סגור
מפעל נובולוג
מפעל נובולוג

ההפרשות לירידת ערך העבירו את נובלוג להפסד של 43.5 מיליון שקל ברבעון הרביעי

קבוצת שירותי הבריאות מחקה במהלך השנה החולפת 77 מיליון שקל בהורדת שווי של כמה חברות בנות, בעיקר עקב ירידה בהכנסות החזויות בתחום המונשמים וברפואה הדיגיטלית; ברבעון הרביעי עמדו ההפרשות על 44 מיליון שקל

קבוצת שירותי הבריאות נובולוג עברה בשנת 2023 להפסד של 42 מיליון שקל, לעומת רווח של 47.5 מיליון שקל שרשמה ב-2022.
בסיכום הרבעון הרביעי של 2023 רשמה נובולוג הפסד של 43.2 מיליון שקל לעומת רווח של 13.7 מיליון שקל ברבעון המקביל. המעבר להפסד נרשם בעקבות הפרשות לירידת ערך בהיקף של 43.5 מיליון שקל בחברות בנות, לצד ירידה של 20% ברווח הגולמי.
עיקר הירידה ברבעון נרשמה בעקבות הפרשה לירידת שווי בסך של 29 מיליון שקל מפעילותה של החברה הבת נובוהלת' (NovoHealth) שמספקת פתרונות רפואיים לטיפול בית ובקהילה ושנרכשה על ידי נובולוג ב-2017. ההפרשה נרשמה בעקבות ירידה בתחזיות תזרימי המזומנים מפעילותה של החברה, בעיקר בתחום המונשמים שבו היא מספקת שירותים הן לטיפולים ביתיים הממומנים על ידי קופות החולים והן למוסדות. זאת, לאחר שבמחצית השנייה של 2022 הפסידה נובולוג במכרז של אחת מקופות החולים להספקת טיפול ביתי לחולים מונשמים.
בנוסף רשמה נובולוג הפרשה של 11.5 מיליון שקל בעקבות ירידה בתחזיות תזרימי המזומנים מפעילותן של החברות הבנות סאלוס וגסטרומד, מרכז רפואה אישית ומרכז רפואי פרטי המתמקד במערכת העיכול, ושל 2.7 מיליון שקל בחברת מדפלקס הפועלת בתחום הרפואה הדיגיטלית.
הכנסותיה של נובולוג ברבעון הסתכמו ב-397 מיליון שקל, צמיחה של 3% לעומת הרבעון המקביל. בחברה ציינו כי בעקבות המלחמה חלה עלייה בפעילות הלוגיסטיקה שלה, בשל ביקוש גובר להפצת תרופות, כמו גם לאספקת ציוד רפואי ושירותי רפואה פרטיים על ידי חטיבת שירותי הבריאות שלה. הרווח הגולמי ירד כאמור ב-20% ל-39 מיליון שקל, בעיקר בעקבות הוצאות הקשורות למרלו"ג שאותו מקימה החברה.
נובולוג פועלת במבנה של שלוש חטיבות. חטיבת הלוגיסטיקה היא העיקרית שבהן, עם 84% מההכנסות ברבעון, והיא עוסקת בעיקר באחסון והפצת תרופות, לצד מתן שירותי לוגיסטיקה לניסויים קליניים, ועיקור של ציוד רפואי.
שתי החטיבות האחרות הן חטיבת שירותי הבריאות (שאחראית ל-14% מההכנסות ברבעון), שבמסגרתה מספקת נובולוג שירותי רפואה ותמיכה מבוססי טכנולוגיה בתחום הטיפול הביתי, שירותי רפואה מותאמת אישית ושירותי מעבדה; וחטיבת הדיגיטל (2% מההכנסות).
בסיכום השנתי רשמה החברה הכנסות של 1.6 מיליארד שקל, עלייה של 9% ביחס ל-2022. אל ההפרשות לירידת ערך ברבעון הרביעי התווספו הפרשות קודמות שרשמה החברה ברבעון הראשון וברבעון השלישי: 23 מיליון שקל בזה הראשון בגין החזקתה בחברת מדפלקס הגרמנית שפועלת בתחום הדיגיטל ושאת ההחזקה בה רכשה במרץ 2021, ו-10 מיליון שקל ברבעון השלישי בשל ירידה בתחזית תזרימי המזומנים מפעילותה של חברת Gsap שאותה רכשה נובולוג בקיץ 2022 ושמספקת שירותי ניהול פרויקטים, ייעוץ וליווי לחברות בתחום הרפואי ופועלת תחת חטיבת הלוגיסטיקה.
מדפלקס פועלת בגרמניה ומספקת לאנשי רפואה פלטפורה דיגיטלית מאובטחת לתקשורת עם מטופליהם. רכישת ההחזקה בה ב-2021 (18% כיום בהשקעה מצטברת של 31 מיליון שקל) בוצעה כחלק מניסיונה של נובולוג לפתח את פעילות חטיבת הדיגיטל שעוסקת בהנגשת מידע רפואי וכלים טכנולוגיים בזירה הדיגיטלית, ולאפשר חדירה לשוק הבריאות בגרמניה. אולם הירידה בביקושים לשירותי רפואה דיגיטליים לאחר ההתאוששות מהקורונה הובילה את מדפלקס לקשיים.
מנכ"ל נובולוג הנוכחי, אביעד בוסי, החל את תפקידו ביולי לאחר שהחליף את עירן טאוס שכיהן בתפקיד בשש השנים שקדמו לכך. טאוס הרחיב את פעילות החברה והוביל את המבנה הארגוני הקיים שלה ובתקופתו רכשה החברה 13 חברות שונות.
נובולוג נסחרת כיום לפי שווי של 793 מיליון שקל, 57% פחות משווי השיא שלה, 1.8 מיליארד שקל שנרשם ביולי 2022. מניית החברה רשמה ירידה של 24% ב-12 החודשים האחרונים לעומת עלייה של 32% שנרשמה במדד SME60 שבו היא נכללת (הכולל את 60 המניות בעלות שווי השוק הגבוה יותר שאינן נכללות במדד ת"א 125). הסבר אפשרי לירידה הוא בחששות המשקיעים כי התרחבותה של החברה, בין היתר בתחומי הרפואה הפרטית שנהנו מאופטימיות רבה בתקופת הקורונה, מגיעה על חשבון רווחיותה. באפריל תחלק החברה דיבידנד של 15 מיליון שקל.