גם בזכות הטסים לחו"ל: קפיצה של 36% ברווחי MAX ל-79 מיליון שקל
חברת כרטיסי האשראי שבשליטת כלל ביטוח דיווחה על צמיחה של 8.7% במספר כרטיסים הפעילים ברבעון הראשון; עלייה חדה בהכנסות ממט"ח וצמיחה של 15.4% באשראי הצרכני דחפו את הנתון בשורה התחתונה; בנטרול השפעות המס גדל הרווח של MAX ב-22%, שיעור העלייה החזק בענף
הצמיחה החזקה ביותר בענף כרטיסי האשראי: הרווח של חברת MAX (מקס) ברבעון הראשון של השנה עמד על 79 מיליון שקל – שיפור של 36% לעומת הרבעון המקביל. החברה, שבשליטת כלל ביטוח ומנוהלת בידי שגית דותן, הציגה תשואה על ההון של 15.1%, לעומת 12.45% ברבעון המקביל.
הרווח ברבעון המקביל הושפע לרעה מהוצאה חד־פעמית בגין סגירת שומות מול רשות המסים. ללא נתון זה, הרווח לפני מס של מקס ברבעון הראשון טיפס ב־22.5% – שיעור העלייה הגבוה בסקטור.
הרבעון הראשון של 2025 היה גם הראשון תחת ניהולה של שגית דותן, שנכנסה לתפקידה ב־1 בינואר והחליפה את רון פאינרו, שכיהן כמנכ"ל מקס במשך שמונה שנים.
שני מוקדי הרווח המרכזיים של חברות כרטיסי האשראי הם ההכנסות משימוש בכרטיסי אשראי ומכירת אשראי. בדומה למגמה בענף, חלק משמעותי מהשיפור בתוצאות הושג בשל העלייה בצריכה - שבחלקה לפחות נובע מעליית המחירים במשק (עליית מחירים זו דוחפת את סל הקנייה של המחזיקים ובהתאם את היקף הצריכה באמצעותם).
מחזור השימוש בכרטיסי האשראי של מקס גדל בשנה האחרונה ב־12.1% והסתכם ב־36.2 מיליארד שקל. ההכנסות מכרטיסי אשראי גדלו אף יותר – ב־16.1% – והגיעו ל־374 מיליון שקל.
בעוד הצריכה במשק התאוששה במהירות יחסית לאחר תחילת הלחימה, התאוששות היציאות לחו"ל – מקור הכנסה חשוב לחברות, בזכות עמלות המט"ח – הייתה איטית יותר, ואולם ברבעון הראשון נרשמה קפיצה חדה: ההכנסות ממט"ח גדלו ב־32.4%, והסתכמו ב־45 מיליון שקל.
מקס נהנתה גם מעלייה של 8.7% במספר הכרטיסים הפעילים - אלה שנעשתה בהם רכישה בשלושת החודשים האחרונים - ל־3.28 מיליון. מספר הכרטיסים החוץ־בנקאיים עלה אף יותר: בשיעור של 14.2% ל־1.58 מיליון.
בעוד שנתח השוק של מקס בכלל הכרטיסים הפעילים עומד על 28% – הנמוך בענף – היא מובילה בקטגוריית הכרטיסים החוץ־בנקאיים, עם נתח שוק של 35.8%.
בניגוד לפעילות בכרטיסי אשראי, ההכנסות ממכירת אשראי נותרו מתונות – בעיקר בשל הריבית הגבוהה וההשלכות של המלחמה. תיק האשראי הצרכני גדל ב־15.4% בשנה האחרונה, וב־3.4% ברבעון הראשון, והגיע ל־10.8 מיליארד שקל. עם זאת, חלק ניכר מהצמיחה הגיע מאשראי לרכישת רכבים - אשראי פחות מסוכן ולכן גם פחות רווחי: התיק הזה זינק ב־50% בשנה האחרונה, וב־8.3% ברבעון.
ללא רכיבי האשראי לרכב, הצמיחה בתיק האשראי הצרכני עומדת על 4.1% בשנה, ו־1.5% בלבד ברבעון. בנוסף, תיק האשראי העסקי – שמהווה פחות מ־10% מהיקף האשראי של מקס – גדל ב־10.2% בשנה האחרונה. עיקר הצמיחה נרשם ברבעון הראשון, שבו גדל התיק ב־6.2%. ההכנסות הכוללות מריבית נטו צמחו ב־7.4% ל־204 מיליון שקל.
לצד הצמיחה בתיק האשראי, מדדי האיכות השתפרו: שיעור החובות הבעייתיים ירד מ־1.21% ברבעון המקביל ל־1.1% כעת. שיעור המחיקות – כלומר הלוואות שמקס ויתרה עליהן לגמרי – ירד מ־1.59% ל־1.31%.סך ההפרשות להפסדי אשראי של מקס ברבעון גדל ב־12.2% והסתכם ב־46 מיליון שקל – עלייה שמוסברת בעיקר בגידול בתיק האשראי הכולל.






























