סגור

הפד מאותת על העלאת ריבית בחודש מרץ

בתום ישיבה בת יומיים, הודיעו חברי ועדת השוק הפתוח של הפד (FOMC) על השארת הריבית על כנה, בהתאם לציפיות; פאוול: "יש סיכון שהאינפלציה הגבוהה שאנחנו רואים תהיה ממושכת – יש סיכון שהיא תהיה אפילו גבוהה יותר"; עוד ציין היו"ר: המאזן גדול מדי, הצמצום שלו יהיה מסודר וידוע מראש"

הבנק המרכזי של ארה"ב, הפדרל ריזרב בראשות ג'רום פאוול, הותיר הערב (ד') את הריבית במשק בשיעור של 0%-0.25% והודיע על העלאת ריבית קרובה, לאחר יותר משנתיים של ריבית אפסית. בתום ישיבה בת יומיים, הודיעו חברי ועדת השוק הפתוח של הפד (FOMC) על השארת הריבית על כנה, בהתאם לציפיות.
בצעד מעט מפתיע הודיעו חברי ה-FOMC כי העלאת ריבית של 0.25% צפויה להתרחש "בקרוב:. זו תהיה העלאת הריבית הראשונה מאז דצמבר 2018. ההצהרה שהתפרסמה בסיכום פגישת בכירי הפד לא נקבה בתאריך מסוים להעלאת הריבית, אך בשוק מעריכים כי ההעלאה תתרחש בחודש מרץ.
"עם אינפלציה גבוהה בהרבה מ-2%, וחוזק בשוק העבודה, הוועדה מצפה שבקרוב יהיה אפשר להעלות את טווחי היעד של הריבית", נכתב בהצהרת הפד.בחודש פברואר לא צפויה החלטת ריבית של הפד, כך שההחלטה הבאה תתקבל בחודש מרץ.
במסיבת העיתונאים הדגיש פאוול – ולא בפעם הראשונה – כי "הפד יעשה שימוש בכל הכלים שלו על מנת למנוע התבססות של מצב אינפלציוני". עוד אמר – גם כאן, כפי שאמר בעבר – כי הבנק יבצע התאמות למדיניות שלו בהתאם למצבה של הכלכלה האמריקאית. "הסיכון של האינפלציה עדיין גבוה, לדעת רוב חברי ועידת השוק החופשי, ובוודאי שכך גם דעתי. יש סיכון שהאינפלציה הגבוהה שאנחנו רואים תהיה ממושכת – יש סיכון שהיא תהיה אפילו גבוהה יותר. המדיניות המוניטארית צריכה להתאים לכל התוצאות האפשריות.

אשר לסיום הקרוב של תוכנית הרכישות, בחודש מרץ, אמר היו"ר: "הכלכלה אינה זקוה עוד לרמה גבוהה של מדיניות מוניטארית תומכת".
פאוול כן הפתיע מעט כשאמר כי מאזן הפד גדול מדי ודורש טיפול. "יש צורך בצמצום משמעותי של המאזן. זה ייקח קצת זמן. אנחנו רוצים שהתהליך הזה יהיה מסודר וידוע מראש. המאזן גדול הרבה יותר מכפי שהוא אמור להיות. עוד לא קיבלנו החלטה על המועד שבו יחל הצמצום. עוד אמר כי אכן הבנק ישקול העלת ריבית במרץ - בהודעה כאמור לא נקוב תאריך מדויק.
הוועדה ציינה בהודעתה שתוכנית רכישות האג"ח של הבנק תכלול רכישות ב-30 מיליארד דולר בלבד בחודש פברואר, מה שמסמן את סיומה בחודש מרץ, במקביל להעלאת הריבית.
כמו בהודעה, גם במסיבת העיתונאים התייחס פאוול למצב החיובי של שוק התעסוקה- וגם לבעיית המשרות הפנויות הרבות, וההשלכה של מצב זה על העלאת שכר ובהמשך על האינפלציה. בעניין זה ציין יו"ר הפד כי בניגוד למשבר הפיננסי, אז בנקים מרכזיים ראו העלאות שכר כהתפתחות חיובית, הפעם מדובר בהתפתחות שלילית. "שכר העבודה עלה במהירות ואנחנו מכירים בסיכונים שעליית שכר עודפת ביחס לתפוקה יכולה להגביר את הלחץ האינפלציוני"
בדצמבר הודיע הבנק המרכזי של ארה"ב על הגדלת קצב צמצום רכישות האג"ח ל-30 מיליארד דולר בחודש, ועל סיום עתידי בחודש מרץ הקרוב של תוכנית הרכישות, שנועדה לתמוך בכלכלה האמריקאית שנפגעה קשות ממשבר הקורונה.
עוד הודיע הפד בישיבה האמורה על כוונתו לבצע שלוש העלאות ריבית במהלך 2022. הפד ניצב בפני המאבק הקשה ביותר מול האינפלציה בעשורים האחרונים. אחרי שנתיים של מדיניות מוניטרית מקלה מאד, שנקבעה כדי להמריץ את הכלכלה בזמן המגפה, מדד המחירים לצרכן זינק בדצמבר ב-7%, העלייה החדה ביותר מאז 1982.
הבנק שינה את התייחסותו להשפעות הקורונה, וכתב בהצהרה כי ענפים במשק "מושפעים מהזינוק החד שחל לאחרונה במקרי הקוביד-19", זאת לעומת הניסוח בדצמבר, כי ענפים במשק "ממשיכים להיות מושפעים מהקוביד-19".
1 צפייה בגלריה
ג'רום פאוול יו"ר ה פדרל ריזרב מסיבת עיתונאים 3.3.20
ג'רום פאוול יו"ר ה פדרל ריזרב מסיבת עיתונאים 3.3.20
יו"ר הפד ג'רום פאוול
(צילום: איי אף פי)