סגור
בני שטיינמץ בית משפט ז'נבה אחרי המשפט ינואר 2021
בני שטיינמץ. הבוקר ייפתח בשווייץ הדיון בערעור על הרשעתו בשוחד ועל עונש המאסר (צילום: אי אף פי)

בלעדי
החתנים של בני שטיינמץ הם שותפיו המיועדים של פדרמן לשליטה בבזן

דיוויד פדרמן מציע להזרים 100 מיליון שקל כדי שפטרוכימיים תהפוך לבעלת בזן. כעת נחשף ששותפיו להזרמה הם אוהד שוורץ ואדר שוורץ, בעלי גרין אויל וחתניו של שטיינמץ. שטיינמץ: "איני מממן את פעילות גרין אויל"

היום בבוקר יצביעו מחזיקי האג"ח של פטרוכימיים על הצעת ההסדר של בעלי השליטה בחברה - דיוויד פדרמן, אלכס פסל ויעקב גוטשטיין - שעיקרה הזרמה של 100 מיליון שקל, יחד עם שותפים, ומחיקה של חוב של כמיליארד שקל. אם ההצעה תתקבל הדבר יסלול את הדרך לכך שפטרוכימיים תממש את זכות הסירוב המוקנית לה, תרכוש את מניות החברה לישראל בבזן (16.7%) במקום האחים חג'ג', שמבקשים לרכוש אותן תמורת 550 מיליון שקל, ותהפוך לבעלת הבית היחידה בבתי הזיקוק.
כאמור, בעלי השליטה מציעים לבצע את ההזרמה יחד עם שותפים, בחלוקה שווה. כפי שנחשף ב"כלכליסט", השותפים המדוברים הם יונה פוגל, מנכ"ל פז לשעבר, מיכאל (מייקל) בוברוב, הנציג בארץ לשעבר של ענקית האנרגיה הבינלאומית טרפיגורה, וחברת גרין אויל שבבעלות בוברוב, אוהד שוורץ ואדר שוורץ, שאין ביניהם קשר משפחתי. גרין אויל נמצאת בבעלות שוורץ, שוורץ ובוברוב מאוקטובר האחרון, וקודם לכן היתה בבעלות אריה ניסים. החברה הקימה ב־1996 מפעל באזור התעשייה של אריאל להפיכת שמן מכונות משומש לסולר, על בסיס פטנט של חברה קנדית, ואת התוצרים היא מוכרת לחברות הדלק. כעת חושף "כלכליסט" כי שוורץ ושוורץ הם החתנים של המיליארדר הישראלי בני שטיינמץ. אוהד שוורץ הוא גם דירקטור בחברת נאממאקס אויל אנד גז - שבשליטת משפחת שטיינמץ - שהיא אחת מבעלות הזיכיון למאגר הגז הטבעי ישי שגובל במאגר אפרודיטה.
אוהד שוורץ הוא גם דירקטור בחברת נאממאקס אויל אנד גז - שבשליטת משפחת שטיינמץ - שהיא אחת מבעלות הזיכיון למאגר הגז הטבעי ישי
שטיינמץ עצמו קיים בעבר מגעים לרכישת השליטה בבתי הזיקוק, בעת שהמדינה החליטה למכור אותם ב־2007. שטיינמץ היה אמור להתמודד במכרז מול החברה לישראל ופטרוכימיים, אך בסופו של דבר פרש והקבוצה הזו היא היחידה שנשארה במכרז, ובסופו של דבר היא שרכשה את השליטה לפי שווי של 3.4 מיליארד שקל, שלימים התברר כעסקה פיננסית כושלת.
דוברו של שטיינמץ מסר ל"כלכליסט" כי הפעילות של גרין אויל לא ממומנת על ידי שטיינמץ. וזה לא סימן שאלה פעוט, שכן למקורות המימון של גרין אויל יש משמעות דרמטית. כדי לקבל היתר שליטה בבזן יש לעבור סדרת בדיקות קפדניות מצד המדינה. המדינה תבדוק את מקורות המימון של גרין אויל היטב. למעשה, מלכתחילה גרין אויל, פוגל ובובורג נכנסו לתמונה משום שפטרוכימיים, שמחזיקה כיום בהיתר שליטה משותף בבזן עם החברה לישראל שבשליטת עידן עופר, ביקשה לקבל מהמדינה היתר לשלוט לבד בחברה, וזו בתגובה אמרה שהדבר לא יתאפשר כל עוד ההון העצמי שלה שלילי — ומכאן נולד המהלך להזרמת אותם 100 מיליון שקלים מדוברים.
למקורות המימון של גרין אויל יש משמעות דרמטית, כי כדי לקבל היתר שליטה בבזן יש לעבור בדיקות קפדניות מצד המדינה שתבדוק היטב את מקורות המימון של גרין אויל
שטיינמץ נדון לחמש שנות מאסר ולתשלום קנס של 50 מיליון פרנק על ידי השלטונות בשווייץ, על מתן שוחד לאנשי ציבור באפריקה. החקירה נגדו החלה ב־2016 ביחידה לה"ב 433 במשטרת ישראל, והובילה להרשעה בשווייץ בינואר 2021. הבוקר יפתח הדיון בערעור שהגיש שטיינמץ. אילו שטיינמץ עצמו היה מבקש לקבל היתר שליטה בבזן, סביר להניח שהרשעתו הפלילית בשווייץ היתה בעלת משקל בהחלטה של משרד האוצר. אך, כאמור, שטיינץ אומר שאין לו לו כל קשר לגרין אויל.


