנים למבוגרים בלבד מייצגים 13% מהפעילות בפלטפורמה. אולם מפרסמים לרוב מעדיפים להתרחק משערוריות או עירום בשל חשש מפגיעה במותג. כך למשל דייסון ומפרסמים גדולים נוספים השהו את הפרסום שלהם בפלטפורמה בשל חשבונות שנחשדו בעידוד פורנוגרפיית ילדים.
במקביל נמצאה ירידה בהתעניינות בחדשות. עוד התגלה כי טוויטר מאבדת שיעור גבוה של משתמשים כבדים שמתעניינים באופנה או במפורסמים. המשתמשים הללו מעדיפים לעבור לפלטפורמות מתחרות כמו אינסטגרם וטיקטוק.
מלבד משתמשים, טוויטר מאבדת גם עובדים, ולא מעט מהם. לפי דיווח באתר ביזנס אינסיידר, ב-90 הימים האחרונים עזבו את החברה 530 עובדים. הנתונים הללו מטיבים עם חברות הטכנולוגיה האחרות, ובראשן גוגל ומטא, שכן לפי הדיווח, קרוב ל-30% מהעובדים שעזבו עברו אליהן, ורבים אחרים עברו לפלטפורמות של רשתות חברתיות כמו פינטרסט, לינקדאין, סנאפ וטיקטוק.
"השורה התחתונה פה היא שחוסר הוודאות שנגרם בשל המאבק בין אלון מאסק לטוויטר מוביל לכך שרבים מהעובדים המובילים מעדיפים לעזוב לחברות מתחרות", אמר גרג לרקין, מייסד Punks & Pinstripes ומחבר הדו"ח.
הנתונים הללו מתפרסמים לאחר שבשבוע שעבר דווח ב"וושינגטון פוסט" שמאסק אמר למשקיעים כי בכוונתו לפטר 75% מהעובדים לאחר השלמת הרכישה. החשש של העובדים מהגעתו של מאסק קשור גם לכך שהוא צפוי לחול שינוי בתרבות הארגונית, כשההערכות העיקריות הן שמאסק ידיח את המנכ"ל פאראג אגראוול וידרוש חזרה לעבודה מלאה במשרדים.