סגור
מאתיים שקל שקלים שטר שטרות
שטרות של 200 שקל (צילום: שאטרסטוק)

הדולר מתאושש מעט ברקע הדיון בבג"ץ - נסחר תמורת 3.81 שקלים

מוקדם יותר נסחר המטבע האמריקאי ב-3.79 שקלים; היורו מעל ל-4.08 שקלים, ולפני כן נסחר תמורת 4.063 שקלים; כל 15 שופטי בית המשפט העליון מתכנסים לדון בעתירות נגד ביטול עילת הסבירות

העליות המוקדמות בשקל מתמתנות מעט ברקע הדיון בבג"ץ על פסילת עילת הסבירות. כל 15 שופטי בית המשפט העליון התכנסו לדון בעתירות נגד ביטול עילת הסבירות. העתירות דורשות לפסול את התיקון לחוק לביטול עילת הסבירות - שעבר בכנסת בקריאה שלישית ברוב של 64 חברי קואליציה בעד מול אפס מתנגדים.
הדולר נסחר תמורת 3.81 שקלים לאחר שירד מוקדם יותר עד ל-3.79 שקלים. היורו מעל ל-4.08 שקלים, לאחר שנפל מוקדם יותר ל-4.063 שקלים.
בשווקים הבינלאומיים מתחזק הדולר לעומת המטבעות העיקריים - לקראת פרסום נתוני האינפלציה מחר בארה"ב (אוגוסט) שצפויה לעלות.
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות: "היצעי מט"ח גררו להתחזקות השקל אל מתחת לרמת 3.8 שקל לדולר ו-4.08 שקל ליורו.
"אולם, החשש ממשבר חוקתי בצל דיוני בג"ץ, מגביל את פוטנציאל ייסוף השקל. המגמה החיובית שנרשמה בשוק המניות האמריקאי בימים האחרונים, תרמה לעודפי היצע מצד הגופים המוסדיים. רמת החשיפה המט"חית של הגופים המוסדיים העומדת בממוצע על כ-20%, מלמדת על עלייה בפוטנציאל התנודתיות, כאשר הגופים המוסדיים עשויים להגיב בעוצמה במקרה של עליות שערים בשוק המניות, או הסדר פשרה בסוגיות של הרפורמה המשפטית".
עילת הסבירות היא אחת מהעילות שאיפשרו התערבות של בג"ץ במקרים חריגים בהחלטות מנהליות. היא קובעת שבג"ץ יכול לבחור להתערב בהחלטות בטענה של חוסר סבירות קיצונית. ב-24 ביולי אושר בכנסת התיקון לחוק יסוד: השפיטה. בתיקון נקבע כי "בית המשפט, כולל בג"ץ, לא ידון בעניין סבירות ההחלטה של הממשלה, של ראש הממשלה או של שר אחר, ולא ייתן צו בעניין - לרבות בענייני מינויים או החלטה להימנע מהפעלת כל סמכות".