ביום חמישי האחרון נחתמה עסקה בין פטרוכימיים לגוף חיצוני שבו שותפים בעלי השליטה והמשקיעים החדשים — פוגל, בוברוב וגרין אויל — שלפיו החברה המשותפת החדשה תזרים לפטרוכימיים 100 מיליון שקל שיהוו חוב נחות שאותו ניתן יהיה להמיר ל־52% ממניות פטרוכימיים. פטרוכימיים, שהנכס היחיד שלה כיום הוא 15.6% ממניות בזן, היא חברה חדלת פירעון משום שהיא לא יכולה לשרת את החוב שלה למחזיקים שעומד על 1.65 מיליארד שקל. במסגרת ההסדר המוצע, מחזיקי סדרות 1, 2 ו־ג' ימירו חוב של 1.25 מיליארד שקל ל־48% ממניות פטרוכימיים ולאג"ח חדשה של 225 מיליון שקל, ואילו מחזיקי סדרה ח', שלהם משועבדות 8% ממניות בזן, יממשו אותן ובכך יקבלו בחזרה 95% מהחוב כלפיהם. במילים אחרות, המחזיקים יבצעו מחיקה של כמיליארד שקל. לאחר מכן, פטרוכימיים תצא לגיוס של 485 מיליון שקל בסדרת אג"ח חדשה, וזאת כדי לממש את זכות הסירוב.
ככל שהמחזיקים יקבלו את תנאי ההסדר היום, ולאחר ביצועו, בעלי האג"ח יחזיקו ב־48% ממניות פטרוכימיים, בעלי השליטה הנוכחיים והמשקיעים החדשים יחזיקו ב־52%, ולחברה יהיה חוב של 710 מיליון שקל לשתי סדרות אג"ח. מכיוון שבמצב זה פטרוכימיים תעלה לאחזקה של 24.3% בבזן בשווי של כמיליארד שקל, ההון העצמי שלה יהיה חיובי ויעמוד על 345 מיליון שקל.
באפריל האחרון חתמה החברה לישראל על הסכם מחייב עם חג'ג' נדל"ן שבשליטת האחים חג'ג' למכירת 16.7% ממניות בזן בתמורה ל־550 מיליון שקל, ואופציה למכירת 7.3% נוספים, ככל שמוסדיים לא יממשו אופציה קיימת לרכישת המניות האלו. לפטרוכימיים, שותפתה הוותיקה לשליטה בבזן, מוקנית זכות סירוב ראשונה, והיא אכן בחרה לנצל אותה, כאמור, אך היא זקוקה למימון של העסקה. התאריך האחרון למימוש זכות הסירוב הוא 15 בספטמבר. כלומר, בעוד כשלושה שבועות בלבד, מה שהופך את לוח הזמנים לצפוף.