סגור
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אוגוסט 2022
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חותם על חוק האקלים (צילום: AP)

כלכלני GlobalX: חוק האקלים יגביר את התחרותיות של החברות האמריקאיות

החוק, שאושר בשישי, ייצר מיליוני משרות חדשות ויאיץ את הצמיחה של מניות הקלינטק, ההתמתנות באינפלציה תומכת בסנטימנט החיובי בשוק


השבועות האחרונים היו טובים למדי עבור שוקי המניות, הן מבחינת ביצועים והן מבחינת כניסה של הון. מדד המחירים לצרכן לחודש יולי, שפורסם בשבוע שעבר והיה נמוך מהציפיות המוקדמות, תרם למגמה החיובית. המדד הצביע על אינפלציה שנתית של 8.5% וללא שינוי ברמה החודשית בהשוואה לחודש הקודם. עליות מחירים בסעיפי המזון והדיור קוזזו על ידי ירידה במחירי הדלק והאנרגיה. הצפי של השוק היה לנתון שנתי של 8.7% והתוצאה בפועל התקבלה באופן חיובי מאוד בקרב המשקיעים, שמחכים לראות סימני התמתנות באינפלציה.
גם מדד הליבה, ללא אנרגיה, הציג עלייה קטנה מהצפוי. המדד הצביע על ירידה במחירים של מוצרים בני-קיימא, והדבר עשוי להוביל להתמתנות במדד הליבה בשארית השנה. הגורם המכריע במגמה של האינפלציה יהיה מחירי המזון לקראת חודשי השנה הקרים יותר, בייחוד באירופה, שבה אילוצי שרשרת האספקה מורגשים בצורה חריפה יותר.
המציאות הזו צפויה לעודד את תחום האג-טק והפוד-טק, מתוך הצורך להגביר את הביטחון בזמינות המזון. גם תחום האנרגיה המתחדשת יכול לספק למשקיעים גידור מול שינוי תמהיל האנרגיה, בייחוד על רקע חוק האקלים שצפוי לעודד את התחום במשנה תוקף.
אם האינפלציה תרים שוב את ראשה, הבנק הפדרלי יידרש לנקוט שוב בפעולות אגרסיביות, אך נראה שלפי שעה השוק מרוצה מהמצב הנוכחי.

חוק האקלים

ביום שישי אושר חוק האקלים, אשר מקצה כ-369 מיליארד דולר על פני 10 שנים לעיצוב מחדש של האופן שבו אמריקה תייצר ותצרוך אנרגיה בדורות הבאים. הכסף יוקצה באמצעות תמריצים והשקעות לשדרוג תשתית הייצור של ארצות הברית ועידוד של ייצור מקומי של סוללות, פאנלים סולאריים וטורבינות רוח, ויסייע לארצות הברית להתחרות בכלכלה הנקייה העולמית. הדבר צפוי לייצר מיליוני משרות חדשות בתחום האנרגיה הנקייה. החוק גם מקצה מענקים לרכישת רכבים חשמליים בגובה אלפי דולרים.
מטבע הדברים, החוק צפוי לתת רוח גבית לחברות בתחום הקלינטק והאנרגיה המתחדשת כמו אנרגיה סולארית, רכבים חשמליים, טורבינות רוח ועוד. חברות אלה צפויות לקבל תמריצים והטבות מס שיגבירו את כושר התחרותיות שלהן בעולם ויאיצו את הצמיחה שלהן.

עונת הדוחות

באשר לעונת דוחות הרווח, עד כה התוצאות מעורבות למדי ומשתנות ממגזר למגזר. כך למשל, חברות האנרגיה והתעופה הציגו הכנסות ורווחים גבוהים מהמצופה, ואילו חברות השבבים הציגו תוצאות מעורבות על רקע הצפי לירידה בביקושים למחשבים נייחים, מכשירי מובייל ומוצרים לעולם הגיימינג. מנגד, ההשקעות בתשתיות ענן ומרכזי נתונים ממשיכות להיות גבוהות ולספק תמיכה מסוימת למגזר
כמצופה, מניות הצריכה הפרטית הציגו את הירידה הגדולה ביותר ברווחיות, ואנחנו צופים כי נראה הורדת תחזיות הכנסות ורווחים במגזר זה על רקע צמצום ההוצאה של הצרכן. ייתכן כי אם נראה ירידה ממשית באינפלציה, הדבר יעודד שוב את הצריכה הפרטית. גם התחזקות הדולר נוגסת בקצב הצמיחה של החברות, בעיקר כאלה שחשופות לשווקים בינלאומיים כמו חברות חומרים וחברות טכנולוגיה. גם המס שיוטל על רכישה-עצמית של מניות על ידי החברות (buy back) צפוי לפגוע במידת מה בצמיחה של החברות.