סגור

רבעון חלש להראל: צניחה של 46% ברווח

חברת הביטוח הציגה ברבעון השני רווח כולל של 307 מיליון שקל לעומת 560 מיליון שקל ברבעון המקביל. הירידה ברווחיות נובעת בין היתר מהקיטון ברווח בתחומי פוליסות ביטוח מנהלים, ביטוח בריאות וביטוח כללי בקורונה, והשפעות הריבית; התשואה על ההון של הראל יורדת ביותר מחצי ל-16%; עם זאת הרווח בתחום הפיננסים שכולל קרנות נאמנות וניהול תיקים גדל ב-15 מיליון שקל לעומת 2020

רבעון חלש של הראל עם רווח כולל של 307 מיליון שקל ברבעון השני של השנה. מדובר ברווח נמוך ב-46% לעומת רווח כולל של 560 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
מתוך כך, התשואה על ההון של הראל יורדת ל-16% - שיעור שנמוך ביותר מחצי מהתשואה על ההון שאפיינה את החברה בתקופה המקבילה בשנה שעברה.
הראל היא החברה עם סך הרווחים הרביעי בטיבו ברבעון השני של השנה מבין חברות הביטוח. זאת לאחר שהפניקס רשמה רווח של 797 מיליון שקל, כלל הציגה רווח של 357 מיליון שקל ומגדל עם רווח של 334 מיליון שקל.
הירידה ברווחיות של הראל נובעת בין היתר מהקיטון ברווח שמציגה החברה בתחום ביטוחי חיים (ביטוח מנהלים) המאפשרים חיסכון לטווח ארוך. ביטוחי חיים מורכבים מפוליסות אשר משתתפות ברווחים, ועל כן תשואות גבוהות בפוליסות מגיעות בחלקן גם אל מנהל הפוליסה, קרי הראל.
1 צפייה בגלריה
ניר כהן מנכ"ל הראל ביטוח בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים
ניר כהן מנכ"ל הראל ביטוח בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים
ניר כהן, מנכ"ל הראל ביטוח
(צילום: ורדי כהנא)
הרבעון הקודם התאפיין בעליות שערים חדות בשוק ההון על רקע היציאה מהסגר הראשון של הקורונה והרווחים בפוליסות המשתתפות הסתכמו ב-191 מיליון שקל, לעומת רווחים של 144 מיליון שקל ברבעון השני של השנה הנוכחית. בנוסף לכך השפעות הריבית הכריחו את החברה להגדיל את ההון המרותק והביאו להפסד של 122 מיליון שקל.
עלייה בכמות התביעות
ללא קשר להשקעות, גם בביטוח הכללי רשמה החברה ירידה ברווחים. ברבעון השני של השנה הסתכם הרווח במגזר זה ב-43 מיליון שקל לעומת רווח של 153 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ברבעון המקביל של 2020 חל קיטון בנסועה של מבוטחי הרכב ועל כן גם קטנו התביעות לתאונות. הזינוק בתביעות לתאונות ברבעון השני של 2021 שחק את הרווחים של החברה בביטוחי רכב ובנוסף החברה מציינת גם כי חלה ירידה בפרמיה הממוצעת ברבעון. כל אלו הביאו להפסד של 28 מיליון שקל (חובה וצד ג' ביחד) לעומת רווח של 58 מיליון שקל ברבעון המקביל.
גם בביטוח הבריאות החברה רשמה קיטון ברווחים. ברבעון השני של השנה הרווח הכולל בענף הבריאות, הענף בו חברת הראל מחזיקה יותר מ-40% מהשוק, ירד ל-86 מיליון שקל לעומת רווח של 260 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. פרט לשינויים אקטוארים בענף הסיעוד שאילץ את החברה לרתק עוד הון, מציינת החברה כי התוצאות החלשות הושפעו מהרעה חיתומית בכיסוי ניתוחים בשל עלייה בכמות התביעות.
החברה מציגה עלייה ברווח ממגזר הפיננסים. מגזר זה כולל את קרנות הנאמנות וניהול התיקים של החברה שצמחו בשנה האחרונה על רקע הגאות בבורסה. ברבעון השני של השנה הרווח הנקי בתחום הפיננסים עלה ל-18 מיליון שקל לעומת 3 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.
לעומת הירידה ברווח הכולל, הראל רשמה עלייה בכמות הפרמיות הכללי אותן גבתה שהסתכמו ב-3.8 מיליארד שקל ברבעון השני של השנה, לעומת פרמיות של 3.4 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד. הנכסים המנוהלים של החברה ממשיכים לגדול והסתכמו ב-311 מיליארד שקל.
בחודשים האחרונים שדרת הניהול של הראל עוברת מתיחת פנים. באפריל האחרון הודיעה החברה כי תמנה מנכ"ל חדש לחברת הביטוח, ניר כהן, שהחליף את המנכ"ל המזוהה עם החברה מישל סיבוני שכיהן כמעט חמש שנים בתפקיד והפך למנכ"ל הקבוצה.
מאז מינויו של כהן עזבו שלושה בכירים את חברת הביטוח: אייל אפרת, ראש החטיבה הטכנולוגית בהראל; דורון גינת, מנהל חטיבת החיסכון ארוך הטווח בחברה; ושגיא יוגב, מנהל חטיבת הביטוח הכללי של הראל. בנוסף להם עזב בחודש שעבר ירון דייגי מנכ"ל חברת קרנות הנאמנות של הקבוצה.