סגור
שגיא שטיין מנכ"ל מגדל שוקי הון
שגיא שטיין מנכ"ל מגדל שוקי הון (צילום: פוטו פרג')

ניתוח
בקרנות הכספיות איכות הניהול קודמת לגובה דמי הניהול

למרות שהתשואות נטו הן אחרי דמי הניהול, רוב הקרנות הכספיות שרשמו תשואות גבוהות גובות דמי ניהול גבוהים יחסית. בראש טבלת התשואות מתחילת 2023 ניצבות הקרנות של מגדל. ולמה התשואה הנמוכה של אלטשולר שחם דווקא הגיונית

מבין כל הקטגוריות של קרנות הנאמנות, זאת שרשמה את הצמיחה הגדולה ביותר במחצית הראשונה של 2023 היא קטגוריית הקרנות הכספיות. היקף הנכסים המנוהלים בקרנות הכספיות עלה מתחילת השנה ב־31 מיליארד שקל. זה קרה לנוכח שני גורמים: ראשית, הריבית עלתה ולכן גם התשואה הפוטנציאלית של מוצרי החיסכון השונים עלתה בהתאם. שנית, התנודתיות בשוק המניות העבירה משקיעים שונאי סיכון לאפיקים הסולידיים.
תפוז בין תפוחים: ההבדלים בביצועים של הקרנות הכספיות השקליות בחודש יוני היו זניחים. כל הקרנות הכספיות הניבו תשואה דומה, שנעה בטווח מצומצם של 0.37%-0.33%. הפער בין הקרן עם התשואה הגבוהה ביותר ביוני לבין הקרן עם התשואה הנמוכה ביותר הוא 0.04% בלבד. זה פער שולי לעומת פער של 0.07% בחודש מאי.
עם זאת, אם הקרנות שכיכבו ביוני ימשיכו להוביל את טבלת התשואות גם החודש הבאים, במונחים שנתיים, פער של 0.04% יכול להיות משמעותי ולהגיע ל־0.5%. את התשואה הגבוהה ביותר בחודש יוני (0.37%) הניבו שתי הקרנות הכספיות של איילון, איילון כספית ואיילון כספית ניהול נזילות, ואת התשואה הנמוכה ביותר (0.33%) רשמה הקרן של אלטשולר שחם ללא אג"ח קונצרניות.
הקרן הכספית של אלטשולר שחם מציגה גם את התשואה הנמוכה ביותר מתחילת השנה. בששת החודשים הראשונים של 2023 אלטשולר שחם כספית ללא קונצרני רשמה תשואה של 1.77% לעומת תשואה ממוצעת של 1.92%. זה קורה מסיבה פשוטה אחת: אלטשולר שחם כספית ללא קונצרני – כשמה כן היא. זאת הקרן הכספית היחידה שלא משקיעה באיגרות חוב קונצרניות. זאת הקרן היחידה שנמצאת בתת־קטגוריה בתוך הקטגוריה של הקרנות הכספיות השקליות. התשקיף של הקרן מאפשר לה להשקיע רק באיגרות חוב של מדינת ישראל, במק"מים, בפיקדונות ובמזומן. לכן זה הגיוני שהתשואה שלה תהיה נמוכה יותר מזאת של הקרנות הכספיות, שיש להן חשיפה גם לאג"ח קונצרניות.

1 צפייה בגלריה
אינפו שש משבע הקרנות שהניבו את התשואה הגבוהה
אינפו שש משבע הקרנות שהניבו את התשואה הגבוהה
שש משבע הקרנות שהניבו את התשואה הגבוהה

להשקעה באג"ח קונצרניות יש פוטנציאל תשואה גבוה יותר, שמגיע ביחד עם סיכון גבוה בהשוואה לאג"ח ממשלתיות ולפיקדונות. משקיע שבוחר שלא להיחשף לאג"ח קונצרניות קונה לעצמו שקט, והמחיר של השקט הזה עולה בתשואה.
דמי ניהול אינם חזות הכל: התשואה של קרן נאמנות מוצגת אחרי שנוכו ממנה דמי הניהול, ששולמו למנהל הקרן, ושכר הנאמן, ששולם לנאמן של הקרן. משמע התשואה היא נטו אחרי דמי ניהול (אבל לפני מס שיחול על כל משקיע בנפרד, בהתאם למעמד המס שלו ולרווח שהוא צבר).
בשורה התחתונה, דמי הניהול נוגסים בתשואות של המשקיעים. לכן, היינו מצפים לראות שקרנות נאמנות שגובות דמי ניהול גבוהים – יציגו תשואות נמוכות בהשוואה לאלו שמניבות הקרנות שגובות דמי ניהול נמוכים. סיכום המחצית הראשונה של 2023 מציג תמונה שונה - מתוך שבע הקרנות הכספיות שהניבו את התשואה הגבוהה ביותר, שש גובות דמי ניהול שהם מעל לממוצע. זה לא אומר שדמי ניהול גבוהים הם ערובה לתשואות גבוהות. לראיה, מור כספית, שגובה את דמי הניהול הגבוהים בקטגוריה (0.19%), הניבה מתחילת השנה תשואה של 1.83%, שנמוכה מהממוצע הענפי. דמי ניהול הם פרמטר חשוב בבחירה בין קרנות נאמנות, ובהחלט רצוי וראוי לבדוק אותם ולהביא אותם במכלול השיקולים, אבל הם לא חזות הכל. יש משהו מעבר לדמי הניהול. קוראים לו "ניהול". וזה פקטור שהוא לא פחות חשוב, ואפילו יותר חשוב, מאשר גובה דמי הניהול.