סגור
מלחמת מטבעות כסף שטרות מט"ח דולר
מט"ח (צילום: שאטרסטוק)

לאחר ימים של התחזקות: השקל מאבד גובה, הדולר על 3.65 שקלים

הבוקר עוד נסחר השקל בעליות, אך בהמשך היום המגמה התהפכה - הדולר עולה ב-0.7% מול המטבע המקומי, יורו עולה ב-0.8% ל-4 שקלים; בשוק המט"ח ממתינים להחלטת הריבית של הפד מחר

השקל מאבד גובה מול המטבעות המובילים (לאחר שינוי מגמה מהבוקר, שבו דווקא התחזק): הדולר עולה ב-0.7% ונסחר תמורת 3.65 שקלים. היורו עולה ב-0.8% ל-4 שקלים. בשוק המט"ח העולמי היורו-דולר יציב - המטבע האירופי נסחר ב-1.09 דולר.
לקראת החלטת הפד מחר, אומר עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים: "אנו מצפים שהבנק המרכזי בארה"ב יעלה את הריבית מחר בפעם העשירית ברציפות בעוד רבע נקודת אחוז אך יאותת שהוא יעצור באחת ההחלטות הקרובות לאור הריבית הגבוהה, הירידה באינפלציה (והיציבות בציפיות לאינפלציה) לצד החששות שיציאת הפיקדונות מהבנקים האזוריים יביאו להידוק נוסף בתנאי האשראי. עם זאת, בניגוד לציפיות בשווקים אנו לא מצפים להפחתת ריבית עוד השנה, לאור ההערכות שלנו שאינפלציית הליבה תישאר גבוהה בשל החוזקה של הצריכה הפרטית ושוק העבודה האמריקאי. הדבר בא לידי ביטוי גם במדד עלות השכר לרבעון הראשון שהיה גבוה, וגם בנתוני הצמיחה הראשונים לרבעון הראשון. אמנם הצמיחה הייתה נמוכה מהצפי על 1.1% בשיעור שנתי, אך במבט מעמיק נרשמה האצה בצריכה הפרטית ל-3.7% בשיעור שנתי שקוזזה עם ירידה חדה במלאים (מינוס 2.3 נקודת אחוז מהצמיחה) לצד המשך ירידה בהשקעות בענף הנדל"ן למגורים".
ובאירופה, ציין קליין כי "סנטימנט החברות בגוש האירו ממשיך להפתיע לחיוב כאשר על פי האומדן הראשוני, מדד מנהלי הרכש באפריל עלה ל 54.4 נקודות, בהובלת ענפי התיירות, הארחה והשירותים העסקיים. מנגד ההתכווצות בענפי התעשייה החריפה. נתוני הצמיחה הראשוניים לרבעון הראשון בגוש האירו היו מעורבים עם צמיחה נמוכה של כ-0.4% בשיעור רבעוני. אך עדיין מדובר בנתון הרבה יותר טוב ממה שצפינו בתחילת השנה. החורף ה"חם" והשיפור בתיירות ובשאר ענפי השירותים תרמו לצמיחה חיובית, בדגש על צרפת (1%) ואיטליה (2%), שפיצה על החולשה בתעשייה שפגעה במיוחד בגרמניה (אפס). הצמיחה החיובית, השיפור באופטימיות החברות וכמובן האינפלציה הגבוהה תומכים בעליית ריבית נוספת בחמישי הזה. השווקים מצפים בהסתברות גבוהה לעלייה של רבע נקודת אחוז, אך אנו מצפים לעלייה של חצי נקודת אחוז לאור אינפלציית השירותים (ואינפלציית הליבה) שעדיין מאיצה".
קליין על יפן: "האינפלציה השנתית ביפן ירדה באפריל, זה החודש השני ברציפות, כאשר החלו לצאת מהחישוב המדדים הגבוהים מהשנה שעברה עם פרוץ המלחמה באוקראינה, מגמה שתימשך להערכתנו גם בחודשים הקרובים. עם זאת, בניכוי מחירי האנרגיה והמזון האינפלציה המשיכה לעלות לשיא של 3.8%, לאור החוזקה בשוק העבודה. הדיווחים הראשוניים לעלייה משמעותית יותר בשכר שהצליחו להשיג איגודי העובדים, ממשיכים להגביר את הלחץ על הנגיד החדש לצמצם את המדיניות המרחיבה.
"בינתיים, בהחלטת הריבית הראשונה שלו המסרים היו מעורבים. הבנק הותיר את הריבית והמדיניות ללא שינוי והנגיד ציין שבחינה רחבה יותר של מדיניות הבנק לא תתפרסם בקרוב. אך הבנק כן השמיט מההודעה את הפסקה הקבועה (מאז הקורונה) שהריבית תישאר ברמתה הנוכחית או נמוכה יותר לזמן ממושך. להערכתנו הצעד הבא של הבנק יהיה לצמצום המדיניות המרחיבה, אך החשש מזעזוע של השווקים כפי שקרה לפני כמה חודשים, גורם לבנק לדחות זאת ככל שאפשר".