סגור
מאגר גז לוויתן לווייתן 1.8.23
מאגר הגז לווייתן (צילום: REUTERS/Ari Rabinovitch)

עסקת הענק מול אשכול פתחה לניו מד את התיאבון לשוק המקומי

תחילת התחרות עם מאגר כריש חתכה את מכירות הגז מלווייתן בישראל וההכנסות ירדו ב־7% לעומת הרבעון המקביל, ל־263 מיליון דולר, אך הרווח הנקי לא ירד. אחרי חתימת ההסכם למכירת גז ליצרנית החשמל המקומית ניו מד מחפשת לקוחות נוספים

לאחר ירידה חדה במכירות הגז הטבעי לשוק המקומי בעקבות הכניסה של מאגר כריש, בניו מד אנרג'י השולטת במאגר מכוונים לשוק המקומי, לאחר שהתמקדה לאורך השנים בייצוא. את ההתחלה ראינו בשבוע שעבר, אז הודיעה החברה על הסכם של 650 מיליון דולר למכירת גז טבעי לתחנת הכוח אשכול למשך 7 שנים. בשיחה עם המשקיעים שנערכה אתמול ציין מנכ"ל החברה יוסי אבו כי מדובר בהסכם ראשון — ושכעת בחברה מנהלים מו"מ עם לקוחות פוטנציאליים נוספים.
השינוי באסטרטגיה נבע מכך שאת הרבעון הראשון של השנה סיימה ניו־מד אנרג'י עם ירידה מתונה בהכנסות, בעיקר בשל ירידה במכירות הגז הטבעי בארץ. עם זאת, עלייה במחיר הממוצע ליחידת חום ושיפור משמעותי בהוצאות המימון (נטו) הצליחו לקזז את ההשפעה על הרווח הנקי של ניו־מד אנרג'י. הירידה במכירות בארץ הובילו לכך שיותר מ־90% מהגז שהופק בלווייתן במהלך הרבעון הראשון יועד לייצוא.
כמו כן, בניו מד הודיעו על חלוקת דיבידנד בגובה 60 מיליון דולר. בכך, ההכנסות של ניו מד אנרג'י שבשליטת יצחק תשובה ירדו ב־7% לעומת הרבעון המקביל, ל־263.2 מיליון דולר. בניכוי תמלוגים של 37.1 מיליון דולר שניו מד שילמה למדינה על ניצול משאבי הטבע, ההכנסות שלה עמדו על 226.1 מיליון דולר ברבעון.
כמו כן, בדו"חות נראתה לראשונה השפעת מכירות הקונדנסט (תוצר לוואי של הפקת גז) ב־1.8 מיליון דולר לבית  הזיקוק באשדוד, לאחר שבמשך שלוש שנים העבירו את הקונדנסט ללא עלות לבזן. לקראת תחילת הפקת הגז הטבעי מלווייתן לא נמצא פתרון לקונדנסט, ומכיוון שמדובר בחומר מזהם לא ניתן "לזרוק" אותו. העברת הקונדנסט לאשדוד החלה במרץ השנה, והיא צפויה לשפר את תזרים המזומנים של השותפות בלווייתן.
ניו מד מחזיקה (45%) בלווייתן ביחד עם שברון (40%) ורציו (15). כמות הגז הטבעי שנמכר מהמאגר עמד על 2.8 BCM (יחידת נפח) לעומת 2.6 BCM ברבעון המקביל. מנגד, הירידה במכירות הגז לשוק המקומי ועלייה בכמות הייצוא, תרמו לעלייה ל־6.16 דולר לעומת 6.09 דולר ברבעון המקביל. במקביל, גם ירידה משמעותית בהוצאות המימון תרמו לשורת הרווח של ניוד מד.
פירעון של סדרת האג"ח הראשונה של לווייתן בונד ברבעון השני של השנה שעברה, ועלייה בהכנסות מימון משערוך תמלוגים עתידיים של הפקת הגז הובילו את הוצאות המימון נטו של החברה לצנוח מ־17 מיליון דולר ברבעון המקביל ל־2.2 מיליון דולר בלבד ברבעון הראשון, ובכך הרווח הנקי של החברה עמד על 121 מיליון דולר ברבעון, כמעט זהה לרווח נקי של 120.7 מיליון דולר בתקופה המקבילה.
הגז הטבעי המופק בישראל נמכר לצרכי השוק המקומי ולייצוא למצרים וירדן, המדינות היחידות עם תשתית מחוברת לישראל שאליהן ניתן לספק גז. עיקר הירידה בהפקת הגז הטבעי נבעה מירידה במכירות בישראל מ־0.6 BCM ברבעון המקביל ל־0.2 BCM ברבעון הראשון השנה, בשל השלמת תקופת ההרצה של מאגר כריש של (100%) אנרג'יאן שבניהולו של מתיוס ריגאס. כריש, החל לפעול באוקטובר 2022, וממוקד במכירות לשוק המקומי.
מלבד ישראל, גם המכירות לירדן פחתו, מ־0.7 BCM ברבעון המקביל ל־0.6 BCM. במצרים התמונה שונה, ובניו מד הגדילו את מכירות הגז הטבעי מ־1.5 BCM ל־1.8 BCM. בכך, שיעור ייצוא הגז הטבעי מהמאגר זינק מ־78% ברבעון המקביל (2.2 BCM) ליותר מ־90% ברבעון הראשון של השנה (2.4 BCM).
יכולת ההפקה של גז טבעי מלווייתן עומדת של כ־12 BCM בשנה, בעוד שבשבועות הקרובים צפויים לבצע החלטת השקעה סופית בהקמת צינור שלישי שיאפשר להגדיל את ההפקה ליותר מ־14 BCM בשנה החל מאמצע 2025. ההחלטה זו תלויה בין היתר בסוגיית היתרי ייצוא הגז ובהחלטת משרד האנרגיה על הרחבת תשתיות הייצוא של הגז הטבעי מישראל.
לדברי אבו, בניו מד "מצפים לראות הסכמים משמעותיים ללווייתן בשוק המקומי, כשאשכול היה החלוץ. אנחנו צופים עלייה משמעותית בביקוש לחשמל בישראל ואנחנו נשמח למלא אותו. ציפייה זו לביקוש נובעת גם מהפחתת השימוש הפחם והעלייה בכמות הרכבים החשמליים. רכב חשמלי בישראל הוא רכב שנוסע על גז טבעי — כש־80%-70% מהחשמל יופק מגז טבעי".